Gå til innhold

Crossbows/armbryst Lovlig i norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan ikke forestille meg at det er ulovlig å eie en armbrøst, men mener å ha hørt at det er ulovlig å jakte med de.

Det er ulovlig å jakte med dei. Dagens jaktvåpen skal vere kruttavfyrte. Så det er ikkje lov å bruke luftvåpen, pil og boge osv.

 

Men eg tipper det er lov til å eige det, i samme form som pil&bue er lov å eige.

Lenke til kommentar
er det lov å importere crossbows til norge? fra USA

Henta frå Tollvesenet.

Tillatt innført med tillatelse fra politiet

 

For å innføre en del våpen, våpendeler og voldsprodukter trenger du tillatelse fra politiet eller lensmannen i distriktet du er bosatt i. Tillatelsen kreves ved all ordinær innførsel eller utførsel.

 

Produkter hvor det kreves tillatelse til ordinær innførsel eller utførsel:

rifler

hagler

kombinasjonsvåpen (rifle/hagle)

pistoler

karabiner

maskinpistoler/maskingevær

gassvåpen

patroner

prosjektiler

hylser med ladning eller tennmidler

sprengstoff

lys-, brann-, gift- og tåregassbokser

armbrøst

de fleste typer forsvarsspray

Lenke til kommentar

Takker for svar. :D

 

da er det bare å ta turen til politikammeret å høre om jeg får tillatelse til innførsel.

 

skal til USA, så tenkte å kjøpe meg en der.. forholdshvis rimelig der borte

 

jakter ikke, men har bestandig vært fasinert av armbryst. bare lyst til å eie en..

Lenke til kommentar

Så da er det ikke mulig for meg å importere en fra USA?

 

Fikk med meg to lange samuraisverd en gang, de viste ikke interesse for de på flyplassen i norge når jeg kom. men ikke sikkert det går under samme kategori?

 

fikk selger til å skrive ut et skjema der det sto att det ikke var våpen, men en pynte gjenstand, som det er.

Lenke til kommentar
Fikk med meg to lange samuraisverd en gang, de viste ikke interesse for de på flyplassen i norge når jeg kom. men ikke sikkert det går under samme kategori?
Våpen tillatt innført uten tillatelse

 

En rekke våpen, våpendeler og produkter er tillatt innført til Norge uten at du trenger tillatelse fra politi eller lensmann. Dette gjelder blant annet:

luftgevær/luftpistol

signalpistol

redningsgevær

harpungevær og startvåpen (det forutsettes at våpenet er konstruert på en slik måte at de ikke kan avfyre skarpe patroner og/eller at våpenet ikke lett kan bygges om til å kunne avfyre skarpe patroner. Dette gjelder også gasspatroner).

sverd

air-softgun

paintball

Lenke til kommentar
Så da er det ikke mulig for meg å importere en fra USA?

 

Fikk med meg to lange samuraisverd en gang, de viste ikke interesse for de på flyplassen i norge når jeg kom. men ikke sikkert det går under samme kategori?

 

fikk selger til å skrive ut et skjema der det sto att det ikke var våpen, men en pynte gjenstand, som det er.

 

 

Sverd er ikke noe problem, men armbrøst kan du glemme hvis du ikke driter i lovene. Sett fra lovens side er det ingen forskjell om du skal importere ei hagle/rifle eller armbrøst. Det er samme papirene som trengs (i Norge).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...