October_ Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Hei Jeg er den ulykkelige eier av et kompaktkamera som liker å ta mye bilder, og har behov for noe mer å leke med! Jeg har aldri hatt speilrefleks før (og vet strengt tatt ikke om det er speilrefleks jeg bør skaffe meg, eller om det er ett eller annet i mellom). Men jeg har snakket med et par butikker, hvor man har vist til Nikon D60 eller Canon EOS 450D. Det kan selvsagt være fordi det er disse butikkene så ut til å ha inne i nybegynnerklassen eller fordi de har kampanjer på dem eller noe sånt, men likevel. Inntrykket jeg har fått via selgerne er at Canon: + LiveView (vil jeg komme til å bruke det?) + Bedre billedkvalitet (vil en amatør se forskjellen?) + Bedre brukervennlighet (eller bare en vanesak?) Nikon: + Vel, rundt 1000 kroner billigere + denne "flashback"-blitzen til tusenlappen på kjøpet. + Den lå bedre i hendene mine enn Canon. Begge kameraene har formodentlig bedre optikk, flere funksjoner og flere innstillinger enn jeg kommer til å finne ut av Men beslutningsvegringen har nå likevel tatt meg! Så derfor spør jeg, er fordelene ved EOS450D verdt å betale den ekstra kostnaden? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Nikon-en er nok et bedre tilbud, bl.a. for at du også får med en ekstern blitz. Kit-objetkivet til Canon er nok litt bedre enn Nikon sitt, og Canon er litt mindre støy på høy ISO enn Nikon. Men om det er verdt mer-prisen, og om du merker disse forskjellene, det er et at annet spørsmål. Ettersom du liker grepet på D60, så synes jeg du bør vurdere det. Tom Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Vår test av 450D kommer mandag morgen, så da kan du i alle fall lese hva vi syntes om kameraet. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Ikke for å være grum mot Akam, men det er da nok tester av 450D ute som gir god dekning for å si at det er et godt kamera. Men du sier selv at D60 ligger bedre i lankene dine, og da syns jeg du skal gå for det. Forskjellen i grep er større enn forskjellen i bildekvalitet, og da er det grepet som bør være utslagsgivende. Men ta gjerne også en titt på andre kamera i din prisklasse, og som nevnt, prøv å holde dem. Det er mange gode kamera på markedet nå, faktisk bare gode kamera, så du har den luksus å velge ut fra komfort og pris. Lenke til kommentar
October_ Skrevet 26. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2008 Takk for innspill. Jeg heller vel i utgangspunktet mot D60 som gir mer (og mer enn jeg trenger) for pengene, ser det ut til - og fordi den lå markant bedre i hendene. Dersom det ikke er noe å utsette på billedkvaliteten (for en nybegynner) på D60 er det vel først og fremst LiveView som er det de forsøker å selge EOS450D på. Men jeg bruker også briller (dog av og til linser). Byr dette på noen problemer i forhold til å bruke søker, slik at muligheten for LiveView blir et sterkt argument? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Men jeg bruker også briller (dog av og til linser). Byr dette på noen problemer i forhold til å bruke søker, slik at muligheten for LiveView blir et sterkt argument? Som Simon A. sier: nei. Liveview er ikke et viktig argument. Jeg er av den oppfatning at skal man ha Liveview, så er det kun en kombinasjon av Sony A-300/350 og Olympus E3 som duger. Og den finnes ikke enda. Tom Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Forøvrig morsomt at alle prater om revolusjonen fra Sony. Det er funksjonalitet de har stjålet fra E-330. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Forøvrig morsomt at alle prater om revolusjonen fra Sony. Det er funksjonalitet de har stjålet fra E-330. Hysj. Du har selvsagt rett, men Sony sin implementasjon er vel mindre ille. Tom Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Sonys implentasjon er så vidt meg bekjent akkurat den samme. Problemet med denne implentasjonen er at du mister noe lys til søkeren, det var et problem med en liten fourthirdssøker. På E-3 tror jeg faktisk det kunne fungert ypperlig. Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 LiveView kan være veldig kjekt å ha i en rekke tilfeller, som for eksempel når man vil fotografere fra bakkeniå og ikke har lyst til å ligge på magen i søla for å titte i søkeren. LiveView på 450D fungerer overraskende godt, og du kan velge mellom to typer autofokus. Den ene er ved å vippe opp speilet slik at kameraet bruker den vanlige fokussensoren, og den andre er kontrastdetekterende fokus som på kompaktkameraer. Den første er mest nøyaktig, og fungerer best når det er dårlig med lys, men i normalt godt lys er nummer to mye raskere og man slipper svart skjerm mens speilet vipes opp. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 (endret) Jeg tar da ofte bilder uten å se i søkeren jeg, slik som dette her. Søker er for pyser Endret 26. juli 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Kimannjer Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Jeg sto ovenfor det samme valget når jeg skulle kjøpe nå, for ikke lege siden.. Jeg endte opp med D60 på grunn av at jeg synes dt lå best i hendene + at plasseringen av knapper virket mest logisk for meg. Er vldig fornøyd så langt:D Eneste som var dumt, var at jeg kjøpte det i Sverige der de ikke hadde blitz tilbudet:< visste ikke om det før etter jeg kjøpte det..men men.. får vel kjøpe blitz etterhvert da.. Lenke til kommentar
October_ Skrevet 27. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2008 (endret) Jeg sto ovenfor det samme valget når jeg skulle kjøpe nå, for ikke lege siden.. Jeg endte opp med D60 på grunn av at jeg synes dt lå best i hendene + at plasseringen av knapper virket mest logisk for meg.Er vldig fornøyd så langt:D Eneste som var dumt, var at jeg kjøpte det i Sverige der de ikke hadde blitz tilbudet:< visste ikke om det før etter jeg kjøpte det..men men.. får vel kjøpe blitz etterhvert da.. Takk for tilbakemelding. Det går nok gjerne mot D60 for meg også. Jeg ser at du har utvidet med et objektiv for lengre tele (mulig jeg bruker feil terminologi men det får så være). Dette Tamron-objektivet er jo vesentlig billigere (999 vs 4999 hos JapanPhoto) enn tilsvarende fra Nikon. Sistnevnte har billedstabilisator selvsagt. Men kan Tamron-objektivet anbefales som en start? Endret 27. juli 2008 av October_ Lenke til kommentar
Kimannjer Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Ja, jeg synes det er greit nok for den prisen. Er litt treg fokus, men er fornøyd:) Lenke til kommentar
fuzzped Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 For å gjøre det hele mer komplisert så synes jeg du bør ta med flere kamera i vurderingen som Pentax K200D, Olympus E-510/E-520/E-420 m.fl. Da jeg valgte kamera vurdere jeg uttallige kamera og valget sto mellom Oly E-510 og Nikon D60, men endte til slutt på en Pentax K200D. Merkelig verden. Lenke til kommentar
Kimannjer Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 (endret) Ja, og Sonys kamera..Min far har et Sony A300.. Er ikke dumt det heller, men samme som på Canon, liker ikke plasseringen av knapper. Det jeg trodde jeg kom til og savne på D60 var live View, pga at jeg har hatt et Fujifilm s5600 før, der jeg brukte skjermen som søker hele tiden..Men jeg kan ikke si jeg savner det mye nå.. Endret 28. juli 2008 av Leifhelge123 Lenke til kommentar
October_ Skrevet 29. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2008 For å gjøre det hele mer komplisert så synes jeg du bør ta med flere kamera i vurderingen som Pentax K200D, Olympus E-510/E-520/E-420 m.fl. Da jeg valgte kamera vurdere jeg uttallige kamera og valget sto mellom Oly E-510 og Nikon D60, men endte til slutt på en Pentax K200D. Merkelig verden. Nå har jeg kjøpt D60 (jippi!), så nå skal jeg vel helst unngå diskusjoner om hvilket kamera jeg egentlig burde kjøpt! :!: Men et værtettet kamera var fristende, så det er sagt! Lenke til kommentar
fuzzped Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Gratulerer! Håper du tar masse flotte bilder. PS: Husk å lese manualen godt. Lenke til kommentar
October_ Skrevet 29. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2008 Gratulerer! Håper du tar masse flotte bilder. PS: Husk å lese manualen godt. Hehe. Det blir nok mye knoting med knapper, funksjoner, manualer og sånt den nærmeste tiden Tenkte også å handle meg en D60 guide. Ser at den "store fotoboktråden" (eller noe sånt, nevnte noen slike. Er det noe å satse på! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå