Gå til innhold

Plassering av bilder

Anbefalte innlegg

Heisan folkens

Jeg har følgende katalog struktur:

C:\WebRoot
TheSite
   Applications
	  <web sider>
   Controls
	  <web controls>
   CSS
	  <CSS files>
   Images
	  <Alle bildene>
   <MasterPage.Master>
<default.aspx>

Som dere ser så ligger default.aspx i C:\WebRoot og MasterPage.Master ligger i C:\WebRoot\TheSite katalogen

I tillegg ligger alle bildene i C:\WebRoot\TheSite\Images

Jeg prøver å tilordne bilder i MasterPage.Master siden, f.eks. en bakgrunn, men ingenting dukker opp. Hva kommer dette av? Må ALLE sidene som skal vises basert på MasterPage være i samme katalog som MasterPage ?

Jeg har prøvd det meste føler jeg:

Images/bakgrunn.jpg

~/TheSite/Images/bakgrunn.jpg

Jeg har også prøvd å putte dette i en CSS fil slik:

.StyleBody
{
 background-image: "~/ThisSite/Images/bakgrunn.jpg";
}

Ingen ting ser ut til å virke. I Designeren i Visual studio så ser alt bra ut, men så fort jeg testkjører i web browseren så blir bakgrunnen borte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I css skal du ikke oppgi strenger med hermetegn. Det skal gjøres slik

background-image: url(...);

Og siden mappen "Images" ligger i samme mappe som MasterPage skal det være nok å skrive

background-image: url(Images/bakgrunn.jpg);

Lenke til kommentar
I css skal du ikke oppgi strenger med hermetegn. Det skal gjøres slik

background-image: url(...);

Og siden mappen "Images" ligger i samme mappe som MasterPage skal det være nok å skrive

background-image: url(Images/bakgrunn.jpg);

Vil det si at det er en generell regel at alt som er i katalogen eller underliggende kataloger har den aktuelle HTML fila's plassering som ROOT?

Eks: Hvbis jeg har en side under Applications som skal bruke et bilde i images katalogen så holder det å henvise til Images/Bildefil, nettop fordi Images er plassert i samme katalog som MasterPage ? Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Vil det si at det er en generell regel at alt som er i katalogen eller underliggende kataloger har den aktuelle HTML fila's plassering som ROOT?

Ja

Hvbis jeg har en side under Applications som skal bruke et bilde i images katalogen så holder det å henvise til Images/Bildefil, nettop fordi Images er plassert i samme katalog som MasterPage ? Stemmer dette?

Hvis du har en side i applications som skal ha tak i en fil i images mappa så må strengen bla ned i hierarkiet og videre til images mappa.

background-image: url(/../images/bakgrunn.jpg);

Jeg er ikke 100% på om det eksempelet fungerer, men det er noe lignende som må gjøres.

Men hvis sida i applications folder lastes inn i ei side i root folder med "include()" funksjonen så skal sida oppføre seg som om den ligger i root folder.

Men dette finner du lett ut av med en smule eksperimentering :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...