Gå til innhold

Ekstern Blits til D80

Anbefalte innlegg

Jeg har en ekstern blits som ble brukt med Nikon F301 speilrefleks og lurer da på om jeg kan bruke den til Nikon D80. blitsen heter: Vivitar Auto Thyristor 550FD. Om den ikke kan brukes, hva anbefaler dere? jeg er ganske ny på dette og holder nå på å lese manualen grundig før jeg bruker de mere avanserte programmene. har også kjøpt meg boka Digital fotografi i praksis. og jeg synest alt er veldig spennende og nytt. og vil ikke bruke Auto hver bidige gang jeg tar bilde (da hadde det holdt med et kompaktkamera) så det er veldig viktig for meg å lære alt det er å lære om speilrefleks slik jeg kan utnytte potensialet det har. Hilsen ei som synest alt med speilrefleks er utrolig spennende. Ps. Etter jeg kjøpte meg D80 så har jeg fått et helt nytt syn på fotografering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis blitsen passer på kameraet så skal den fungere. Har den noe som heter AA-mode (eller noe lignende) så får du lysmåling også og slipper og bruke blitsen helt manuelt.

Skal du ha en ny er det vel SB-400, SB-600 og SB-800 som er alternativene.

Har du lyst på en skikkelig blits som kan siktes alle veier og som kan fjernstyres fra kameraet vil jeg nok anbefale SB-600.

Den koster en del mindre enn SB-800, er neste like kraftig og har de viktigste funksjonene.

det er IKKE bare å sette på å teste, eldre blitser kan ha utrolig høy triggerspenning som kan drepe kameraet!

Nikon sine kameraer er veldig robuste når det gjelder triggerspenning og tåler flere hundre volt. Jeg har ingen reservasjoner med å prøve sære blitser på mine kameraer.

Endret av ovrebekk
Lenke til kommentar
Det er jo bare å montere blitsen og teste. Prøv å se hvilke innstillinger som er bakpå den eksterne blitsen, se om den har noe som heter TTL. Isåfall setter du den til det.

Ja den har 4 alternativ, FG20

EM

A1

A2

M TTL

typen har hatt det siden 1986. objektivene fra den tid passer kjempebra (manuel Zoom da..)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er ikke helt sikker om vi skal kjøpe SB-600 eller SB-800, var å så på prisguiden på begge to, og om vi kjøper 800 på nett så koster den da nesten halvparten av det den koster i en vanlig butikk. Når jeg skal ta bilde på en konsert og slike ting, er da 800 den beste? eller i lokaler med masse folk. hva kan anbefales da?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg har en Vivitar 550FD og har målt spenningen på denne til ca 6-7 volt når den er oppladet. Den funker fint med mitt k20d men om automatikken funker, vet jeg ikke. Bokstavene m/p/o står trykket på min blits. Antar at det betyr minolta/pentax/olympus...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...