Gå til innhold

Skjermkort i 1000-1500kr klassen

nemrih

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Visst jeg hadde vært deg hadde jeg gått for et GeForce kort.

Enkelt sett så kan du også gå for XFX, veldig bra GeForce merke som jeg aldri har hatt noe tull med, mange års erfaring med disse folka.

Bare du legger på en liten 100 lapp så får du skjermkort i toppklasse nemlig 9800GTX som bruker mindre strøm enn sin forgjenger 8800GTX med nogenlunde bedre ytelse.

Dette ville jeg gått for! Sikker vinner, du vil ikke bli skuffet, men såklart visst du vil gå for et dårlig kort så kan du jo velge de ATi kortene.

https://prisguiden.no/product.php?productId=93247

Lenke til kommentar
Når man kommer med en såpass lite beskrivende uttale som "merke X er dårlig", så bør man være smart nok til å begrunne den i tillegg.

ATi er dårlig, de gikk dårlig så lenge pga. GeForce var så mye bedre, og nå som de kommer tilbake har de dårlige drivere, support og kjøling.

Har erfart ett ATi kort og det var mitt siste :)

Lenke til kommentar

Nåja, vi ser samme sykdommene hos GeForce også, 3850 gjorde det og nå kommer 4850 igjen med mer ytelse per krone så det å kjøpe GeForce er idag noe for de sære eller om du skal opp på toppen av kaka.

Men da følger NV sitt syke strømforbruk med på kjøpet og varmen... Personlig synes jeg 4850 ligger på grensen for hva som burde forbrukes av strøm men det er min mening.

Personlig kan jeg ikke si at noen av produsentene har drivere som er å hoppe i taket av, detonator driverne til GeForce4 Ti serien var siste gode driverne fra Nvidia, etter det har jeg hatt en masse problemer med GeForce serien, siste oppdateringen jeg gjorde med mitt gamle GeForce kort sendte hele systemet i sirup!

Straks jeg fjernet NV driveren var allt velstand igjen, nei sånn skal det IKKE være.

ATi har sine skuffelser også, deres nye kort er ikke brukbare i eldre spill, men tror NV er lik der også, får en del grafikk bugs i DX6 og DX7 modus som ikke skal være der, må nok sette en gammel maskin med Ti'n i drift igjen for at det skal bli bra med gamle spill.

Ellers har jeg hatt Crossfire problemer med ATi kortene mine spesielt med 8.3 driveren, disse er fikset nå men problemet var der, ellers må jeg si at ATi er bedre enn Nvidia med driver oppdateringer, månedlige drivere som kan etter versjonsnummret spores tilbake til måned og år uten noen hodepine er supert, gjør det enkelt å ha driver arkiv om det skulle trenges eller om du trenger en viss driver i fremtiden når nyere kort har all fokusen.

Totalt over hele kaka så har ATi gjort noe for folket mens Nvidia sliter med å få noe som kan konkurrere med ATi.

Crossfire står også sterkere siden alt klusset med SLi og nForce på Intel plattformen og elendige brikkesett fra Nvidia sin side så har flesteparten flyktet til stabile og gode Intel brikkesett.

I brikkesett avdeligen går det dårlig for Nvidia, de klarer aldri å få alt til å gå ihop og det krasjer med hvert brikkesett de leverer ut.

Mens Intel som har Crossfire lisens har gjort det stort med ATi, og P45 hjelper kraftig på i HK salget og gjør at det blir mulig for flere å kjøpe mer enn ett 4850 og få hårblåsende ytelse for en billig penge sammenlignet med hva Nvidia kan oppdrive.

Lenke til kommentar
Totalt over hele kaka så har ATi gjort noe for folket mens Nvidia sliter med å få noe som kan konkurrere med ATi.

Crossfire står også sterkere siden alt klusset med SLi og nForce på Intel plattformen og elendige brikkesett fra Nvidia sin side så har flesteparten flyktet til stabile og gode Intel brikkesett.

Omvendt ATi sliter med noe som kan ta geforce i ytelse.

Og Nvidia og intel samarbeider under mange omstendigheter.

AMD og ATi er et firma og Nvidia og Intel er ganske nære partnere.

Lenke til kommentar

Tenker også å kjøpe ett skjermkort i denne pris klassen

Men jeg lurer på om 520 watt (corsair) psu er nok for ati 4850?

Øvrige specs:

q6600

asus p5k-e/wifi socket 775

2x samsung sata hdd

1x floppy

1x sata dvdr

3x 8cm vifter

Lenke til kommentar

Omvendt ATi sliter med noe som kan ta geforce i ytelse.

Og Nvidia og intel samarbeider under mange omstendigheter.

AMD og ATi er et firma og Nvidia og Intel er ganske nære partnere.

Hva i huleste er det du snakker om? Har du ikke fulgt med de siste par månedene? :roll:

ATi lanserte HD 4850 for ca en måned siden. Dette kortet viste seg å slå 9800GTX, samtidig som det er billigere enn 9800GTX!!

nVidia prøvde å svare med 9800GTX+, men til ingen nytte. Så kom HD4870 rett etter HD4850 (som nå allerede er godt kjent og folk er positive til) Så alle forventet jo at HD4870 ville være en kraftkar.

Det viste seg jammen også her at ATi klarte å utkonkurere nVidia. HD4870 slår GTX 260 som koster mer! Og som du sikkert vet så er GTX280 toppkortet akkurat nå, men det var en stund i begynnelsen der du fikk 2stk. HD4870 for samme pris som 1stk. GTX280 og du fikk mye bedre ytelse enn GTX280!

Så til trådstarter: Er du på utkikk etter skjermkort i 1500kr-klassen så er HD4850 mer eller mindre PERFEKT. Det er ikke vits å tenke på 9800GTX engang. Klarer du å sprenge budsjettet littegrann så er HD4870 til 2000kr også et konge kjøp!

-C2D

edit:

Dette ville jeg gått for! Sikker vinner, du vil ikke bli skuffet, men såklart visst du vil gå for et dårlig kort så kan du jo velge de ATi kortene.

Jeg blir helt oppgitt :roll:

Endret av Core2Dude
Lenke til kommentar

IRT Giallorossi: Tenkte på Asus p5q pro. Angående cpu, så har jeg allerede en E8400 liggende ;)

Rekner med å bestille et 4850 kort i løpet av kort tid siden dette ser ut til å være det klart mest anbefalte kortet :) Noen anbefalinger innen produsent (asus, sapphire, etc..)?

Takker for alle tips!

Lenke til kommentar
IRT Giallorossi: Tenkte på Asus p5q pro. Angående cpu, så har jeg allerede en E8400 liggende ;)

Rekner med å bestille et 4850 kort i løpet av kort tid siden dette ser ut til å være det klart mest anbefalte kortet :) Noen anbefalinger innen produsent (asus, sapphire, etc..)?

Takker for alle tips!

Kjøp det billigste ;) Med mindre du sikler etter spesiell boundle, da kan Sapphire (programvare og usb disk på 2GB tror jeg), HIS (spesiell skrutrekker med lys og vater på)

De andre vet jeg ikke så mye om, men det ble laget en tråd om akkurat dette der en lister opp hva du får med de forskjellige.

Lenke til kommentar
Når man kommer med en såpass lite beskrivende uttale som "merke X er dårlig", så bør man være smart nok til å begrunne den i tillegg.

ATi er dårlig, de gikk dårlig så lenge pga. GeForce var så mye bedre, og nå som de kommer tilbake har de dårlige drivere, support og kjøling.

Har erfart ett ATi kort og det var mitt siste :)

Ett kort er ikke nokk for og skape meninger?

Du kan ha et ati kort fra ati's verste periode men idag så har ATI noen ikke så alt fordårlige løsninger, Men synes faktisk folk undervurderer 8800gt og gtx som nå koster ingenting. Hva yter best av singel 4870 eller 8800gtx i sli? Har ingen test og refere til men trur nokk Nvidia knabber seiern dær. Nvidias problem er at de ikke har noen kort som kan utfordre 4850, 8800gt og gtx yter vell dårligere? og 9800gtx yter visst også dårligere? men det er 500kr fra og kunne kjøre Nvidia sli som ville knus? ati kortet

Lenke til kommentar

Her er en liten liste som kan sette et punktum. Her tar jeg kun med HD4800, 8800GTX og GT + GTX280. Prisene er satt ca.

(best yteslse fra øverst og ned)

GTX 280 SLI - 6200kr

HD 4870 CF - 3800kr

HD 4850 CF - 2400kr

8800GTX SLI - 2500kr

GTX 280 - 3100kr

8800GT SLI - 2000kr

HD 4870 - 1900kr

HD 4850 - 1200kr

8800GTX - 1250kr

8800GT - 1000kr

Best ytelse pr. krone fra øverst og ned

HD 4850 - 1200kr

8800GT - 1000kr

8800GTX - 1250kr (ligger litt tett med 8800GT)

HD 4870 - 1900kr (ligger ikke så langt bak GTX)

HD 4850 CF - 2400kr

8800GT SLI - 2000kr

8800GTX SLI - 2500kr

GTX 280 - 3100kr

HD 4870 CF - 3800kr (kun litt lavere enn GTX280)

GTX 280 SLI - 6200kr

Som vi ser av min antatt realistiske liste så ligger ATi på toppen når det gjelder ytelse pr. kr! Den ligger også høyt når det kommer til ren ytelse både singel og CF!

Endret av Core2Dude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...