Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Ruteplanlegger for landeveissykling

Krimson

Anbefalte innlegg

Tviler vel egentlig på at det finnes, men vet dere om en side der man kan legge opp en sykkelrute, og samtidig få en høydeprofil av hele løypa.

Bruker nå NAF sin ruteplanlegger for å legge en rute og regne ut lengde, og det funker bra. Men hadde vært veldig hjelpsomt hvis det gikk an å få en løypeprofil også

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glimrende idé! Dette kan ikke være veldig vanskelig for de som kan programmere osv?

Lage en liten applikasjon som tegner løypeprofil etter kartdata fra NAF eller Gule Sider etc.

Noen som tar utfordringen?

Endret av gorgos
Lenke til kommentar

Aiaiai, hør etter nå folkens, jeg har akkurat hva dere leter etter!

Gå inn på maps.google.com, og zoom/flytt/søk deg til der du vil sjekke profilen til en løype. Så må du legge til et miniprogram. Disse legger du til og finner under "Mine Kart"-taben til venstre. (man trenger forresten en google-konto, eller en gmail-konto for å gjøre dette, dersom du ikke har det, så lag dette en gang for alle, og få nye muligheter hos google)

Innholdet du skal legge til heter "Path profiler". Søk deg fram eller klikk her, og legg til innholdet. Når du har klart å finne fram Path Profiler i mine kart, kan du eksperimentere med forskjellige settinger for ruteplanlegging, husk å velge metric som måleenhet, og flat earth (+follow roads), med mindre du synes krummingen på jorden er knakende festlig i profilen. Når du har laget løypa, klikk popup for å se profilen. Voila!

232916.jpeg232917.jpeg

Endret av simenhjort
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har brukt denne løsningen lenge nå, og jeg har fått meg et par erfaringer. Som regel gir dette verktøyet svært bra beskrivelse av terrenget, til tider 100% korrekt med hva som oppleves i realiteten. Me jeg har også funnet ut at programmet sliter litt med hårnålssvinger opp svært bratte norske fjorder. På f.eks. Lysevegen i Lysefjorden og Trollstigen, der blir det bare krøll. Så det er ikke alltid at programmet kan stoles helt på, men det er veldig bra for å se hvor og hvordan stigninger kommer på turer mellom 30km og 200km.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jeg synnes google map er bra, men ikke path finder. Hvis jeg bruker søkefunksjonen bommer den på tåplige ting. Den tar heller ikke å unngår motorveier slik du kan med google map ved å si at det er en gåtur.

Path finder bør brukes ved å manuelt markere punkter (+follow roads) for beste resultat. Søkefunksjonen bruker jeg aldri...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...