Gå til innhold

Hvilket instrument i begynnelsen av Superstition av Stevie Wonder

Erelend

Anbefalte innlegg

Emnetittelen snakker vel for seg selv. Så nettop et av opptakene fra roxy konsertene til Frank Zappa og hørte at George Duke spilte på noe som lød som instrumentet i begynnelsen av Superstition.

:idea:

Setter og pris på om noen kan fåreslå en VSTi eller en liten pekepinn på settings i en analog synth.

På forhånd takk :fun:

Endret av Erelend
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riffet på Superstition spilles på et Clavinet. Det er et elektrisk klaverinstrument som ble laget av Hohner fram til begynnelsen av 80-tallet, med storhetstid på det funky 70-tallet. Det har strenger som "plukkes" som på et klassisk harpsikord. Under og over strengene sitter det pickup'er som fanger opp lyden. Strengene dempes i enden, slik at det blir en tørr skarp lyd uten sustain. Originalene selges fortsatt av og til på eBay, men koster "noen kroner og femti øre". Det er et tilsalgs der nå for drøyt 20 000 kroner: Link.

Husk at det er et mekanisk instrument, det slites med årene og det kan fort være noe som må repareres på et slikt. Det finnes en egen side for folk som handler med reservedeler til disse: www.clavinet.com

En hver moderne synth med respekt for seg selv har denne lyden, det gjelder også en bunke VST'er. Noen er selvsagt bedre enn andre. Jeg har ikke spilt mange nok til å komme med noen anbefaling.

Søk på "clavinet vst" på Google så finner du en del linker.

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg vokste opp (les: begynte å spille i band) tidlig på 70-tallet. Det var fire instrumenter jeg ønsket meg mer enn noe annet (som ikke var gitarer): Et Hammond B3, en Minimoog, et Fender Rhodes og et Hohner Clavinet.

Skjebnen ville noe annet, og jeg fikk aldri noen av dem. Istedet ble det billigere utgaver. Jeg har hatt mange andre synther og elpianoer. Men drømmer gjør jeg fortsatt. En Moog står fortsatt på ønskelisten. Et B3 også forsåvidt, men jeg må etterhvert begynne å justere instrumentparken med tanke på at jeg selger huset og kjøper en liten leilighet, og en B3 tar litt plass. Så kanskje skal jeg satse på software-instrumenter istedet.

Lenke til kommentar

Ok. Tusen takk TWFA! :fun: Skal se litt rundt i min vst samling og se om jeg finner noen presets ;) Du er en av kongene her i musikkforumet! Så forresten Albert Collins Telecasteren din på hagstrøm her om dagen... Virkelig en skjønnhet.

Takk for hjelpen! :D

Edit:

Hvis du har lyst på en B3 og en Moog men hverken har råd eller plass til det, så kan jeg på det sterkeste anbefale Native Instruments B4II og Arturia Modular V. Har tilbragt mange timer med de programmene og mitt kjære keyboard!

Arturia Modular V

http://www.arturia.com/evolution/en/produc...larv/intro.html

B4II

http://www.native-instruments.com/index.php?id=b4ii

Endret av Erelend
Lenke til kommentar
Så forresten Albert Collins Telecasteren din på hagstrøm her om dagen... Virkelig en skjønnhet.

Takk! Tror jeg skal ta den med hjem. Er jo ingen som vil kjøpe den allikevel, og mens den henger der nede får jeg ikke spilt på den...

Takk for linkene. Jeg fikk endelig lydkortet mitt (et Apogee Ensemble) rett før jeg reiste på ferie, og skal koble opp hjemmestudioet når jeg kommer hjem.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...