Gå til innhold

Utendørs 220 anlegg


Anbefalte innlegg

Skal legge opp 220V utelamper nedfelt i plen. Noen kloke hoder som vet hva kravene til kabelrør, grøftedybde, merking etc., eventuelt har en link til regelverket?

 

Skal også legge vannrør i plenen til automatisk vanning. Noe speiselt å ta hensyn til her? Kan vann og strøm ligge i samme grøft?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det du trenger er en elektriker!, spessielt på den typen utsatt anlegg.

btw, det er 230V som er nettspenningen i et IT forsyningssystem.

 

hva gjelder kabelforlegning i jord:

818.521.02

Ved forlegging av kabler i jorden skal det være iverksatt tiltak for å redusere risiko i forbindelse med graving mc.

 

veiledning:

- Slike tiltak kan f.eks. være merking og/eller beskyttelse ved bruk av kabelvern. Kabelvern bør være benyttet ved nedgravingsdybder under 0,5m.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar
Skal legge opp 220V utelamper nedfelt i plen. Noen kloke hoder som vet hva kravene til kabelrør, grøftedybde, merking etc., eventuelt har en link til regelverket?

 

Skal også legge vannrør i plenen til automatisk vanning. Noe speiselt å ta hensyn til her? Kan vann og strøm ligge i samme grøft?

 

Jo, en elektriker skal få lov å koble, men jeg vil grave det selv. Noen som kan gi info. på regelverket mhp leggingen av kabelen?

Lenke til kommentar

I din egen hage er det ikke så mye regelverk.

 

For din egen del kan du legge trekkerør i småsingel/sand og dekke disse med kabelheller i plast før du fyller over. Dette vil gjøre det lettere for fremtidige entreprenører som skal grave i din hage, eller for deg selv. Det er også en ide å lage et godt kart som viser hvor kablene ligger.

 

Siden strømkabelen er vantett og det er normalt med fuktighet i bakken kan du fint legge vann og strøm i samme grøft, du vil uansett ha jordfeilbryter på kursen som vil koble fra dersom noe skulle skje.

 

Det er derimot regler/forskrifter for hvordan kabler skal legges i offentlig vei/fortau og for everk, men disse kan variere fra kommune til kommune.

 

Vannrøret bør legges så langt ned at det er frostfritt, ellers kan du riskikere frostspreng dersom røret står med vann om vinteren.

Lenke til kommentar

Det er ikke fritt frem i egen hage.

Kabelen skal være beregnet for nedgraving og forhold.

 

Det beste vil nok være som Thorsen sier å legge rør slik at man har mulighet til å trekke andre kabler i fremtiden. :)

 

Ville først hørt med den elektrikeren du har tenkt å bruke for kobling, og avtale med han (/hun) hvordan det best kan gjøres.

Lenke til kommentar

Det høres ut som en god idè ja, legg rør, 32, eller 40mm, legg dem 30 cm eller dypere og ha kabelbord over dem.

btw

kabler (normale installasjonskabler f.eks PFSP (tillatt nedgravd) og PFXP (tillatt nedgravd i rør))

er alt annet enn vanntette, og det er viktig å gjøre jobben med grøften grundig så kabelen ikke blir liggende i vann!

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar
Det høres ut som en god idè ja, legg rør, 32, eller 40mm, legg dem 30 cm eller dypere og ha kabelbord over dem.

btw

kabler (normale installasjonskabler f.eks PFSP (tillatt nedgravd) og PFXP (tillatt nedgravd i rør))

er alt annet enn vanntette, og det er viktig å gjøre jobben med grøften grundig så kabelen ikke blir liggende i vann!

 

Det er jo klart forskjell på å fuktig masse og at kablene ligger å flyter i vann. Det vil nok være en ide å ha en kran inne på vanningsanlegget slik at det ikke står med trykk på unødvendig. Men å legge trekkerør for kabler og vannrør i samme grøft er ikke noe problem.

 

Dersom du vil være ekstra påpasselig kan du jo legge en dreneringsgrøft under, og ha god drenerende masse (singel/småsingel) mellom vannrør og dreneringsrør, for så å ha et lite lag før du legger strømkablene over dette. Men nå springer ikke slike rør lekk i tide å utide, og hvis de først gjør det er noe galt.

 

Jeg vil anta at det "svakeste" punkt vil være koblingene der du kobler på lysene, her vil det nok være mest fare for at noe går galt, fra et elektrisk ståsted. Her vil lederne ligge tildels åpne og du bør være forsiktig slik at disse ikke kan bli fylt med vann fra vanningen. Det er f.eks ikke bra om det er fall fra plenen/bedet ned til lysene, slik at vannet renner rett oppi dem, men det sier seg vel selv :p

Lenke til kommentar

Helt klart krav til jordfeilbryter på en slik kurs ja. Det er ikke å komme bort i fra.

 

Det største problemet i slike anlegg er å få koblingsboksene helt tette. Monterte et slikt anlegg hos mine foreldre før vinteren satte inn i fjor. Det jeg fant av IP67 bokser hadde dessverre ikke plass til de trafoene jeg hadde til lysene, så måtte ta IP 55 bokser som jeg satte godt inn med silikon osv. Håpet dette skulle holde, men med alt regnet på nyåret gikk selvsagt den ene boksen lekk, med påfølgende kortsluttning.

 

Nå skal jeg så snart ferien er over grave opp disse boksene og fylle dem med elektronikk støpemasse. Da er det iallefall tett til neste vinter. :)

 

Men uansett hør med elektrikker før du graver ned noe. Kan hende du må opp på 2,5 kvadrat selv om det er 10A, for å tilfredstille kravene til kortsluttning. I tillegg vil iallfall jeg aldri skrive samsvarsgodkjenning på en kabel kunden selv har gravd ned før jeg har sett den.

Lenke til kommentar

I praksis skal nesten alle nye installasjoner ha jordfeilbryter, i alle fall i bolig.

dette blir litt OT, men Big: bokser nedgravd er alderig noe god idè, og i bestefall på grensen hva gjeder at alle koblingspungter skal være tilgjengelig. Hvis du har muligheten, ville jeg vurdert muligheten for trafo i hver lampe, eller enda bedre trafo oppunder taket på yttervegg, sg har en flott trafo der du kan ha svært lange kabelstrekk på sekundærsiden.

Lenke til kommentar

Vet at nedgravde bokser ikke er noe smart, men i hastverket i å få det ferdig før snøen kom ble det bare sånn. Skulle egentlig ha lamper som ble drevet av 24V. Da hadde jeg kun trengt en trafo innendørs, med enkle skjøter ute i anlegget.

 

Men det opprinnelige produktet var utgått. (Noe leverandøren brukte 1 mnd på å oppdage....) Så måtte gå for et annet produkt som er basert på fast strøm til vær lampe. Og de trafoene fra denne produsenten kunne enten mate 1 lampe eller 1-4 lamper. Med ferdiggravd kabel basert på fast spenning ble det da lit vanskelig med sentralt montert trafo.

 

Resultatet ble da koblingsbokser med lit lav IP, da det ikke var plass/mulighet for trafo i lampene.

 

Så vil anbefale trådstarter å planlegge nøye hvordan han vil legge kablene slik at om muligt han ungår koblingsbokser/skjøter i bakken. Må man ha avgreininger vil jeg anbefale vulk og krympehylser. Ikke servicevenneligt, men er dønn tett, og dette er jo et anlegg som bare skal ligge i fred.

Lenke til kommentar

Må du nødvendigvis ha 230v lamper ? Lavvoltlamper kan være et bra alternativ.

En trafo kan sette ned spenningen til et ufarlig nivå. Ledningsopplegget kan du

da gjøre selv.

Ledningene må ikke ligge for grunt, 50cm eller dypere.

Ellers kan telen presse de opp til overflaten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...