Gå til innhold

XP for liten lommebok

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
noen må ta kostnaden for utviklingen av disse maskinene , både hardware og softvare.

jeg oppfattet ikke at Microsoft direkte var medvirkning til økt kostnad slik flere skal ha det til.

Microsoft koster 3$ per lisens + trenger mere hardware (og bruker f.eks minne kort porten, så man ikke får brukt minne kort).

Lenke til kommentar
dette beviser vel at MS bare er ute etter å tjene penger på alle mulige måter. Også når det går utover de som trenger maskinene billigst mulig.

Dette beviser også at de som hadde et mål.... ikke klarte å nå målet.. Pcen har fordoblet prisen, hva er nå vitsen? hele opplegget var jo å lage billige pcer for fattige unger i U-land.. fordobling av prisen hjelper fint lite.

Lenke til kommentar

problemet er vel at ingen gjør det gratis.

hvis disse bara skulle ha en billig maskin så måtte noen kjøpe / betale for utviklingen og gi dem uten kostnad til dem.

det er slik jeg har oppfatt at det skulle være fra begynnelsen

men når de ikke klare å bestemme seg for hvilken model som de skal gå for så går det på denne måten.

noen har nok bommet på kostnadene

at mikrosoft sier at det koster 3 dolar hvor hver utgave av denne xp utgaven betyr ikke nødvendigvis at har tekt å ribbe neon for penger. de som produserer treger jo penger til lønn

3$ = 16 kr

Lenke til kommentar

Nåda, målet er at pcen skal koste 100$ til u-landene noe som faktisk er godt mulig med subsidering fra de rike landene.

Etter hvert så vil nok prisen synke utvilsomt ned til 100$ så lenge komponentene masseproduseres, og kutter produsentene av komponentene marginene sine til minimum så er nok dette en realitet ganske så fort, men problemet er nok at de fleste ønsker profitt...

Lenke til kommentar
Nåda, målet er at pcen skal koste 100$ til u-landene noe som faktisk er godt mulig med subsidering fra de rike landene.

Etter hvert så vil nok prisen synke utvilsomt ned til 100$ så lenge komponentene masseproduseres, og kutter produsentene av komponentene marginene sine til minimum så er nok dette en realitet ganske så fort, men problemet er nok at de fleste ønsker profitt...

det har de sagt lenge nå.

da hjelper det ikke å finne på noe nytt hver gang ( som fordyrer det)

Lenke til kommentar

det har de sagt lenge nå.

da hjelper det ikke å finne på noe nytt hver gang ( som fordyrer det)

Joda, det er synd at de ikke oppnår målet med en gang, men det er nok snakk om litt langsiktig tenking her. 500 til 1000 kroner for en pc som greier å fungere veldig bra i u-landene (robust og tåler en støyt) er vanskelig å få til. Denne pcen blir veldig bra til barna i alle fall.

Lenke til kommentar

det var noe greier med at xp ikke kunne kjøre på pcen slik den var oprinnelig satt opp, de måtte derfor oppgradere hardwaren litt som ender opp med dyrere PC.

Om noen år så slutter det også å komme oppdateringer til XP, og da ender alle XO eigere opp med utdatert programmveare som er lett mottagelig for ny spyware og lignende.

Uansett, det er ganske idiotisk med windows xp på XO maskinene. :thumbdown:

Lenke til kommentar

det høres ut som om du hater microsoft uansett hva de gjør . jeg håper at jeg tar feil.

poenger er jo at de skal lære og folk flest lære ved å bruke forskjelige systemer .

når denne maskin skal kunne brukes over hele verden ( som det ser ut til) så må den også kunne brukes på forskjelige systemer

det er nok ikke alle som vil bruke xo systemet eller andre varianter av linux

uansett hvilket system man bruker , når mange nok personer bruker det så blir det utsatt for virus og annet tull

noen vil nok ta vare på maskinen mens andre vil "kaste" den etter en stund

Lenke til kommentar
det høres ut som om du hater microsoft uansett hva de gjør . jeg håper at jeg tar feil.

poenger er jo at de skal lære og folk flest lære ved å bruke forskjelige systemer .

når denne maskin skal kunne brukes over hele verden ( som det ser ut til) så må den også kunne brukes på forskjelige systemer

uansett hvilket system man bruker , når mange nok personer bruker det så blir det utsatt for virus og annet tull

Hva jeg personlig mener har ingenting med saken og gjøre (selv mom det kansje var et litt usaklig innlegg).

poenget var bare at XP ikke opprinnelig skulle komme på XO maskinene.

De måtte faktisk oppgradere hardwaren på XO maskinene for å få XP inn på de.

Jeg synst også det er feil å ta betalt for OS på slike maskiner, selv om det bare er 3 dollar.

Endret av __Rainmaker__
Lenke til kommentar

Hva jeg personlig mener har ingenting med saken og gjøre (selv mom det kansje var et litt usaklig innlegg).

Jeg synst også det er feil å ta betalt for OS på slike maskiner, selv om det bare er 3 dollar.

da er vi nesten enige.

grunne til at jeg lurte på det er at veldig mage er sint på Microsoft og bruker enhver anledning til å jage dem vekk ( også av personlige grunner )

det virker som om de som står bak . også ønsker å få inne penger til dette prosjektet. noe som er naturlig . for å få det til så må de gjøre maskinene indresage for flere og da et muligheten til å bruke en versjon av windwos et av alternativene

det hadde kanskje vær en ide å lansere en maskin for de fattige og en for de rike . men så spørst det hvor rettferdig det blir for de fattige

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

da er vi nesten enige.

grunne til at jeg lurte på det er at veldig mage er sint på Microsoft og bruker enhver anledning til å jage dem vekk ( også av personlige grunner )

det virker som om de som står bak . også ønsker å få inne penger til dette prosjektet. noe som er naturlig . for å få det til så må de gjøre maskinene indresage for flere og da et muligheten til å bruke en versjon av windwos et av alternativene

det hadde kanskje vær en ide å lansere en maskin for de fattige og en for de rike . men så spørst det hvor rettferdig det blir for de fattige

MS blir sannsynligvis levert på XO maskinene, fordi de ser fremtidige windows brukere i

u-land (de u-landene som XO blir levert i forelbig er jo på vei opp).

Når XO kundene senere (vist) kjøper en vanlig PC, så vil de sansynligvis fortsette og velge MS forran Linux fordi de er vant med det.

dermed har MS fått en masse nye kunder som betaler full pris. :ermm:

Endret av __Rainmaker__
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...