Gå til innhold

Vurderer ny PC - er disse komponentene greie?


Anbefalte innlegg

Dette er en tråd for en kar som skal ha seg nye pc deler. Akkurat nå så er det svært få som vil anbefale å kjøpe gtx korta med tanke på pris per ytelse. Jeg anbefaler at du heller tar opp den diskusjonen med den personen. Svenni? Forøvrig har du feil på både ytelse og i hva du ønsker å oppnå. Jeg foreslår du leser hvordan ati vs gtx kort yter i høyere oppløsninger og med/uten aa/af etc. Ati yter mer enn godt nok for spill o.l Trådstarter har "kun" en 19el20" skjerm så det blir nok neppe noe problem uansett.

 

Det blir veldig vrient å holde en diskusjon når du ikke har emnet som mål. Da er jo det greit å få klargjort først.

 

Med det så sier jeg ferdig med "det" og la oss fortsette tråden.

 

Ser trådstarter har en TT 850 i handlekurven. Jeg har en northq 850 som jeg synes er meget bra, tynne strøm kabler - egner seg godt til å skjule i kabinettet, 9 serial ata uttak, ligger på omtrent samme pris, kanskje litt billigere.

 

Ellers ville jeg gått for ett 4GB sett istedet for 2gb, jeg mener netshop har ett på 1000mhz for 700 kroner, men det er jo ikke amentio da :(

 

Hvis trådstarter ser her

 

(herregud for en lang link) så ser du intel p45 kort med 8sata eller flere, for noen hundre lapper mer. det er da 2 ekstra sata enn hva trådstarter har valgt og nyere chipset o.l. på hovedkort.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har som du sier en 19" skjerm, men jeg har også en 32" LCD-TV som jeg kjører på 720p, eller evt 1080i (mindre sannsynlig). Vil gjerne at grafikkortet skal takle dette også!

 

Men det er vel ikke noen av disse kortene som vil få problemer med dette? Mitt 7900GT Extreme har inntil nylig kjørt bortimot problemfritt med både TV og skjerm tilkoblet.

Lenke til kommentar

Siste post oppdatert akkurat.

 

Uansett av de skjermkort så vil ikke det være noe problem, det kan du være trygg på. ATI kort var jo kjent for det for lenge siden å kjøre tv ut totalt problem fritt, skjønt jeg har ikke noen erfaringer med dette selv, annet enn hos venner etc. Men det kan jeg ikke skjønne skal være noe problem. Jeg kjører 1920x1200 som jo er over 1080i. Det gjorde jeg også på mitt forrige skjermkort og andre.

Jeg har ett 4850 kort som er billig, og spiller spill i 1920x1200 også.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg amiganostalgia:

 

Jeg forsøkte nettopp å ta det opp med Svenni før du kommer og kommenterer min kommentar. Min post var ikke offtopic, det var en post som ga et valid poeng. Jeg har heller aldri anbefalt nvidia fremfor ATI i denne posten, jeg har gitt mine egne meninger og fakta (hvilket kort som yter best). Om et GTX 280 er verdt det eller ikke, gir jeg blanke i...det er fortsatt det kortet som yter best!! Og kommer du opp i den aller høyeste oppløsningen 2560x1600 så drar 280 GTX ytterligere fra.

 

I de oppløsningene som trådstarter bruker vil et AMD HD4850 være et godt valg spør du meg. Anbefalingen din av en NorthQ 850W skjønnner jeg ikke stort av, NorthQ er kjent som et middelmådig brand på PSU, og ikke noe mer.

 

Anbefalte PSU brands: Corsair, Seasonic, PC Power & Cooling, Thermtaltake "Toughpower" er også en god serie.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Er det bedre å gå for ett 4GB RAM-sett, enn to stk 2GB sett?

 

Jeg så på Asus P5Q nå og det så jo ikke galt ut heller. Det var jo en del dyrere, men det får bare gå.. Eller er det noen andre P45-kort som er bedre?

 

Hvis jeg nå velger dette hovedkortet, så kan jeg vel egentlig gå enda et steg opp i ytelse på RAM?

 

Men sånn helt teoretisk: Hvis jeg heller ville gått for et nVidia-kort, så burde jeg kanskje ha byttet hovedkort også?

Lenke til kommentar

morra: ja sånn i teorien. Men hold det til teorien =)

Jeg har ikke peiling på p45, men jeg tenkte bare jeg skulle vise deg at du får p45 kort med flere sata enn det du hadde på det p43.

Jeg ville kjøpt ett DFI kort personlig om det finnes og man har råd, ellers synes jeg gigabyte er veldig greit om dagen, asus er okey'ish, men har en del issues for tiden, ifølge deres forum med både hovedkort og andre kort de lager.

 

Jeg var iallefall inne der da jeg skulle se om jeg fant ut noe med ett problem med ett lydkort jeg hadde og det var flere stickies om det ene og andre problemet.

 

MSI er litt sånn som å spille kort med djevelen, man er ikke riktig sikker på hva som kan skje. Men de har hatt noen fine kort, det skal de ha. Tenker da på kort med Creative X-FI på hovedkortet.

Onboard lyd i dag er stort sett meget bra, tatt i betraktning fortid, med enkelte unntak, som soundstorm.

 

fflex:

Jeg og tenkte det om northq'n, men den er stabil som fjell her. Leste også flere reviews før jeg tok den avgjørelsen på å kjøpe den.

 

Skal vi tenke slik kan vi jo da også tenke at hei nå er nvidia drit elendige på alle områder så da kjøper vi aldri nvidia igjen.

Kanskje litt drøyt, men det var det som kjappest satt i minnet.

Siste nvidia topp kort med data korrupsjon minner jo om nforce4 og også den brannmuren de hadde med i driveren. Likevel har de gjort bra ting siden da. Gode dager, dårlige dager.

 

Dessuten liker jeg å ha troen på at ting kan fungere her i livet =)

 

Halleluja for noe om emnet.

Lenke til kommentar
Med andre ord argumenterer du off topic for noe som jeg argumenter on topic for. Bra jobba din løk.

 

lol er vel kun en løk her, gtx 260 > 4850 gtx 280 > 4870 på ytelse men ikke pris vs ytelse. Hvis trådstarten har ikke lyst å kjøre dual gpu så må han få låv å velge en singel gpu etter lommeboken og ikke etter feil påstander.

Lenke til kommentar

Jeg får mer og mer lyst på nVidia... Enten GTX 260 eller GTX 280.

 

Forslag til hovedkort som passer greit med disse? Gjerne ikke så dyrt...

 

Og isåfall må jeg kanskje ha en annen CPU. Noen forslag her?

 

Edit: Jeg har endret handlekurven litt, men trenger litt tilbakemeldinger... Det ble litt dyrt også, noe jeg bør/kan kutte ned på, uten å miste for mye ytelse? Er det f.eks stor forskjell på ytelsen til GTX 260 og GTX 280?

Endret av morra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...