Gå til innhold

Vurderer ny PC - er disse komponentene greie?


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg begynner å bli lei av PCen min nå, så jeg vurderer å kjøpe ny. Jeg har ikke tenkt så mye på det, så det er foreløpig bare hypotetisk.

 

Jeg har satt sammen denne handlekurven i prisguiden: http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=78532.

 

Det jeg lurer på er om delene her er gode til prisen, og kanskje viktigst om de er kompatible med hverandre.

 

Som dere kan se så har jeg droppet skjerm, DVD-brennere og harddisk. Dette har jeg fra før, og kan gjerne bruke dette videre i en ny PC.

Noen som har noen meninger om noe jeg bør forandre på i handlekurven?

 

Takk for hjelpa :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde egentlig litt lyst på en firekjerneprosessor fra AMD, men er det bedre med dual core fra Intel?

Og skjermkortet ville jeg helst hatt fra nVidia. Noen forslag fra dem?

Kabinettet har jeg så og si bestemt meg for. Blir nok Antec P182.

Er RAM-en grei nok? Vil ha den så kjapp som mulig ut fra hva hovedkortet støtter. Og totalt 4GB.

Hovedkortet må iallefall ha firekjerne-støtte, for best muligheter for oppgraderinger i fremtiden.

Lenke til kommentar

Slik det er nå, så tilbyr vi deg tips til en Porsche mens du spør etter en gammel Volvo.

AMD Phenom er ikke dårlig, men nyere Intel C2D, som E8400 og E8500 er bedre prosessorer.

nVidia er heller ikke dårlig, men en HD 4870 til 1900 kroner yter bedre enn GTX 280 til over 3000 kroner.

Og HD 4850 til 1250 kroner, yter bedre enn GTX 260 til 2000 kroner.

Man må også benytte seg av Hovedkort med nForce brikkesett, for å kunne kjøre 2 kort i SLi modus.

nVidia SLi virker altså ikke på andre typer Hovedkort som eksempel fra Intel eller AMD.

nForce HK er heller ikke de mest anbefalte Hovedkortene..

Lenke til kommentar

Jeg har nå oppdatert handlevognen som er linket til i første post.

 

Jeg la til en Intel E8500, istedenfor AMDen.

Og byttet til ATi HD 4870.

Byttet selvfølgelig også hovedkort, og siden produsentens nettside sa at dette hovedkortet støttet RAM på 1,8 volt, så byttet jeg den også. Dette var jeg litt usikker på, men ville helst være på den sikre siden.

 

Hvordan ser det ut nå?

 

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=78532

Lenke til kommentar

Nå er jeg nettopp kommet et steg nærmere ny PC. Den gamle tok fyr et eller annet sted og lukter svidd elektronikk når jeg bruker den. Er derfor litt smånervøs for hvor lenge det er til den kollapser helt.

 

Så, har noen flere meninger om handlekurven sånn som den ser ut nå? Skulle gjerne hatt en bra RAM som er inne hos Amentio, så kjøper jeg bare hele pakka der.

Lenke til kommentar
Slik det er nå, så tilbyr vi deg tips til en Porsche mens du spør etter en gammel Volvo.

AMD Phenom er ikke dårlig, men nyere Intel C2D, som E8400 og E8500 er bedre prosessorer.

nVidia er heller ikke dårlig, men en HD 4870 til 1900 kroner yter bedre enn GTX 280 til over 3000 kroner.

Og HD 4850 til 1250 kroner, yter bedre enn GTX 260 til 2000 kroner.

Man må også benytte seg av Hovedkort med nForce brikkesett, for å kunne kjøre 2 kort i SLi modus.

nVidia SLi virker altså ikke på andre typer Hovedkort som eksempel fra Intel eller AMD.

nForce HK er heller ikke de mest anbefalte Hovedkortene..

 

Hvor har du fått for deg at HD4870 yter bedre enn GTX 280? Og hvor har du sett at HD4850 yter bedre enn GTX 260? Det er jo kun oppspinn, og virker som en real fanboi statement spør du meg.

 

GTX 280 er det beste singel gpu kortet per dags dato! GTX 260 yter noe under HD4870, men leste en test her om dagen hvor de heller ville gått for GTX 260 bla pga mindre varme og bedre drivere..

 

Er enig i at de nye 4xxx kortene fra AMD gir veldig god ytelse for pengene, men får være måte på hvor mye folk skal skryte de opp i luften.

Endret av fflex
Lenke til kommentar
Er enig i at de nye 4xxx kortene fra AMD gir veldig god ytelse for pengene, men får være måte på hvor mye folk skal skryte de opp i luften.

Enig. Helt korrekt er det nok ikke at ATI troner toppen. :) Men i ytelse per krone har de satt et meget godt eksempel. Så det er et utvilsomt godt kjøp.

 

Men tør jeg spørre hvorfor du har valgt P43 brikkesett?

Anbefaler heller dette: https://prisguiden.no/product.php?productId=98906

Eller dette: https://prisguiden.no/product.php?productId=73507

 

Samt litt hvassere minne. Crucial BallistiX PC2-8500 er meget gode: https://prisguiden.no/product.php?productId=78494

Lenke til kommentar
Hvor har du fått for deg at HD4870 yter bedre enn GTX 280? Og hvor har du sett at HD4850 yter bedre enn GTX 260? Det er jo kun oppspinn, og virker som en real fanboi statement spør du meg.

 

GTX 280 er det beste singel gpu kortet per dags dato! GTX 260 yter noe under HD4870, men leste en test her om dagen hvor de heller ville gått for GTX 260 bla pga mindre varme og bedre drivere..

 

Er enig i at de nye 4xxx kortene fra AMD gir veldig god ytelse for pengene, men får være måte på hvor mye folk skal skryte de opp i luften.

 

 

Ikke snakk om fanboys når det er utvilsomt at de overprisa nvidia kortene blir banket av ati kortene. Hvem er det som er fanboy her? Drivere? Nvidia og sine drivere kan gå å henge seg. De stopper å støtte skjermkort så snart det er kommet ut noe nytt. GTX280 koster også på det aller minste 3 tusen, og den marginale forskjellen som er der, er neppe verdt det. Jeg har brukt nvidia på pc i mange år, ati kort er en fryd å bruke i så mange forskjellige sammenhenger. At ati sine skjermkort ble sluppet før driver var ferdigstilt whql betyr null og niks i den store sammenheng med månedlige driver oppdateringer som ati har.

Lenke til kommentar

Det var konklusjonen i testen, ikke min personlige mening!!! Jeg er selv en fornøyd nvidia eier, jeg har prøvd et HD4850 i maskinen - men bråkte for mye for min del så beholdte 8800gts kortet mitt.

 

Fanboi eller ikke. 280 GTX er det beste singel gpu kortet per dags dato, at HD4870 yter bedre enn 280 GTX er feil! Bedre å ikke svare enn å komme med uriktige påstander...

Lenke til kommentar
Men tør jeg spørre hvorfor du har valgt P43 brikkesett?

Anbefaler heller dette: https://prisguiden.no/product.php?productId=98906

Eller dette: https://prisguiden.no/product.php?productId=73507

Valgte P43 pga flere S-ATA kontakter og støtte for PCI Express 2.0. Men det er kanskje andre fordeler med P35?

 

Grunnen til at jeg ville ha nVidia var at jeg har det fra før og har syntes det har vært greit med alle mulighetene jeg har fått i kontrollpanelet dets.

Lenke til kommentar

Jeg prøver kun å gi trådstarter er litt mer riktig og nyansert bilde. En annen bruker sier til han at HD4870 yter bedre enn 280 GTX, og HD4850 yter bedre enn 260 GTX. Det er feil, og det følte jeg var riktig/viktig å påpeke. Nå har vi gått offtopic fordi du ikke klarer å lese poster riktig, og du har til og med begynt med navnkalling...bra jobba!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...