Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"Tikke" lyd når jeg kobler til strømmen og pc'en slår seg ikke på

Anbefalte innlegg

Hei

Dette problemet oppstod i dag tidlig når jeg skulle skru på pc'en. Det som skjer er at når jeg kobler til strøm til pc'en begynner den å lage en "tikke" lyd og viftene begynner og gå (uten at jeg har trykke på "på" knappen). Pcen blir stående slik helt til jeg bryter strømmen og "på" knappen reagerer ikke. Har hatt noen små problemer før med at pcen ikke ville skur seg på og at jeg måtte holde "på" knappen inne lenge eller koble stømmen inn og ut et par ganger før pcen ville starte. Har også hatt litt problemer i det siste med at pc'en har vært ganske varm (spesielt strømforsyningen) fordi den ene vifta har stoppet. Håper noen vet hva dette skyldes :) På forholdn takk.

EDIT: jeg tenkte på og prøve og kun bytte ut strømforsyningen, men kan dette være farlig? Må jeg da ha en som er akkurat like kraftig som den jeg har nå? Hvordan kan jeg vite hvor kraftige de er?

-Henrik

Endret av ar7ic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som en feil i PSU'en din, ja. På-knappen du snakker om antar jeg er den på strømforsyningen?

Det er ikke farlig å bytte strømforsyning, men det er nok den komponenten i datamaskinen som er mest jobb å bytte med tanke på alle kablene du må koble til. Hvor kraftige PSU'ene er står både i instruksjonsbøkene, på selve PSU'ene, hos produsentene og (vanligvis) hos de du kjøper PSU'ene fra. Selvfølgelig må du også huske på å ta ut kontakten fra strømnettet før du begynner å jobbe inne i kabinettet.

Er ikke den beste på data, men jeg, som sagt, antar at det er PSU'en som har tatt kvelden, evt. en kobling i PSU'en som er ødelagt. Det kunne ha vært en feil på hovedkortet, men siden viftene begynner å gå med en gang du kobler i strømmen og vifta ikke fungerer, høres det logisk ut. Kommer tikke-lyden fra PSU'en eller et eller annet sted inne i kabinettet/på hovedkortet?

-FM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...