Gå til innhold

Forkurs for ingeniørutdanning - lånekassen og timeantall


_Thomas_

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å hive meg på et forkurs for maritim og ingeniørutdanning for å kunne søke direkte på en ingeniørutdannelse til neste år. Jeg har generell studiekompetanse, så for meg så blir det kun aktuelt å følge undervisningen i fysikk, matte og muligens kjemi - totalt ca 20 timer i uka (Jeg kjenner til den såkalte 3-terminsordningen, men for meg så er realfag noen skikkelige modningsfag, samt at det er en stund siden sist jeg åpnet en mattebok, så jeg vil ta dem over så lang tid som mulig)

 

Uansett; i følge skolen må man ha minst 34 undervisningstimer i uka for å unngå at støtten fra Lånekassen blir kuttet i to. Jeg må flytte på meg, og er dermed avhengig av et sted å bo, så jeg har ikke sjans til å klare meg på drøyt 3000kr i måneden til husleie, mat og andre utgifter.

Jeg håper selvfølgelig å finne meg en deltidsjobb i tillegg, men det er jo ikke sånt man vet på forhånd.

 

Er det andre som har vært i samme situasjon? Hvordan gjorde dere i såfall det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil ikke få noe mindre penger enn de som er fulltidsstudenter.

Reduksjonen i støtte er en reduksjon i beløpet av studielånet som blir omgjort til stipend.

 

En fulltidsstudent vil få 34 000 av sine 84 000 omgjort til stipend, hvor du vil få f.eks 17 000 av dine 84 000 omgjort til stipend. Resten vil forbli studielån.

Beløpene er bare sånn omtrentlige. Husker ikke hva de er i år.

Lenke til kommentar

Kona var i samme situasjon for et par år siden, og det stemmer at både det totale beløpet som blir utbetalt+beløpet som blir omgjort til stipend halveres dersom du kun går 50% av full studiebelastning. Går du 50%, så vil du da få utbetalt drøyt 42000kr i følge Lånekassens støttekalkulator.

For vår del gikk det greit siden vi fint greier oss på en inntekt en periode, men det er selvfølgelig ille hvis du må flytte og kanskje betale husleie på to steder i tillegg til at man skal ha noe å leve av.

Kanskje du kan ta disse fagene som privatist ved en lokal videregående skole?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...