Gå til innhold

Hardisk sluttet å fungere, hente ut filer med ubuntu live

Anbefalte innlegg

Pc'n hengte seg opp og jeg trykket inn "svenskeknappen". Når jeg startet pc'n på nytt igjen kom menyen der man kunne velge hvordan windows skulle starte (Sikkerhetsmodus, start på vanlig måte osv.) Uansett hvilken kommando jeg valgte gikk bare pc'n i blåskjerm og restarta. Dermed tenkte jeg at jeg skulle formatere disken og innstallere alt pånytt, men før det vill jeg ha ut filene fra disken. Jeg brukte først knoppix, og den fant alle filene på hardiksen, men jeg kunne ikke kopiere dem til minnepennen (Prøvde med flere minnepenner).

Deretter prøvde jeg med Ubuntu, disken var der men den ville ikke la meg komme inn på den, kom bare en feilmelding om at disken ikke kunne mountes fordi disken var dirty. Jeg kunne force Ubunutu til å gjøre det men i cmd linja som jeg ikke vet hvor er? Kan noen hjelpe meg med det? Og om noen har noen programmer som funker til å hente ut filer fra en kræsja windows disk :D.

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"cmd-linja" kalles en terminal eller shell og du finner den på program-menyen (husker ikke akkurat hvor), eller ved å trykke alt + F2 og skrive gnome-terminal og trykke enter.

Der kan du lime inn kommandoen ved å trykke shift + insert tenker jeg ;)

Lenke til kommentar

Finn ut hvilke partisjoner du skal ha ut data fra, f.eks. /dev/sda1. Så kan du lage monteringspunkt:

mkdir /home/ubuntu/windows

så kan du montere med makt:

sudo ntfs-3g -o force /dev/sda1 /home/ubuntu/windows

se

man ntfs-3g

for detaljer.

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...