Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

toyota Carina 2 som går på 3 sylindere


Anbefalte innlegg

har en toyota carina 2 som kun vil gå på 3 sylindere..

 

jeg har byttet

 

coil med fordeler og fordelerlokk.

tennplugg kabler

tennplugger

 

dysa har jeg også sjekket og den er i orden..

 

har noen av dere peiling på hva jeg kan gjøre for å få den til å gå igjen..

 

for den bruker 1 liter på mila.. og som er ganske mye til å være en 1.6 liter

 

håper inderlig noen her har løsningen =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan høres ut som det er noe tull med en ventil eller at kompresjonen er dårlig siden du har byttet "alt" av tenningsdeler . Har du prøvd å skru ut pluggen på den døde sylinderen og sjekket at det er gnist på den, bare for å være helt sikker? Det er vel "single point"-innsprøytning på disse, så den ville vel vært helt død hvis innsprøytningen ikke fungerte. Det har vært et problem på eldre Toyota at det har kommet fuktighet i fordeleren og coilen sånn at bilen har vært vanskelig eller umulig å få til å gå i regnvær, så du kan jo ha det i tankene og se om det er en sammenheng her. Også kan du sjekke om det er noe kaldstartsystem som henger på (defekt temperaturføler) og gjør forbruket så høyt, og det kan også gjøre at motoren ikke går ordentlig når den blir varm og gjøre så det høres ut som den går på 3 sylindre.

Endret av larschroe
Lenke til kommentar
Det kan høres ut som det er noe tull med en ventil eller at kompresjonen er dårlig siden du har byttet "alt" av tenningsdeler . Har du prøvd å skru ut pluggen på den døde sylinderen og sjekket at det er gnist på den, bare for å være helt sikker? Det er vel "single point"-innsprøytning på disse, så den ville vel vært helt død hvis innsprøytningen ikke fungerte. Det har vært et problem på eldre Toyota at det har kommet fuktighet i fordeleren og coilen sånn at bilen har vært vanskelig eller umulig å få til å gå i regnvær, så du kan jo ha det i tankene og se om det er en sammenheng her. Også kan du sjekke om det er noe kaldstartsystem som henger på (defekt temperaturføler) og gjør forbruket så høyt, og det kan også gjøre at motoren ikke går ordentlig når den blir varm og gjøre så det høres ut som den går på 3 sylindre.

 

 

det er gnist ja men gnisten er litt svakere en de 3 andre..

 

men den temperaturføleren.. er den lett tilgjenglig ? enkel å bytte ?

 

vurderer nesten å levere bilen på toyota liksom.. hehe

Lenke til kommentar
det er gnist ja men gnisten er litt svakere en de 3 andre..

 

men den temperaturføleren.. er den lett tilgjenglig ? enkel å bytte ?

 

vurderer nesten å levere bilen på toyota liksom.. hehe

 

Jeg vet ikke hvor temperaturføleren sitter, men det kan være en "plugg" i blokka eller topplokket med en eller to ledninger ut fra, eventuelt en boks med en bimetallfjær inni som kan sitte i nærheten av innsuget. Kjølevannet går i såfall gjennom her, så den må ha to slanger tilkoblet. På Carina diesel er det en liten metallklump som er fylt med voks som utvider seg når den blir varmet opp av kjølevannet. Voksen presser ut et lite stempel som dytter kaldstarteren på dieselpumpa over til "av"-stilling. Hvis det er brukt noe sånt på bilen din til å slå av choken og det har hengt seg opp kan du få sånne problemer som du snakker om. Hvis det er tilfelle vil bilen gå ordentlig når den er kald, men ikke når den er varm (noe som skjer i løpet av minutter med den utetemperaturen som er nå), og den vil dessuten bruke mye bensin. Men det koster jo ikke noe å spørre på Toyota, min erfaring er at de er hjelpsomme der.

Lenke til kommentar
det er gnist ja men gnisten er litt svakere en de 3 andre..

 

men den temperaturføleren.. er den lett tilgjenglig ? enkel å bytte ?

 

vurderer nesten å levere bilen på toyota liksom.. hehe

 

Jeg vet ikke hvor temperaturføleren sitter, men det kan være en "plugg" i blokka eller topplokket med en eller to ledninger ut fra, eventuelt en boks med en bimetallfjær inni som kan sitte i nærheten av innsuget. Kjølevannet går i såfall gjennom her, så den må ha to slanger tilkoblet. På Carina diesel er det en liten metallklump som er fylt med voks som utvider seg når den blir varmet opp av kjølevannet. Voksen presser ut et lite stempel som dytter kaldstarteren på dieselpumpa over til "av"-stilling. Hvis det er brukt noe sånt på bilen din til å slå av choken og det har hengt seg opp kan du få sånne problemer som du snakker om. Hvis det er tilfelle vil bilen gå ordentlig når den er kald, men ikke når den er varm (noe som skjer i løpet av minutter med den utetemperaturen som er nå), og den vil dessuten bruke mye bensin. Men det koster jo ikke noe å spørre på Toyota, min erfaring er at de er hjelpsomme der.

 

 

hmm.. okei.. får spørre Toyota... men du vet vel ikke om en nettside hvor man får bestilt deler til Carina2 ?

må ha nytt eksosanlegg ihvertfall.. for det bråker litt pga det fleksirøret under som ikke er tett =P hehe

Lenke til kommentar
hmm.. okei.. får spørre Toyota... men du vet vel ikke om en nettside hvor man får bestilt deler til Carina2 ?

må ha nytt eksosanlegg ihvertfall.. for det bråker litt pga det fleksirøret under som ikke er tett =P hehe

 

Deler får du kjøpt på de vanlige stedene (bilextra, Mekonomen osv.). Det kan lønne seg å sjekke prisen flere steder, også hos Toyota. Oljefilteret til Carinaen min er for eksempel dobbelt så dyrt å kjøpe uoriginalt

Lenke til kommentar
hmm.. okei.. får spørre Toyota... men du vet vel ikke om en nettside hvor man får bestilt deler til Carina2 ?

må ha nytt eksosanlegg ihvertfall.. for det bråker litt pga det fleksirøret under som ikke er tett =P hehe

 

Deler får du kjøpt på de vanlige stedene (bilextra, Mekonomen osv.). Det kan lønne seg å sjekke prisen flere steder, også hos Toyota. Oljefilteret til Carinaen min er for eksempel dobbelt så dyrt å kjøpe uoriginalt

 

 

okei =) har fått bestilt det nå..

 

fant også ut at alle sylinderene gikk som de skulle...så har fått bestilt nytt kaldstarter system og eksos =) heh

 

håper det går seg til nå =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...