_maggi_ Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Hei Har fått så mye fine bilder i sommerferien som jeg kunne tenkt meg å få kopiert opp på plakater eller lerret. Men det jeg lurer på er hvordan jeg finner ut om bilde er stort nok? Det snakkes om at man minst bør ha 300dpi. Hvor finnne jeg ut om bildet mitt har det? Har et kamera på 8 megapiksler. Så snakkes det også noe om noe størelse på bilder. Noen som kan gi meg en enkel forklaring på dette eller et skjema som man kan lese det av i? Mag Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Hvis et bilde skal være skarpt når du stikker nesen din borti det så bør du ha 300 dpi Men hvis du trykker opp et stort bilde regner jeg med du vil se det fra litt avstand, og da kan du klare deg med mindre. Hvis du deler oppløsningen fra kameraet ditt på 300 begge veier så finner du ut hvor stort bilde kan være i tommer for å oppnå 300 dpi. Selv har jeg D200 som gir filer på 3872x2592 piksler, eller nok til et 300 dpi print på ca 13x8,5 tommer. Hvis bildet er mye mindre enn 300 dpi i utgangspunktet kan det lønne seg å oppskalere bildet før du sender det inn. Du får ikke flere detaljer i bildet, men hindrer at individuelle piksler blir synlige når du ser bildet på nært hold. Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Her er en godt forklarende artikkel fra Thom Hogan: http://www.bythom.com/printsizes.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå