Gå til innhold

Er Gud allvitende?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du leser bibelsitatet ENDA en gang så ser du tydelig at det står at Gud gjør hva han vil og bestemmer hva som skal skje med folk i livet (Så da har vi altså diskusjonen om fri vilje ut av verden), MEN nå har han altså kalt allt til seg for at ALLE skal bli kalt hans folk.

Haha, og forklar da at ikke alle tror på Gud, hvis vi ikke har fri vilje, og Gud kan gjøre som han vil? Og forklar da at det gjennom flere steder i bibelen snakkes om fri vilje? Lyver bibelen?

Lenke til kommentar
Nei. Nettopp derfor er uendelig en umulighet. Det er bare teori.

 

Sikker ikke alle som er enig med deg der.

 

Forklar hvorfor.

http://en.wikipedia.org/wiki/Arguments_for_eternity

Everything that comes into existence does so from a substratum. If the underlying matter of the universe came into existence, it would come into existence from a substratum. But the nature of matter is precisely to be the substratum from which other things arise. Consequently, the underlying matter of the universe could have come into evidence only from an already existing matter exactly like itself; to assume that the underlying matter of the universe came into existence would require assuming that an underlying matter already existed. The assumption is thus self-contradictory, and matter must be eternal.

 

Prior to a thing's coming into actual existence, its existence must have been 'possible.' Were its existence necessary, the thing would already have existed, and were its existence impossible, the thing would never exist. The possibility of the thing must therefore in some sense have its own existence. Possibility cannot exist in itself, but must reside within a subject. If an already existent matter must precede everything coming into existence, clearly nothing, including matter, can come into existence ex nihilo, that is, from absolute nothingness. An absolute beginning of the existence of matter is therefore impossible.

 

Aristotle argued that a "vacuum" (that is, a place where there is no matter) is impossible. Material objects can come into existence only in place, that is, occupy space. Were something to come from nothing, "the place to be occupied by what comes into existence would previously have been occupied by a vacuum, inasmuch as no body existed." But a vacuum is impossible, and matter must be eternal.

Lenke til kommentar
Hvis du leser bibelsitatet ENDA en gang så ser du tydelig at det står at Gud gjør hva han vil og bestemmer hva som skal skje med folk i livet (Så da har vi altså diskusjonen om fri vilje ut av verden), MEN nå har han altså kalt allt til seg for at ALLE skal bli kalt hans folk.

Haha, og forklar da at ikke alle tror på Gud, hvis vi ikke har fri vilje, og Gud kan gjøre som han vil? Og forklar da at det gjennom flere steder i bibelen snakkes om fri vilje? Lyver bibelen?

 

Matt22,11 Men da kongen kom inn for å hilse på gjestene, fikk han øye på en som ikke hadde på seg bryllupsklær. 12 Han spurte ham: 'Min venn, hvordan er du kommet hit inn uten bryllupsklær?' Men han tidde. 13 Da sa kongen til tjenerne: 'Bind ham på hender og føtter og kast ham ut i mørket utenfor, der de gråter og skjærer tenner.' 14 For mange er kalt, men få er utvalgt.»

Lenke til kommentar
Hvis du leser bibelsitatet ENDA en gang så ser du tydelig at det står at Gud gjør hva han vil og bestemmer hva som skal skje med folk i livet (Så da har vi altså diskusjonen om fri vilje ut av verden), MEN nå har han altså kalt allt til seg for at ALLE skal bli kalt hans folk.

Haha, og forklar da at ikke alle tror på Gud, hvis vi ikke har fri vilje, og Gud kan gjøre som han vil? Og forklar da at det gjennom flere steder i bibelen snakkes om fri vilje? Lyver bibelen?

At vi ikke har fri vilje innebærer ikke nødvendigvis at alle må tro på gud.

Lenke til kommentar
Eh, ingenting av dette tyder på at det er mulig å ha uendelig mange kjettinglenker. Eller uendelig mye makt.

 

Men hvis vi nå først snakket om endelighet, noe som vi har gjort i x antall inlegg nå, så er det umulig at en uendelig kjetting blir lengre av å sveise fast flere ledd.

Lenke til kommentar
Hvis du leser bibelsitatet ENDA en gang så ser du tydelig at det står at Gud gjør hva han vil og bestemmer hva som skal skje med folk i livet (Så da har vi altså diskusjonen om fri vilje ut av verden), MEN nå har han altså kalt allt til seg for at ALLE skal bli kalt hans folk.

Haha, og forklar da at ikke alle tror på Gud, hvis vi ikke har fri vilje, og Gud kan gjøre som han vil? Og forklar da at det gjennom flere steder i bibelen snakkes om fri vilje? Lyver bibelen?

 

Matt22,11 Men da kongen kom inn for å hilse på gjestene, fikk han øye på en som ikke hadde på seg bryllupsklær. 12 Han spurte ham: 'Min venn, hvordan er du kommet hit inn uten bryllupsklær?' Men han tidde. 13 Da sa kongen til tjenerne: 'Bind ham på hender og føtter og kast ham ut i mørket utenfor, der de gråter og skjærer tenner.' 14 For mange er kalt, men få er utvalgt.»

 

Bibelvers teller ikke som argument i en seriøs diskusjon.

Lenke til kommentar
Eh, ingenting av dette tyder på at det er mulig å ha uendelig mange kjettinglenker. Eller uendelig mye makt.

 

Men hvis vi nå først snakket om endelighet, noe som vi har gjort i x antall inlegg nå, så er det umulig at en uendelig kjetting blir lengre av å sveise fast flere ledd.

Du kan ikke sammenligne makt med en kjetting, fordi makt ikke er en kvantitativ størrelse på samme måte. Du har ikke 1 makt, 2 makter, 3 makter osv helt opp til uendelig. Du har rett og slett bare mer eller mindre makt, og det er umulig å oppnå mer makt enn allmakt. Og når et allmektig vesen gir fra seg litt makt, er han ikke lenger allmektig. Så enkelt er det, Beller'n.

 

Bibelvers teller ikke som argument i en seriøs diskusjon.

 

Så du mener at Gud er en seriøs diskusjon altså, og at kristendom ikke passer inn i den diskusjonen? Eller...? :ermm:

 

Nei, jeg mener at man kan ha en seriøs diskusjon om Kristendommen, men at man ikke kan bruke bibelvers som argument.

Lenke til kommentar
Eh, ingenting av dette tyder på at det er mulig å ha uendelig mange kjettinglenker. Eller uendelig mye makt.

 

Men hvis vi nå først snakket om endelighet, noe som vi har gjort i x antall inlegg nå, så er det umulig at en uendelig kjetting blir lengre av å sveise fast flere ledd.

Du kan ikke sammenligne makt med en kjetting, fordi makt ikke er en kvantitativ størrelse på samme måte. Du har ikke 1 makt, 2 makter, 3 makter osv helt opp til uendelig. Du har rett og slett bare mer eller mindre makt, og det er umulig å oppnå mer makt enn allmakt. Og når et allmektig vesen gir fra seg litt makt, er han ikke lenger allmektig. Så enkelt er det, Beller'n.

Nei, så enkelt er det ikke. Makt eller kjetting går for ett og det samme. Er noe uendelig, så er det uendelig, det blir ikke tomt for det, det tar aldri slutt.

 

Bibelvers teller ikke som argument i en seriøs diskusjon.

 

Så du mener at Gud er en seriøs diskusjon altså, og at kristendom ikke passer inn i den diskusjonen? Eller...? :ermm:

 

Nei, jeg mener at man kan ha en seriøs diskusjon om Kristendommen, men at man ikke kan bruke bibelvers som argument.

 

For da blir du til stein?

Lenke til kommentar
Bibelvers teller ikke som argument i en seriøs diskusjon.

Bibelvers teller som argument i en seriøs diskusjon om religion og tro. Hvis du ikke kan akseptere det, bør du kanskje ikke delta i diskusjoner om religion og tro.

 

Matt22,11 Men da kongen kom inn for å hilse på gjestene, fikk han øye på en som ikke hadde på seg bryllupsklær. 12 Han spurte ham: 'Min venn, hvordan er du kommet hit inn uten bryllupsklær?' Men han tidde. 13 Da sa kongen til tjenerne: 'Bind ham på hender og føtter og kast ham ut i mørket utenfor, der de gråter og skjærer tenner.' 14 For mange er kalt, men få er utvalgt.»

Forklar heller hvordan det flere steder i bibelen skrives om vår frie vilje, uten at vi egentlig (ifølge deg) har fri vilje?

Lenke til kommentar
Matt22,11 Men da kongen kom inn for å hilse på gjestene, fikk han øye på en som ikke hadde på seg bryllupsklær. 12 Han spurte ham: 'Min venn, hvordan er du kommet hit inn uten bryllupsklær?' Men han tidde. 13 Da sa kongen til tjenerne: 'Bind ham på hender og føtter og kast ham ut i mørket utenfor, der de gråter og skjærer tenner.' 14 For mange er kalt, men få er utvalgt.»

Forklar heller hvordan det flere steder i bibelen skrives om vår frie vilje, uten at vi egentlig (ifølge deg) har fri vilje?

Jeg finner ikke noen steder i bibelen som støtter tanken på en fri vilje. Du får finne det du hvis du er så uenig med meg. Virker som du er mer enig i hva du har hørt i meningheten du vanker i, enn hva som står i bibelen.

 

Det står jo at vi enten er slaver av vår egen syndige natur, eller så er vi slaver av rettferdigheten. Paulus sier f.eks. "Jeg gjør ikke det jeg vil, men det jeg ikke vil gjør jeg" og beskriver hvordan man er en fange i sitt eget legeme. Man velger hva man skal styres av i livet, og det er bare i dette jeg kan se noen vilje. Man blir dratt med av de kreftene man lar seg binde av, enten Satan og hans ånder, eller Gud og hans Hellige Ånd.

 

En vilje som er bundet, er per definisjon ikke fri.

 

Men du mener kanskje at det er pga deg selv av du er en kristen, og at du har deg selv å takke for din tro, at det er du som skal ha æren for ditt kristne liv og gjerninger?

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...