Grankongla Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 (endret) Har hatt mitt 30D en liten stund nå, men har enda ikke tatt noe særlig bilder i RAW, men både på jpg og et par RAW-filer så syntes min mors kjæreste at de var veldig små, så jeg tok en del RAW-bilder for å sjekke størrelsen på dem. De varierte fra 6.6mb til 7.7mb, i motsetning til hans filer fra hans Pentax som lå stabilt rundt 10.3mb eller noe sånt, med kun ett eller to bilder rett under 10mb. Hans kamera har 6 megapixler, mens mitt har 8. Vi syntes begge dette var litt forunderlig, men han hadde jo ikke noe særlig peil på Canon, så jeg tenkte jeg skulle spørre her. 1. Er det normalt at det er så stor variasjon i filstørrelsen på RAW? 2. Er Canon sine RAW filer (og jpg for den saks skyld) alltid så små? (i forhold til antall megapixler osv) Endret 27. juli 2008 av Jacobs1k Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Dette er helt normal. Canon har en kraftigere komprimering av rawfilene enn Pentax. Det har ingen betydning i praksis. Jpg stiller seg annerledes. Der synes jeg at Canon har en for kraftig komprimering. Jeg bruker selv Canon og kunne godt tenkt meg en mindre kraftig komprimering av jpg, men i raw er det ingenting å utsette på det. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Sannsynligvis har du på lossless kompressjon på dine Raw filer? Det er nok en instilling på kamera ditt der du kan velge det. Det forklarer iallefall den varierende filstørrelsen. Lenke til kommentar
Grankongla Skrevet 27. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2008 Dette er helt normal. Canon har en kraftigere komprimering av rawfilene enn Pentax. Det har ingen betydning i praksis.Så den store variasjonen i størrelse er også normal? Men vil dere anbefale meg å begynne å ta bilder i raw? Har til nå brukt jpg siden jeg ikke har vert helt sikker på hvordan jeg skal behandle raw når jeg får det inn på pc. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Ja, egentlig. Kjøp en eksterndisk og et til minnekort og jobb med redigering, redigering er halve moroa. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Dette er helt normal. Canon har en kraftigere komprimering av rawfilene enn Pentax. Det har ingen betydning i praksis.Så den store variasjonen i størrelse er også normal? Men vil dere anbefale meg å begynne å ta bilder i raw? Har til nå brukt jpg siden jeg ikke har vert helt sikker på hvordan jeg skal behandle raw når jeg får det inn på pc. Et enda enklere svar denne gang: ja. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Raw kan anbefales. Du kan bruke Canon Digital Photo Professional til å konverte bildene til JPEG hvis du ikke har Photoshop eller andre kraftige bildebehandlingsverktøy. Tom Lenke til kommentar
Grankongla Skrevet 27. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2008 (endret) Et enda enklere svar denne gang: ja.Da kan jeg puste lettet ut for at det ikke er noe rart med kameraet mitt og ta meg en tur ut og ta flere bilder. Har både Photoshop og ekstern disk på plass, så da blir det raw fra nå av. Endret 27. juli 2008 av Jacobs1k Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Hehe, etter litt utstrakt bruk av RAW vil du begynne å undre over hvorfor du ikke har begynt med det tidligere. Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 (endret) RAW er absolutt å anbefale. Du kan gjøre mye mer med bildene før de pikselerer og blir stygge. Har Pentax og der er det stor forskjell på RAW fil størrelsen. PEF, som er Pentax sin proprietære RAW format(Canon har CR2 og Nikon har NEF) har en størrelse på ca. 9MB. Jeg har kameraet stilt inn på DNG og der er RAW størrelsen ca. 16MB. Sjekk ut denne guiden hvis du ønsker å konvertere RAW filene dine til DNG. Endret 27. juli 2008 av iMacKenna Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 (endret) Hehe, etter litt utstrakt bruk av RAW vil du begynne å undre over hvorfor du ikke har begynt med det tidligere. Det å gå tilbake til JPEG føles som å få på seg en tvangstrøye ... Tom Endret 27. juli 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå