Gå til innhold

Sunny Beach - praktiske spørsmål

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg og en kamerat har tenkt oss en kjapp tur nedom Sunny Beach nå i slutten av ferien. I den forbindelse lurer jeg på hvordan forholdene er der nede? Leste jo massevis av voldshistorier, og omdøpingen av stedet, til "bloody beach" virker ikke helt forlokkende. Så hvordan er forholdene nå?

Og, kanskje enda viktigere: Vi begge er 17 år. Vil det være problemer med å komme inn på forskjellige steder der nede?

Genereller erfaringer / tips til steder å besøke mottas også med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt:

- Aldri vær totalt dritings.

- Ta det med ro. Ikke vær full og brautete

- Alltid vær flere sammen.

Nå er jeg ikke 17 år lengre, men jeg har mine tvil om at det skal være noen problemer å komme dere ut.

Generelt sett tror jeg det er mye større sjanse for å havne opp i noe hvis du a) går alene b) er totalt dritings og c) er brautete, full og jævlig.

God tur.

Lenke til kommentar

Nytt spørsmål her: Er det mulig å få veksla til seg noen "bulgarske leva" før man reiser herifra? Eller går det greit å finne en minibank som tar imot Visa Electron der nede? Kan vel uansett være kjekt å ha noen kontanter for å kjøpe det aller nødvendigste, som badebukse og solkrem :)

Endret av ole1990
Lenke til kommentar

Kom nettopp hjem fra Sunny Beach, vært der i to uker, har vært en helt konge tur! Så lenge man oppfører seg, og har respekt for andre mennesker går alt helt fint. Avtalt pris på forhånd med taxisjaførene og ikke ta taxi alene. Finn dere en/ei taxi sjafør som dere bruker hele uken/begge ukene. Veldig lettvint å bare ringe, så er den der iløpet av to min. La dere ikke lure til å være med på summerparty sine skandinaviske fester, "kinky night" "foam party" osv, da disse er crap iår pga lite folk iforhold til før. Få derimot med dere Scandinavian poolparty på lazur, som det er Charterparty (konkurrenten) som arrangerer. Pubcrawlet til "Den glade viking" må også oppleves. Utrolig artig. Den glade viking er forresten er ny iår, og tar over 2000 mennesker, veldig bra klubb!

Hold dere også på "den brae siden av byen", den siden hvor lazur ligger. Selv om nattklubb er gøy, så slår ingenting barene Las Palmas, Fenix og sunny dreams som alle ligger ved hverandre. Der er det masse skandinaviere, hvor svenske og norske sanger tar av hver kveld! På disse barene er det også stort sett happy hour, på las palmas er det happy hour hele døgnet, altså betal 1, få 2. Husk reiseforsikring og helsetrygdekort.

Leva kan du få tatt ut på gardermoen før du drar, men der er det veldig dårlig kurs. Penger kan også tas ut i alle minibankene der nede, både med visa og visa electron. Ha en fin tur!

Lenke til kommentar

Hjertelig takk for kjempeflott og presis tilbakemelding! Da har jeg notert noen flere barer i lista over steder vi må besøke :)

Hvordan er strømnettet der nede forresten? Samme som i Norge? Trenger å lade opp mobilen i ny og ne.

Vi hoppa på en restplass med uspesifisert boplass. Har du/noen andre noen tips til hotell, dersom hotellet vi får er helt crappy? Kan være greit å ha noe i bakhånd.

Edit:

Hva skiller "den brae siden av byen" fra "den andre siden"? Hva er bra med den siden, og hva er mindre bra med den andre?

Endret av ole1990
Lenke til kommentar

Hotel Mariner! Helt klart! Midt i sentrum ved flower street og kort vei til de feteste barene. (Hc andersen, Sunny Dreams, Fenix, Frankys og Las Palmas). Mariner er et helt sykt fett ungdomshotell hvor alle rommene er leiligheter! Når hele hotellet sang allsang fra balkongene sine kan du tenke deg hvor fett det er der, men så kom det opp nye regler hver eneste dag også, stakkars de ansatte. Beste var et skilt som kom opp: "drinking alcohol and jumping in the lifts are strictly forbidden" haha!.

Det som skiller de to sidene er at det er mye bedre på den brae siden, mye fetere barer og mere skandinaviere. Det eneste på den andre siden som kan være bra, men som ikke er bra iår er "Grabbarna Bus".

Strømuttaket er som i Norge.

Lenke til kommentar
Sto i avisen om noen som ble banka der for litt siden..men folk slåss vel uansett hvor de er.

Hørte om en som fikk bank på byen i Norge òg en gang.

Grunnen til alt vaset om "Bloody beach" i VG og andre kulørte tidsskrifter, er at naive nordmenn reiser ned dit og drikker seg hinsides dritings. Man kan ikke reise til et land i øst-Europa, og forvente at det skal være som å gå på byen i Norge - for det er det ikke.

Bulgaria er kanskje farligere enn Gran Canaria og Teneriffe, men hvis man reiser til Sunny Beach og faktisk bruker hodet litt mer enn norsk ungdom flest gjør der nede - så tror jeg man skal komme seg helskinnet hjem. Jeg har reist til "farligere" steder enn Bulgaria, og jeg lever enda. :)

Lenke til kommentar

Jeg er ilive! Sliten, men definnitivt ilive.

Tenkte jeg skulle skrive en liten notat fra hvordan det var der nede, slik at andre kanskje kan ha nytte av det senere. Skal prøve å være objektiv.

Vi reiste som sagt med uspesifisert boplass, og bodde på to hoteller. Det første het Elite Apartments (må ha vært 4 stjerner), som var et kjempeflott hotell som faktisk består av rom som likner mer på leiligheter enn hotellrom. Kameraten og jeg hadde et 8-manns-rom helt aleine. Resten av soverommene var naturligvis låst, men vi hadde kjøkken, bad og stue som var bygd for 8 personer! Hotellet hadde et bar, restaurant, og fint badebasseng med gratis solstoler.

Vi var på Elite Apartments et par dager, og rakk og se hva den siden av byen hadde å tilby (jeg tror kanskje det er den siden som ble nevnt som "den mindre bra siden". For de som har vært der, så er det til venstre når du står vendt mot svartehavet). Det var ganske langt mellom utestedene, og barene var ikke så alt for bra. Hotellet lå vel et par km fra sentrum.

Etter noen dager ble vi oppringt fra Ving, som fortalte at vi ville bli overflyttet til et nytt hotell neste dag, og måtte sjekke ut innen 12 på dagen. Vi fikk ca en dags varsel. Det nye hotellet het "Olymp / Olimp" (sto forskjellig på forskjellige steder, faktisk), og hadde noe lavere standard. 3 stjerners-hotell tror jeg det var.

Dette hotellet lå i det jeg tror må ha vært omtalt som "den bra siden av byen", og ca en halv km fra sentrum. Vi hadde kun et enkelt dobbeltrom med to senger, TV, kjøleskap, balkong (balkong tror jeg de har ALLE hotellene hadde), og dass med vask og enkel dusj. I tillegg hadde vi noen skap og en sofa og litt sånt. Dette hotellet hadde også basseng med gratis solstoler, noe vi brukte mye.

Personlig likte jeg meg mye bedre på denne siden av byen. Det var veldig mange resturant/barer som hadde tilbudet 1 øl for 1 leva (1 leva tilsvarer 4-5 norske kr), noe vi benyttet oss flittig av. Dessuten hadde de tilbud om frokost på hotellet for 5 leva dagen. Frokosten var deilig, og det eneste stedet i Sunny Beach jeg så brødskiver. Frokost anbefales!

Nok om hotellene, over til generellt om stedet:

De har ikke egentlig noen butikker på Sunny Beach. De har en hel haug med telt og boder, men ikke noen "butikker", slik vi kjenner dem. I tillegg, når du har gått bort en gate med butikker, så har du egentlig sett alt sammen, for alle har det samme. Det finnes vel noe slikt som 10 forskjellige ting butikkene spesialiserer seg på. Det er allikevel verdt å merke seg at priser og enkelte varer kan variere noe. For eksempel så vi et belte variere fra 18 til 8 leva på vegen fra stranda til hotell Olymp.

En standard bulgarer har barbert alt kroppshår, digre solbriller, shorts, singlet eller bar overkropp, ekstremt kraftige smykker (type: kjetting), og generellt ekstremt macho uttrykk. Men frykt dem ikke, alle bulgarere jeg har møtt er ekstremt hyggelige mennesker!

Nermeste vi kommer til dagligvarebutikker i Sunny Beach, er det som heter "Supermarket" og "Minimarket". Minimarket er en mindre utgave av Supermarket, men ingen av dem er spesiellt store. På disse butikkene har de kun alkohol og godteri, med unntak av noen som har et par slitne baguetter pakka inn i plast og stua inn i et hjørne.

Priser

• 1 leva er 4-5 norske kroner
  • Standard inngangspris på diskotek og liknende: 5 - 15 leva
  • Halvliter øl koster 1 leva på tilbud i bar, og er dritdigg, men koster fort 5 leva for 0,33 liter på barer/utesteder uten tilbud.
  • Gratis shots er som oftest ikke sterkere enn øl, men det tiltrekker mange ungdommer, så av den grunn kan det være verdt å oppsøke.
  • Olabukse: 50 - 65 leva
  • t-skjorte: 20 - 25 leva, samme med 2 pakk Björn Borg boxere
  • Belter: 8 - 30 leva
  • Man har ingen problemer med å spise seg mett for rundt 10 leva
  • Dyreste rettene jeg så på restaurant tror jeg var rundt 30 leva
  • Taxi: 10 leva og oppover
  • Buss: tror det var et par leva, men STAPPFULLE!!
  • Rundt 10 leva for halvliter vodka. Vi fant oss en som var dritgod til 11 leva.

De har veldig mye av merkevarer som G-star, Lacoste, Björn Borg og Billabong, og de er billige og aller mest sansynligvis ikke ekte. Jeg har ikke rukkert å bruke klærne jeg kjøpte der så mye at de blir slitt enda, men kan komme tilbake til hvor fort de blir slitt.

PS! høyere pris betyr ikke nødvendigvis høyere kvalitet.

Stinkies, eller statinkis som det egentlig heter, er det som tilsvarer øre her i Norge. Vi har helt ned i femmer-statinkies. Grunnen til at det kalles stinkies, er for at på mange offentlige toaletter så sitter det gamle, stygge damer som krever 50 stinkies hver gang du skal på dass. Jeg har forresten til overs å finne varmt vann på en offentlig dass der nede.

Mat

Kyllingkebab er veldig utbrett i Sunny Beach. Eller, i hvert fall i den delen av byen jeg var i sist. Du finner kyllingkebab-boder overalt. Det koster 6 leva, den er ganske god. Lite salt, og du får veldig sterk saus på den om du ber om det, samt noen ganger når du ikke ber om det :)

Ellers er det ganske utbrett med pizza, både i restauranter og på gata. En pizzabit på gata er ganske stor, og koster 2-3 leva, så får du den oppvarma. Pizza på restaurant er 300-350 gram, koster 8-15 leva. Ellers får man spagetti, diverse grillmat, og noen andre greier. Kylling er veldig utbrett, og bacon er ikke nødvendigvis bacon. Noen ganger minner "bacon" mer om tykk, kokt skinke.

Vi fikk informasjon om at vannet fra springen ikke skulle drikkes av turister, men at det var trygt for bulgarere. Dette dret vi i, så vi drakk det uansett. En halv liter vann koster 0.60 leva i butikken, men gjerne opp til 2 leva (!) på restauranter.

Maten er generelt sett ganske lite krydret

En standard dag i Sunny Beach

En standard dag for meg og kameraten i Sunny Beach, var noe slikt som:

• 09:00: stå opp til frokost
  • 10:00: legge seg igjen
  • 15:00: Stå opp og gå ned til bassenget/stranda og sovne der
  • 18:00: Sola blir borte fra basenget vårt (høye trær rundt), så vi tar oss en tur rundt i butikker eller liknende, samt spiser litt
  • 21:00: Kveldsmat etterfulgt av en en-leva-øl (halvliter)
  • 22:00: Vors med innkjøpt sprit (billig!)
  • 23:00: Stikke på byen og vorse litt rundt i forskjellige barer. Tar gjerne en en-leva-øl til, samt det fantastiske tilbudet med 10 tequila shots for 10 leva (koster vanligvis 2 leva pr. stk.)
  • 00:00: Sjangle inn på et disco eller liknende, og legge ann på alle man ser
  • 04:00: Prøve å finne vegen hjem igjen
  • 05:00: Sover, etter en kjapp dusj

Kultur

Nei, ikke på den turen. Da drar du et annet sted.

Svindling

Taxi sjåfører kan være virkelig lompene der nede. En gang tok vi taxi kl 5 om natta hjem til hotellet, og vi betalte 10 leva for det, mens en annen gang måtte vi ut med 20 leva for en avstand som var marginalt kortere, og det var om dagen. Taxi sjåfører samarbeider ofte for å presse turister for penger. Her er et eksempel fra sistnevnte hennelse:

Vi kom til en gruppe med taxi-sjåfører og spurte om prisen til hotell Olymp. De hevdet at de skulle ha 25-30 leva (samme distansen som vi før betalte 10 leva for på natta), noe som er helt urimelig. Vi sto å krangla med dem i et par minutter, før de jaga oss bort (haha). Lenger ned i gata så vi en taxi sjåfør som sto litt for seg selv, så vi spurte han hva han skulle ha. Vi fikk et tilbud på 20 leva, noe vi takka ja til med forrige episode fortsatt klart i minne. Jeg er overbevist på at de samarbeidet for å presse oss for penger.

Men for all del, ikke alle bulgarere er slemme! Da jeg skulle kjøpe en t-skjorte ramla det ut av meg noe slikt som "25 leva, isn't it?", så sa butikk-bulgarern: "NO! it's only 20!".

Navigasjon

Det er relativt lett å komme seg rundt i Sunny Beach. Selve stedet består av en lang ”pølse”. På den ene langsida er det en lang, flott strand til svartehavet, og den andre langsida er avgrensa av det man kaller hovedveien (der alle bilene samler seg og kjører forbi i full fart).

Så hvis vi nå ser for oss denne pølsa sveve foran oss med endene ut til sidene, så er den delt vertikalt på midten av det man kaller ”sentrum” eller ”flower street”. Det er en gate med litt butikker og sånt. Selve flower street er ikke så lett å finne om man ikke følger strandprominaden eller hovedveien. Om du følger stranda skal du se etter en diger strikkhopp-greie og en brygge og litt sånt, mens om du følger hovedveien, skal du se etter en bygning med et digert neonskilt hvor det står go-go girls.

Apropos strandprominaden, så slutter den litt for tidlig i ene ende (på ”den bra siden”). Går du 500 meter til, kommer du til Lazur (les om anbefalte steder)

Anbefalte steder

Etter lesning fra dette forumet, og andre steder, hadde jeg på forhånd laget meg en lang liste med steder jeg måtte besøke. Mange av dem var en stor skuffelse, noen var bra, og noen hadde jeg ikke lest om før i det hele tatt, men var dritbra.

• Den glade viking er et kjempedigg diskotek som ligger i sentrum. Det var nytt i år, og de sier de har plass til 2500 mennesker. De har skandinavere som målgruppe, men det er mange andre der også. Hver kveld jeg var der (3 kvelder tror jeg), virka det helt fullt etter 01:30, selv om vi er litt utenfor sesongen nå(?). Det koster 10 leva å komme inn. Ting er ganske dyrt der, så ta vors før dere kommer. Tequila shot som vanligvis koster 2 leva, koster 3 lava her. De har tre rom som de åpner etter hvert som det kommer flere folk, i tillegg til ”chill out bar”, som er ganske nice. Det er opphøyde platåer, dansestang, bardisker og bord, som alle som vil kan danse på, og ja: de blir dansa på. Faktisk så er det fullt der meste parten av tida. Pleier vel være rundt 20-30% jenter, men høyere andel jenter i baren.
  • Orange Disco Ligger ved hovedgata et par km fra sentrum i ”den mindre bra delen av byen”. Dritkult sted med 2 rom man kan danse i, et litt mer stile sted med sofaer, VIP-bar jeg alderig fant ut helt hva var, og litt større prosentandel jenter enn på Den glade viking.
  • Lazur er vel det desidert største diskoteket i Sunny Beach. De har 3 etasjer og svømmebasseng. Allikevel syntes jeg det var litt kjedelig der, for det var ikke egentlig noen som dansa og slo seg løs, folk bare gikk rundt i kø. Men så var jeg der bare 1 gang, mulig det er bedre andre kvelder. Lazur ligger ved stranda litt over en km fra sentrum i ”den bra siden”.

Oppsummering

De siste par dagene av ferien var jeg forkjøla, så det var litt nedtur. Ellers synes jeg ferien var helt topp, og jeg regner med at jeg drar tilbake neste år. Jeg har ikke blitt grovt svindla, voldtatt, banka opp eller drept en eneste gang, og heller ikke vært vitne til noe slikt.

Helvette for en lang "notat"!

Edit:

Spytt ut om det er noen spørsmål eller noe jeg burde legge til.

Endret av ole1990
Lenke til kommentar

Hei.

Takk for en svært utfyllende rapport! Passer bra når jeg skal nedover snart.

Enste jeg lurer litt på er det med penger? Mulig jeg er dårlig å lese, men hvordan fixet du dette?

Er det tilstrekkelig å komme med visakort`? Lite lysten på å drasse på en haug med kontanter.

Og, hvor mye penger brukte du på en uke ca? :)

Lenke til kommentar

Hei Lars!

Det eneste jeg tok med nedover av penger var Visa Electron. Det tror jeg også er både lurest og tryggest. Kursen er mye bedre enn om du skulle vekslet, og om noen stjeler kortet ditt, må de fortsatt ha koden for å få brukt det.

Jeg var der en uke, og jeg brukte ca 1500. Jeg er helt sikker på at det er godt mulig å bruke mer, men stort mindre skal vel heller godt gjøres.

Tips til sikkerhet: Ta med et kort som du ikke har kreditt på, og ikke ha mer penger enn nødvendig på kontoen. På de måten slipper du å stå i stor gjeld etter turen om ulykken skulle være ute. Eventuellt ha en persjon hjemme som kan overføre penger til kontoen etterhvert som du trenger.

Glemte forresten å nevne telefonpriser, men jeg tror det var et sted mellom 2 og 5 kr pr min. I hvert fall husker jeg at det var overkommelig. Du får sikkert bedre ting å gjøre der nede enn å sitte i telefon hele dagen uansett! :)

Endret av ole1990
Lenke til kommentar

Symptomer på det som gjerne blir referert til som "matforgiftning" er vel kvalme, smerter, oppkast og diaré. Som sagt så ble jeg forkjøla de siste par dagene, men jeg tror ikke det hadde noe å gjøre med mat og drikke. Jeg kjøpte mat fra de mest tvilsomme gatekjøknene (det var billig!), og jeg har ikke merket noe til symptomene på matforgiftning. Jeg har dog hørt en del fra begge sider av saken, og jeg tror det har mer å gjøre med ditt eget immunforsvar å gjøre (eller hva det nå er som hindrer deg i å bli syk).

Det var da et fryktelig upresist spørsmål du hadde der, dictator. Fint om du spesifiserer litt mer hva du vil vite, så slipper jeg å skrive 4 sider om det også :)

Endret av ole1990
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...