Smokaz Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Om sønnen din kommer til å leke med biler eller bamser bestemmes av miljø og arv. Han kan fortsatt velge, han har sin egen vilje, men han kan ikke ville det han vil. Alle valgene han tar har sitt ugangspunkt i miljø og arv. Hvis vi hadde hatt fri vilje ville det vært en x faktor med i bildet, en ukjent faktor. Å være allvitende i Guds tilfelle tilsier at han/hun vet alt: både i fortiden, i nåtiden og i fremtiden. Hvis det er en totalt ukjent faktor, altså noe som ikke går ann å forutsi i det hele tatt, noe som bryter fysikkens lover, så kan ikke Gud være allvitende fordi han kan ikke vite hva du kommer til å gjøre. Innenfor den rammen du nevner har man bare nye rammer. Dessuten kommer det ikke til å ha noe å si for deg og din sønn. Enten om du har fri vilje nå eller ikke, så kommer ikke valgene dine til å forandre seg, gjør de vel? Endret 29. juli 2008 av Smokaz Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Selv om jeg har skapt sønnen min, og vet at han skal i barnehagen i morgen og stort sett vet hva han gjør der, så betyr det ikke at det er jeg som har bestemt at han enten kommer til å leke med biler eller bamser. Selvsagt har jeg plassert han i en viss ramme, men innenfor den rammen er han fri og har sin egen vilje. Problemet er jo ikke at Gud er allvitende. Problemet er at Gud er allvitende (1 Sam 2,3) og allmektig (2 Kor 6, 18), og at menneskets vilje er fri (1 Pet 5,2). Dersom Gud vet alt, vet han hva du til enhver tid foretar deg. Dersom Gud er allmektig, har han hele tiden makt over det du gjør og foretar deg, siden han ikke kan unngå å vite alt om deg, til enhver tid. Men for å gi oss fri vilje, kan selvfølgelig Gud velge å ta bort litt av sin makt (siden han er allmektig, kan han jo gjøre det). Det ville imidlertid innebære at Gud mistet sin allmakt. Og en Gud uten allmakt har, per definisjon, ikke mulighet til å bli allmektig. (Hadde han kunnet velge å bli allmektig, hadde han vært allmektig i utgangspunktet.) Da ser vi altså at Guds allmakt og allvitenhet går dårlig sammen med menneskenes frie vilje. Teologisk sett kan mennesket godt ha fri vilje, men dersom dette er fordi Gud ikke er allvitende, kan Gud heller ikke være allmektig. (Vi er sikkert enige om at allmektighet må inkludere makten til å vite alt.) Dersom viljen vår er fri fordi Gud ikke er allmektig, tar Bibelen feil. Dersom viljen vår er ufri, tar Bibelen også feil. Derav kan den som vil trekke den konklusjon hun vil. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Tror jeg sporet av diskusjonen etter Isbit påstod at Gud bestemte hva jeg skulle ha til middag. Men for å gi oss fri vilje, kan selvfølgelig Gud velge å ta bort litt av sin makt (siden han er allmektig, kan han jo gjøre det). Det ville imidlertid innebære at Gud mistet sin allmakt. Og en Gud uten allmakt har, per definisjon, ikke mulighet til å bli allmektig. (Hadde han kunnet velge å bli allmektig, hadde han vært allmektig i utgangspunktet.) Nei, Gud kan gi makt uten å miste sin makt. Dersom han har uendelig med makt, så vil han ikke få mindre makt av å gi bort noe av den. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Hvordan kunne lucifer (da han var en engel) lure Gud? Er ikke gud altvitende? Eller hvorfor lagde Gud en engel han visste kom til å bli ond? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Gud's veier er uransakelige. Kanskje han gjorde det fordi det var en del av planen hans? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Bortforklaring. Uansett, det er nok det svaret jeg kommer til å få. Når religiøse skjønner at det er så mange logiske brister og umuligheter og selvmotsigelser i/om deres religion/gud, så kryper dme tilbake til "Guds veier er uransaklige" eller noe lignende. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Hvordan kunne lucifer (da han var en engel) lure Gud? Er ikke gud altvitende? Eller hvorfor lagde Gud en engel han visste kom til å bli ond? Hvem er Lucifer? Velkommen til Bibelen.no Søkeresultat Vers Tekstutdrag 0 treff for 'Lucifer' Når det gjelder Satan, så vet jeg ikke helt bestemt hvorfor han eksisterer, men vi ser jo f.eks. i Jobs bok der han får lov av Gud til først å ødelegge alt Job eier, og så gå løs på kroppen hans etterpå, så sant han sparer livet hans. altså han fungerer på en måte som en som tester de som tror, og selv for de som vender seg bort fra troen fungerer han som en slags tukter: 1Tim 1,19" Noen har feid samvittigheten til side, og troen deres har forlist. 20 Blant dem er Hymeneos og Aleksander, som jeg har overgitt til Satan så de skal bli tuktet til ikke lenger å spotte." Og Jesus sier at de som ikke tror har djevelen til far. Altså en slags leder eller herre over de som står imot Gud. Endret 29. juli 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
isbit Skrevet 29. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2008 Det følger jo logisk at man må tro det. Hvis de ikke ser paradokset, gjør det dem enda mer ulogiske. Hvis du ser på min post lengre oppe, så vil jeg nå si at vi har en relativt ålreit forklaring på det som gjør at man ikke ser det i ditt lys. Pardon my english, men nå virker du faktisk sneversynt, og som om du bare er på jakt etter et anti-argument mot kristendommen Forklaringen din er som følger: "Gud er allvitende selv om han ikke er allvitende." Det er ingen ålreit forklaring. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 29. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2008 Nå blir jeg nesten irritert her. Hvis jeg vet at du har tenkt deg på ferie, og vet at det f.eks. er kanariøyene du skal til, så er det vel likevel ditt valg??? Hva er det som ikke er logisk her??? Hvis du vet at jeg kommer til å velge Kanariøyene, har jeg ikke fri vilje. Jeg kan da ikke velge Bulgaria. See? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Nå blir jeg nesten irritert her. Hvis jeg vet at du har tenkt deg på ferie, og vet at det f.eks. er kanariøyene du skal til, så er det vel likevel ditt valg??? Hva er det som ikke er logisk her??? Hvis du vet at jeg kommer til å velge Kanariøyene, har jeg ikke fri vilje. Jeg kan da ikke velge Bulgaria. See? Det kan du vel, du kan jo bare avbestille biletten, og reise til bulgaria istedenfor. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 29. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2008 Selv om jeg har skapt sønnen min, og vet at han skal i barnehagen i morgen og stort sett vet hva han gjør der, så betyr det ikke at det er jeg som har bestemt at han enten kommer til å leke med biler eller bamser. Selvsagt har jeg plassert han i en viss ramme, men innenfor den rammen er han fri og har sin egen vilje. TOTALT irrelevant eksempel. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Selv om jeg har skapt sønnen min, og vet at han skal i barnehagen i morgen og stort sett vet hva han gjør der, så betyr det ikke at det er jeg som har bestemt at han enten kommer til å leke med biler eller bamser. Selvsagt har jeg plassert han i en viss ramme, men innenfor den rammen er han fri og har sin egen vilje. TOTALT irrelevant eksempel. forklar! Lenke til kommentar
isbit Skrevet 29. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2008 Gud kan gi makt uten å miste sin makt. Dersom han har uendelig med makt, så vil han ikke få mindre makt av å gi bort noe av den. Hahahahaha, LOL! Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Gud kan gi makt uten å miste sin makt. Dersom han har uendelig med makt, så vil han ikke få mindre makt av å gi bort noe av den. Hahahahaha, LOL! ja det må jeg si Er dette noe du har lest, eller er det en predikant som har lurt deg Bellicus? Du sitter vell ikke bare å finner på ting nå vell Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Gud kan gi makt uten å miste sin makt. Dersom han har uendelig med makt, så vil han ikke få mindre makt av å gi bort noe av den. Hahahahaha, LOL! Hva lol? Hvis jeg har uendelig mange sjokolader, får jeg da mindre sjokolader av å gi noen til deg? Lenke til kommentar
isbit Skrevet 29. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2008 Nå blir jeg nesten irritert her. Hvis jeg vet at du har tenkt deg på ferie, og vet at det f.eks. er kanariøyene du skal til, så er det vel likevel ditt valg??? Hva er det som ikke er logisk her??? Hvis du vet at jeg kommer til å velge Kanariøyene, har jeg ikke fri vilje. Jeg kan da ikke velge Bulgaria. See? Det kan du vel, du kan jo bare avbestille biletten, og reise til bulgaria istedenfor. Nei, for da kan du ikke lenger vite at jeg skal til Kanariøyene. Selv om jeg har skapt sønnen min, og vet at han skal i barnehagen i morgen og stort sett vet hva han gjør der, så betyr det ikke at det er jeg som har bestemt at han enten kommer til å leke med biler eller bamser. Selvsagt har jeg plassert han i en viss ramme, men innenfor den rammen er han fri og har sin egen vilje. TOTALT irrelevant eksempel. forklar! Gud kan ikke være allvitende hvis han gir oss visse rammer. Gud kan gi makt uten å miste sin makt. Dersom han har uendelig med makt, så vil han ikke få mindre makt av å gi bort noe av den. Hahahahaha, LOL! ja det må jeg si Er dette noe du har lest, eller er det en predikant som har lurt deg Bellicus? Du sitter vell ikke bare å finner på ting nå vell Trodde du var ateist... Gud kan gi makt uten å miste sin makt. Dersom han har uendelig med makt, så vil han ikke få mindre makt av å gi bort noe av den. Hahahahaha, LOL! Hva lol? Hvis jeg har uendelig mange sjokolader, får jeg da mindre sjokolader av å gi noen til deg? Selvfølgelig har du én mindre sjokolade om du gir en til meg! Sier seg selv. Bruk hodet! Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Nå blir jeg nesten irritert her. Hvis jeg vet at du har tenkt deg på ferie, og vet at det f.eks. er kanariøyene du skal til, så er det vel likevel ditt valg??? Hva er det som ikke er logisk her??? Hvis du vet at jeg kommer til å velge Kanariøyene, har jeg ikke fri vilje. Jeg kan da ikke velge Bulgaria. See? Det kan du vel, du kan jo bare avbestille biletten, og reise til bulgaria istedenfor. Nei, for da kan du ikke lenger vite at jeg skal til Kanariøyene. Selv om jeg har skapt sønnen min, og vet at han skal i barnehagen i morgen og stort sett vet hva han gjør der, så betyr det ikke at det er jeg som har bestemt at han enten kommer til å leke med biler eller bamser. Selvsagt har jeg plassert han i en viss ramme, men innenfor den rammen er han fri og har sin egen vilje. TOTALT irrelevant eksempel. forklar! Gud kan ikke være allvitende hvis han gir oss visse rammer. Gud kan gi makt uten å miste sin makt. Dersom han har uendelig med makt, så vil han ikke få mindre makt av å gi bort noe av den. Hahahahaha, LOL! ja det må jeg si Er dette noe du har lest, eller er det en predikant som har lurt deg Bellicus? Du sitter vell ikke bare å finner på ting nå vell Trodde du var ateist... denne var tilsiktet Bellicus, quotet feil! poenget var at ingenting er mere enn uendelig. Dersom Per gir ola 50% av den uendelige delen, mister Per halvparten av det uendelige. Da har Per og Ola 50-50 fordeling av det uendelige. Selv om Per produserer mere av det uendelige vil ikke per klare å sitte igjen med 100% makt uten å ta tilbake den delen kan ga til ola. enig? Endret 29. juli 2008 av analkløe Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Nå blir jeg nesten irritert her. Hvis jeg vet at du har tenkt deg på ferie, og vet at det f.eks. er kanariøyene du skal til, så er det vel likevel ditt valg??? Hva er det som ikke er logisk her??? Hvis du vet at jeg kommer til å velge Kanariøyene, har jeg ikke fri vilje. Jeg kan da ikke velge Bulgaria. See? Det kan du vel, du kan jo bare avbestille biletten, og reise til bulgaria istedenfor. Nei, for da kan du ikke lenger vite at jeg skal til Kanariøyene. Jo, det kan jo hende noen forteller til meg at du istedenfor skal til bulgaria da... (dette kommer til å gjenta seg uendelig, ikke sant?) Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Nei, Gud kan gi makt uten å miste sin makt. Dersom han har uendelig med makt, så vil han ikke få mindre makt av å gi bort noe av den. Om vi skal ha fri vilje, må Gud unnlate å ha makt over viljen vår. Da er han ikke allmektig, fordi det finnes noe han ikke har makt over. Og en ikke-allmektig gud har, per definisjon, ikke makt til å gjøre seg selv allmektig. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 [quote name='isbit' post='11683569' Hva lol? Hvis jeg har uendelig mange sjokolader, får jeg da mindre sjokolader av å gi noen til deg? Selvfølgelig har du én mindre sjokolade om du gir en til meg! Sier seg selv. Bruk hodet! Bruk hodet selv din kranglefant! Uendelig er uendelig, det er ikke målbart, det kan ikke telles. Dersom jeg har uendelig med sjokolader så har jeg ikke et visst antall sjokolader, men så mange sjokolader at det aldri blir tomt uansett hvor mange jeg spiser, så følgelig kan jeg gi hvor mange jeg vil til deg uten at jeg får mindre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå