Gå til innhold

Prikker/støy på bilde

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg har et helt nytt FujiFilm Finepix 2300 Z. På noen av bildene får jeg prikker/rundinger av varierende størrelse og plassering.

Noen som vet hva dette kan være ? Kan det være reflekser fra lamper ? Kondens når en har komt fra et kaldt sted til et varmt ? Hvis kondens er grunnen så burde vel prikkene vært på samme sted for bilder tatt på samme tidspunkt ?

Eksempelfoto ligger her :

http://www.digitalkamera.no/bilder/forum/DSCF0024.JPG

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Det er visst et ganske vanlig problem på bilder tatt med digitalkamera, ihvertfall hørt om flere som opplever det samma som deg. Jeg har spesielt merket dette på bilder tatt i mørke rom/ omgivelser. Men om dette er problemer som "bare" kan oppstå eller om det er kamerafeil, det vet jeg ikke noe om!

mvh

Kjell-Richard

Lenke til kommentar

Hei,

Alle digitalkameraer har en svakhet hva gjelder bildestøy. Jo lengre lukketid du bruker jo mer støy får du i bildet. Dette blir veldig synlig hvis du tar et bilde i lite lys / mørke med lang lukketid.

Men er det dette som er problemet ditt?

Lenke til kommentar

Har sett litt på eksempelfoto, lastet det ned, og øket lysstyrken slik at jeg kan se at det dreier seg om en juletrefest med barna.

De runde "såpeboblene" rundt om i bildet er interne refleksjoner av lys mellom linsene i kameraet som ikke blir fanget opp av antirefleksbehandlingen av linsene.

Dette skyldes først og fremst stor blenderåpning, noe som er nødvendig for å ta dette bilde, som sannsynligvis er tatt uten stativ.

"Såpeboblene" kan lett fjernes med clonefunksjonen i de fleste billedredigeringsprogrammene.

Hvis det er ønskelig, så kan du oppgi e-mailadr., så skal jeg fixe bildet og sende det til deg?

skarsk

-PIII 933MHz

-Abit VT6X4

-384MB PC133 RAM

-IBM 40GB

-Nikon CP995

[ Denne Melding var redigert av: skarsk på 2002-01-18 20:44 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...