-kristoffer- Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 hallo folkens.. Jeg har tenkt å innstallere linux på maskina mi, men er ikke helt siker på hvordan jeg skal gå fram. har bare windows nå, men har fått endel problemer med virus og annet tull så jeg har bestemt meg for å formatere. Tenker jeg innstallerer linux i samma slengen. Jeg skal altså ha både windowsXP og linux på samme maskin. Hva slags linux bør jeg velge? Har tenkt litt på redhat, er det greit eller? Er ikke helt grønn på linux, har brukt det mye på univerisetet. Må jeg partisjonere? Har ikke helt peil på partisjonering... Innebærer det at windows og linux ikke får tilgang til de samme filene? Det er jo litt dumt. Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Søk og du vil finne" Her er installasjons instrukser for SuSE 8.1, som jeg syns er best, og enklest :wink: Lenke til kommentar
nesquik Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 Ta deg litt tid til å søke i forumet. Jeg tror jeg ser et slikt spørsmål hver eneste gang jeg stikker innom dette forumet. Det hele koker ned til dette: Du må partisjonere disken din så du får noe til windows og noe til linux. Dette gjør du mens du installerer Linux. Lag _minst_ 3 partisjoner. 1 win, 1 linux, 1 swap. Personlig har jeg en 40GB disk som er delt slik: hda1-ntfs-6GB hda5-ext2-3GB hda6-swap-300MB hda7-FAT32-30GB Det kan være lurt å installere linux først. "Linux" klarer seg lenge med 3GB f.eks. (Da har du litt å "leke" med også) (jeg har 3,5GB til linux cirka). Du trenger en swap partisjon som er cirka dobbelt så stor som mengden minne du har. Dog dette er mindre og mindre sant nå som minne er billig og du får det i store kvanta. (Setter du av f.eks ~500MB til swap holder det i evigheter). Distrobusjon er noe du må velge selv. Red Hat, Mandrake, SuSE... Mange mener disse er fine for nybegynnere. Personlig har jeg ingenting imot å anbefalle deg Debian, som jeg personlig mener er vesentlig bedre en de overnevnte distrobusjonene når du har fått det installert. Windows klarer ikke uten en del ekstra drivere å lese EXT2/3 filsystemer, Linux klarer derimot å lese og skrive til FAT32 og å Lese til NTFS. (Det er ikke anbefallt å skrive til NTFS partisjoner). Nok en gang: les gamle posts, dette er gjennganger spørsmål. Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 Det kan være lurt å installere linux først. Nope... Installer Windoze først, ellers risikerer du at Windoze overskriver bootloaderen til Linux, slik at du ikke får tilgang til linux systemet ditt... MarcelSB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå