kakskiv Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Hei! En av harddiskene mine forsvant for en ukes tid siden fra "Min datamaskin", når jeg startet maskinen ville den ikke lenger bli "detected" som IDE-drive. I går prøvde jeg å laste ned og kjøre Western Digital Data Lifeguard eller noe sånt, jeg fikk spørsmål om "enable harddrive support for disks over 128gb eller noe sånt og trykket ja, nå blir iallefall disken funnet under IDE-detection når jeg startet maskinen, men fremdeles ikke finnes den på "Min datamaskin" eller andre steder. Disken er en Western Digital WD2500 JB (250gb) og er tilkoblet IDE Channel 1 Slave Når jeg prøvde å gå inn i setup under oppstarten vises disken, men det står 0 på capacity, sectors og alt det der. Jeg har en annen tilsvarende disk som fungerer som normalt. Finnes det noe håp for å få den til å fungere igjen? Jeg må ha tak i de dataene som finnes på disken om ikke annet! Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 (endret) høres ut som om den har tatt kvelden, da er det fint lite å gjøre, det finnes jo triks, som å bytte elektronikken fra en identisk hardisk osv, men sjangsene for å få tak i en identisk hardisk fra en så gammel modell er vel heller tynne. hvis du MÅ ha dataene, har du jo sånn som IBAS som for alt for mye^2 (vi snakker femsifrede beløper) kan få ut dataene for deg. så med mindre det er noe VELDIG viktig, ville jeg, om jeg var deg. Kjøpt en ny intern disk, en ekstern disk og en flashpinne og ta det hele som en påminnelse om hvor viktig backup er Endret 27. juli 2008 av SirAmp Lenke til kommentar
kakskiv Skrevet 28. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2008 Det er egentlig veldig viktig, jeg har blandt annet regnskap for enkeltmannsforetaket mitt der, det ironiske er at disken sluttet å fungere rett før jeg fikk tatt backup på de nye eksterne diskene jeg hadde kjøpt inn. Du sier det går ann å bytte ut elektronikken fra en identisk harddisk, jeg har som sagt to identiske 250gb disker i maskina så det hadde jo latt seg gjøre, det er jo uansett kanskje lurt å skifte ut den andre også. Er dette en operasjon jeg kan klare selv uten erfaring, men med sunn fornuft? Eller bør jeg sende de inn til noen, isåfall hvem gjør slike jobber? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 de må ikke bare være like, men IDENTISKE, sjekk serienummerene, hvis du kjøpte dem sammtidig kan du ha flaks. hva du klarer selv er det vel egentlig deg som må avgjøre, men man kan ende opp med å gjøre vondt verre, for noe så viktig som hele regnskapet tror jeg i alle fall jeg ville bitt i det sure eplet og hørt med IBAS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå