Gå til innhold

Er Gud allvitende?

Anbefalte innlegg

Paradokset er jo helt åpenbart, du kan ikke unngå å anerkjenne dette uten å være ignorant mot din egen tro.

Hvor er egentlig paradokset hen? Gud vet hva jeg skal kjøpe på butikken nå snart og hva jeg skal putte på grillen jeg har forberedt. Jeg selv vet ikke dette enda, men uansett hva jeg bestemmer meg for: Har det noe å si om Gud vet det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Konseptet om at Gud er allvitende kommer ut fra det at han en gang visste alt. Han var den eneste, og dermed var det han visste, alt som kunne vites.

Så skapte han jorden, og mennesket, og fremdeles vet han alt som går an å vite. Dermed er han fremdeles allvitende, men å være allvitende henger ikke automatisk sammen med å kjenne fremtiden. Det handler bare om at han vet alt som 'kan vites'.

Dermed konflikterer ikke allvitenhet med den frie vilje, for dersom Gud er som han beskrives, vet han om alt som går ann å vite om, både antall hår på våre hoder, og antall stjerner i universet.

Og i den grad han kjenner fremtiden, så går nok det mer på at han kjenner oss så godt at i noen tilfeller kan han på forhånd vite hva vi vil velge. Men han styrer oss ikke, og han kan garantert bli overrasket.

Slik som syndefallet; han visste det var en mulighet, men han visste ikke at det garantert ville skje.

Jeg er selv kristen, og vil nesten tørre å påstå at dette er blandt de mest brukte og aksepterte forståelsene av Guds allvitenhet inad i det kristne miljøet.

Hvor er egentlig paradokset hen? Gud vet hva jeg skal kjøpe på butikken nå snart og hva jeg skal putte på grillen jeg har forberedt. Jeg selv vet ikke dette enda, men uansett hva jeg bestemmer meg for: Har det noe å si om Gud vet det?

Paradokset er: Dersom Gud vet dette, er du ingen fri skapning - du er en robot, hvor alle handlinger er forhåndsprogrammert.

Lenke til kommentar
Hør her Samuro: Jeg har hørt (skal prøve å finne kilde) at for Gud er ikke tid noe. Han er både her nå og tilbake til da Jesus ble korsfestet. for Han er 1000 år som en dag, og en dag som 1000 år. Altså ingen forskjell.

2Pet 3,8 Men én ting, mine kjære, må dere ikke glemme: For Herren er én dag som tusen år og tusen år som én dag.

Lenke til kommentar
Hør her Samuro: Jeg har hørt (skal prøve å finne kilde) at for Gud er ikke tid noe. Han er både her nå og tilbake til da Jesus ble korsfestet. for Han er 1000 år som en dag, og en dag som 1000 år. Altså ingen forskjell.

Gå inn på denne linken og les delen "Arguments against".

Gud og Fri Vilje (Engelsk)

Endret av Smokaz
Lenke til kommentar

Paradokset er: Dersom Gud vet dette, er du ingen fri skapning - du er en robot, hvor alle handlinger er forhåndsprogrammert.

Fordi Gud vet at jeg skal grille så er jeg en robot? :cry: Mener du at det er egentlig Gud som griller da, og at han bare later som om det er jeg som gjør det?

Lenke til kommentar

Fordi Gud vet at jeg skal grille så er jeg en robot? :cry: Mener du at det er egentlig Gud som griller da, og at han bare later som om det er jeg som gjør det?

En allmektig skapning som er ute etter pølsene våre?

Bibelen og dets innhold kan bli tolket på mange forskjellige måter. De generelle budskapet i bibelen er en fantastisk idè, men mye av det som blir skrevet i bibelen kan godt blitt tatt med en klype salt. Når det står at Gud er allmektig og allvitende så er det vel bare en måte å sette Gud over oss på, at han/hun er en entitet vi ikke kan forstå, og ikke trenger å forstå heller. På den måten kan man jo også fokusere mer på budskapet, og mindre på Guds eksistens.

Endret av Smokaz
Lenke til kommentar
Paradokset er jo helt åpenbart, du kan ikke unngå å anerkjenne dette uten å være ignorant mot din egen tro.

Du har jo ikke fri vilje når Gud vet det allerede! Hvis Gud vet at du skal grille ostepølser, står du IKKE fritt til å velge laksepølser. See?

Dere kristne er så utrolig lite logiske at dere går meg på nervene!

Endret av isbit
Lenke til kommentar

Dette betyr allikevel ikke at han vet utfallene av våre valg før vi tar dem.

Jeg sier ikke at ikke Gud kan vite noe av hva fremtiden bringer, nettopp fordi han kjenner oss godt så kan han nok vite resultatet av noen valg. Men jeg sier at han kan ikke vite alt, da vil nemlig den frie vilje slutte å eksistere :)

Les bibelen; Gud ble forferdet over menneskene, og sendte syndefloden. Kunne han blitt forferdet dersom han visste det kom? Neppe..

Ta nå ikke alle under én kam her..

Lenke til kommentar
Ta nå ikke alle under én kam her..

Alle kristne som tror, da.

Og med det mener du alle kristne som tror at allmektighet og allvitenhet betyr at Gud kjenner all fremtid?

Det følger jo logisk at man må tro det. Hvis de ikke ser paradokset, gjør det dem enda mer ulogiske.

Endret av isbit
Lenke til kommentar
Det følger jo logisk at man må tro det. Hvis de ikke ser paradokset, gjør det dem enda mer ulogiske.

Hvis du ser på min post lengre oppe, så vil jeg nå si at vi har en relativt ålreit forklaring på det som gjør at man ikke ser det i ditt lys. Pardon my english, men nå virker du faktisk sneversynt, og som om du bare er på jakt etter et anti-argument mot kristendommen :p

Lenke til kommentar

Hvis du ser på min post lengre oppe, så vil jeg nå si at vi har en relativt ålreit forklaring på det som gjør at man ikke ser det i ditt lys. Pardon my english, men nå virker du faktisk sneversynt, og som om du bare er på jakt etter et anti-argument mot kristendommen :p

Jeg anbefaler deg å se filmen "Regilulous" når den kommer ut i Norge hvis du mener argumentene hans er sneversynte.

Lenke til kommentar

Dette betyr allikevel ikke at han vet utfallene av våre valg før vi tar dem.

Visst han kan "flytte seg" frå en tid til en annen, for å kalle det det, så vet han jo hva du gjør i morgen pga. han har allerede sett det.

Konseptet om at Gud er allvitende kommer ut fra det at han en gang visste alt. Han var den eneste, og dermed var det han visste, alt som kunne vites.

Så skapte han jorden, og mennesket, og fremdeles vet han alt som går an å vite. Dermed er han fremdeles allvitende, men å være allvitende henger ikke automatisk sammen med å kjenne fremtiden. Det handler bare om at han vet alt som 'kan vites'.

Dermed konflikterer ikke allvitenhet med den frie vilje, for dersom Gud er som han beskrives, vet han om alt som går ann å vite om, både antall hår på våre hoder, og antall stjerner i universet.

Og i den grad han kjenner fremtiden, så går nok det mer på at han kjenner oss så godt at i noen tilfeller kan han på forhånd vite hva vi vil velge. Men han styrer oss ikke, og han kan garantert bli overrasket.

Slik som syndefallet; han visste det var en mulighet, men han visste ikke at det garantert ville skje.

Så visst vi går etter din quote så VET han vel alt siden han har sett alt...?

Edit: 2Pet 3,8 Men én ting, mine kjære, må dere ikke glemme: For Herren er én dag som tusen år og tusen år som én dag.

Endret av mathiaslu
Lenke til kommentar
Kristent Argument Loop:

:start

echo "(Bibel sitat her)"

wait

goto :start

Dette grenser jo til meningsløst: sirkelargumentasjon. Det finnes ikke noe bevis for at Gud eksisterer og bibelen legger visst bare opp til den ene paradoksen etter den andre.'

Dere kan godt si at troende og ikke-troende aldri kommer til å bli enige fordi det er et spørsmål om tro og ikke viten, men det burde da være mulig å diskutere emnet skikkelig?

Endret av Smokaz
Lenke til kommentar

Du har jo ikke fri vilje når Gud vet det allerede! Hvis Gud vet at du skal grille ostepølser, står du IKKE fritt til å velge laksepølser. See?

Nå blir jeg nesten irritert her. Hvis jeg vet at du har tenkt deg på ferie, og vet at det f.eks. er kanariøyene du skal til, så er det vel likevel ditt valg??? Hva er det som ikke er logisk her??? :wallbash:

Lenke til kommentar
Nå blir jeg nesten irritert her. Hvis jeg vet at du har tenkt deg på ferie, og vet at det f.eks. er kanariøyene du skal til, så er det vel likevel ditt valg??? Hva er det som ikke er logisk her??? :wallbash:

Hvis du har skapt meg og vet at jeg skal til Kanariøyene før jeg selv vet at jeg skal til Kanariøyene så har jeg ikke noe valg nei. Det burde jo være rimelig åpenbart. Hadde jeg hatt fri vilje så hadde ikke min skaper vært klar over hvilket valg jeg kom til å treffe. Derfor er allmektighet og allvitenhet ett paradoks uten sidestykke.

Bibelen beviser Gud + Gud beviser Bibelen = sirkelargumentasjon

Lenke til kommentar

Hvis du har skapt meg og vet at jeg skal til Kanariøyene før jeg selv vet at jeg skal til Kanariøyene så har jeg ikke noe valg nei. Det burde jo være rimelig åpenbart. Hadde jeg hatt fri vilje så hadde ikke min skaper vært klar over hvilket valg jeg kom til å treffe. Derfor er allmektighet og allvitenhet ett paradoks uten sidestykke.

Bibelen beviser Gud + Gud beviser Bibelen = sirkelargumentasjon

Selv om jeg har skapt sønnen min, og vet at han skal i barnehagen i morgen og stort sett vet hva han gjør der, så betyr det ikke at det er jeg som har bestemt at han enten kommer til å leke med biler eller bamser. Selvsagt har jeg plassert han i en viss ramme, men innenfor den rammen er han fri og har sin egen vilje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...