Gå til innhold

Problemer med farvestikk på Canon IP 4500

Anbefalte innlegg

Har en Canon IP 4500 skriver som gir utrolig bra utskrifter og meget klare bilder,men problemet er at om det er mye brunt i bildet som feks fjell blir hele bildet dominert av denne farven.

Har oppdatert drivere og prøvd de forskjellige farveprofiler som ligger i CS uten hell,bildet blir betydelig brunere på utskrift enn på skjerm.

Er det noen som har noen tips ang dette??

Mvh.Snekker`n

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan ha noe med fargeprofilen på skjermen å gjøre. Den bør jo stemme over ens med skriverens fargeprofil men det skal litt til å kalibrere sånt.

Jeg hørte om et firma i Stavanger som kan sende deg et testbilde for utskrift, som du sender inn papirutskriften til slik at de kan lage en perfekt, spesialtilpasset fargeprofil til deg. Ut i fra den kan du justere fargeprofilen på skjermen til å stemme over ens med papiret. Det er en ganske møysommelig prosess og krever kontrollerte lysomgivelser rundt skjermen. F.eks ikke et rom der sola kan skinne inn. Jeg husker dessverre ikke navnet på firmaet som gjør dette.

Fargeprofiler og kalibrering er en hel vitenskap. Jeg har bare så vidt sett toppen av isfjellet dette fagfeltet innebærer.

Lenke til kommentar

ok,men det pussige er at dette forkommer kunn på bilder med en del brunfarve i,andre bilder feks med mye blått hav blir perfekte, mulig jeg skulle prøve å koble skrivern opp mot en annen maskin/skjerm og se om samme fenomen oppstår der :hmm:

Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig at det er store fargeavvik på enkelte farger mens det er lite fargeavvik på andre. En korrekt fargeprofil vil kalibrere kun de delene av fargekartet som ikke er riktig. I ditt tilfelle vil en korrekt fargeprofil justere mye på brunfarge men lite på andre farger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...