Gå til innhold

Er Gud allvitende?

Anbefalte innlegg

Hvordan kan Gud være allvitende samtidig som mennesket har fri vilje? Kan noen kristne vennligst forklare dette?

Visste Gud at Eva ville spise av treet, eller ble han overrasket?

Gjetter på at mennesket ikke har fri vilje. Om Gud er allvitende eller ikke skal jeg ikke kommentere på, men paradokset blir derfor ikke aktuelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du ikke tror på Gud, tror du heller ikke på helvete. Problem solved. Hele problemstillingen avhenger om du tror på Gud eller ei.

Nå snakker jeg selvfølgelig ut ifra det tenkte premisset at gud eksisterer og straffer de som ikke tror for i ikke tro. Det jeg gjør er å påpeke et paradoks, altså at å ikke tro er en synd når man selv ikke kan kontrollere hva man tror.

Om man da skulle anta at Gud eksisterer men at ikke alle tror på ham (slik situasjonen er nå i dag), faller alt uansett tilbake på at Gud gav mennesker fri vilje. (i.e. vår egen feil).

Hvor vidt man tror eller ikke har ingen ting med fri vilje å gjøre. Fri vilje ller ei, man kan uansett ikke selv bestemme hva man skal tro. Å tro er ikke en handling man utfører på kommando.

Lenke til kommentar

Dette har jeg jo forklart mange ganger. Ingen som følger med på hva jeg sier. Reaksjonene er vel "Åja, det der er jo bare han dere hjernevaskede Bellicus, så da gidder jeg ikke lese gjennom postene hans, men bare prøver å finne noe å være uenig i".

Jeg er ny her. Gidder du forklare det for meg så jeg også kan si "Åja, det der er jo bare han dere hjernevaskede Bellicus, så da gidder jeg ikke lese gjennom postene hans, men bare prøver å finne noe å være uenig i"?

Lenke til kommentar
Hvis Gud er allvitende så betyr det at alt som skjer i verden er forutbestemt, altså han har planlagt det. Det må da virkelig stride mot fri vilje.

vi har fri vilje, men vi styrer ikke hva som skjer i verden. bare de "små" tingene. "gud" har bestemmer liksom det endlige utfallet.

edit: jeg synest selv dette er bullshit, men det er vell noe sånt enkelte tror på?

Nei, nei, nei. Det er et logisk paradoks nemlig. Hvis Gud er allvitende så er fri vilje en illusjon, nettopp fordi Gud vet hver lille ting du kommer til å foreta deg hele livet i det øyeblikk han skaper deg. Derfor er ikke ditt liv her på Jorden verd en dritt, nettopp fordi han allerede vet du om kommer til å kvalifisere til himmelrik.

Et annet paradoks er vel at man burde ta livet av barna sine med en gang de blir født, nettopp for å spare dem for dette livet. Tenk bare på hvor lite verd livet på Jorden er om du tror på Gud og ett liv etter døden. En kristen vil jo leve for evig, evig i himmelen! Hva er da 100 år her på Jorden verd? Ett nyfødt barn har ikke hatt muligheten til å ta til seg Jesus og vil derfor få gratis pass til himmelen. Hva er vitsen med å leve livet her om man kan ta snarveien til himmelen for å leve ved Guds side?

ok.. han er ikke allvitende. han skaper oss og "livet" er en test for å finne ut om han gjorde en god nok jobb.

evt. kan han ikke ta oss rett til himmelen pga. inflytelse fra djevelen(lucifer om du vil)

men jeg gir meg på denne diskusjonen da jeg selv tror kristendommen er en av verdens største svindler.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
At fri vilje er en illusjon fordi Gud vet hva du gjør, gjør det ikke til en illusjon, med mindre han aktivt styrer deg mot visse valg?

Fra det øyeblikket du er skapt så er det bestemt hva du kommer til å foreta deg. Hvordan kan du da si at du har noe valg? Hva du skal velge i alle valg du noen gang kommer til å ha er jo bestemt på forhånd. Måten Gud skaper det på avgjør jo hva du kommer til å velge. Du har altså ingen reelle valg.

Lenke til kommentar
At fri vilje er en illusjon fordi Gud vet hva du gjør, gjør det ikke til en illusjon, med mindre han aktivt styrer deg mot visse valg?

vist han vet det når han skaper deg vet han hva du vil gjøre, han vet hva han selv kommer til å gjøre.

jeg tror heller at han har latt være å innvolvetre seg på jorden for en stund. en dag/10.000.000 år, han skapte adam og eva og lot ting gå som det gikk. eller han skapte grunnlaget for evolusjon og siden har vi styrt vårt lille liv selv.

Lenke til kommentar

Fra det øyeblikket du er skapt så er det bestemt hva du kommer til å foreta deg. Hvordan kan du da si at du har noe valg? Hva du skal velge i alle valg du noen gang kommer til å ha er jo bestemt på forhånd. Måten Gud skaper det på avgjør jo hva du kommer til å velge. Du har altså ingen reelle valg.

da er det heller ingen grunn til å ha lover og regler, eller sende folk til helvete. det er jo han som han som gjør alt det gode og vonne. hvorfor skal VI straffes for det? med mindre vi er gud, bare fordelt over alt.

Lenke til kommentar
Å holde regnskap er ikke det samme som å påvirke valg...

Å holde regnskap er noe man gjør under veis. Ordet du leter etter er:

budsjet't n3 (fra eng., fr, opph kanskje fra kelt.) overslag over inntekter og utgifter i en kommende periode statsb- / sette, stille opp et b- / b-et holdt ikke / ha et stramt b-.

Bortsett fra at budsjettet i dette tilfellet er 100% ufravikelig.

da er det heller ingen grunn til å ha lover og regler, eller sende folk til helvete. det er jo han som han som gjør alt det gode og vonne. hvorfor skal VI straffes for det? med mindre vi er gud, bare fordelt over alt.

Det er tydelig at du ikke er religiøs, men er ett rasjonelt tenkende menneske. :) Du forstår paradokset, de som er religiøse forstår det altså ikke.

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha hørt av en eller annen en gang at grunnen til at vi "fristes" med synd og frykter straffen er for at vi skal sette mer pris på himmelriket. Men om det er synsing eller teologisk konvensjon er noe helt annet :)

Uansett. Poenget er vel at Gud ikke tvinger deg til å tro. Ergo har du ett valg.

Lenke til kommentar
Jeg mener å ha hørt av en eller annen en gang at grunnen til at vi "fristes" med synd og frykter straffen er for at vi skal sette mer pris på himmelriket. Men om det er synsing eller teologisk konvensjon er noe helt annet :)

Uansett. Poenget er vel at Gud ikke tvinger deg til å tro. Ergo har du ett valg.

jo, men han vet om trond som blir skapt i 3010 kommer til å tro eller ikke.

Lenke til kommentar

Nei, hva tro anngår så har man ikke noe valg. Man tror på det man finner troverdig. Man kan ikke velge å tro på noe man ikke finner troverdig. Prøv selv. Velg å tro at du er det motsatte kjønn og gå å se deg i speilet. Fikk du det til?

Lenke til kommentar

Du nekter å innse at valget er ett paradoks? Hvis Gud vet at du ikke kommer til å velge ham, så har du jo ikke noe valg. Dessuten så er jo valget å forkaste hjernen vår. Vi er altså utdelt med intelligens, det er egentlig bare intelligensen som skiller oss særlig fra de andre dyrene på Jorda. Det Gud sier er jo: "Hvis du ønsker å komme til himmelen så må du slutte å tenke rasjonelt og forkast vitenskapen." Er ikke det ganske urettferdig? Har man da ett reellt valg? I mine øyne: "Helt klart ikke."

Det som hadde gitt oss ett valg var om han faktisk viste oss at han eksisterte.

Lenke til kommentar
ok.. han er ikke allvitende. han skaper oss og "livet" er en test for å finne ut om han gjorde en god nok jobb.

Selv om noen sikkert synes at å være et allmektig vesens eksperiment høres morsomt ut tror jeg de fleste kristne ville være enige i at det ikke er det Gud holder på med. Hvis Gud skapte Eva, og visste at hun kom til å spise av treet er han/hun bare sadistisk? Hvis vi eksisterer på jorden kun fordi Gud skal teste oss for å se om vi kvalifiserer til å komme i himmelen, hvordan er Gud da barmhjertig? I de aller fleste debatter om Guds eksistens som har klart å holde seg på et saklig nivå peker bevisene mot at Gud ikke eksisterer.

Hvis Gud eksisterer og er som det sies, altvitende, så er han/hun en ubarmhjertig sadist? Eller kanskje Gud bare vet alt i real-time, at han/hun lærer mens ting skjer. Å si at Gud ligger utenfor tid og rom viser vel bare at han/hun ikke kan eksistere. Hvis gud ble funnet på, så ble det funnet på får lenge siden også. For ca 5000 år siden (?) da jorden ble skapt og mennesket og alt det der visste man jo ikke noe særlig om kvantefysikk og universet osv. Hvis Gud ga oss fri vilje så kan han/hun heller ikke vite hva som vil skje i framtiden. Betingelsene for at Gud skal eksistere passer visst ikke med altvitenhet og fri vilje.

Lenke til kommentar
Hvordan kan Gud være allvitende samtidig som mennesket har fri vilje? Kan noen kristne vennligst forklare dette?

Hvis jeg vet alt om deg, vil ikke du likevel være den samme? :hm:

Dette har jeg jo forklart mange ganger. Ingen som følger med på hva jeg sier. Reaksjonene er vel "Åja, det der er jo bare han dere hjernevaskede Bellicus, så da gidder jeg ikke lese gjennom postene hans, men bare prøver å finne noe å være uenig i".

Gud vet altså hva jeg vil gjøre i framtiden, men jeg har likevel fri vilje? Ser du ikke paradokset.

Viste Gud at Eva ville spise at treet? Hvis ikke, er han ikke allvitende.

Gud visste om syndefallet, og hva det ville føre med seg. Guds plan slik den står i romerne er at Gud førte alle til fall for å kunne frelse dem. Så da har man valget, en fri vilje, til å velge frelsen, eller å spotte Gud ved å sette seg selv og sin egen fornuft over Han og på den måten holde fast på fallet og gå glipp av evig liv.

Selv om Gud alltid har kjent deg og alltid har visst hva du ville gjøre i livet, så blir det feil å si f.eks. at Gud har planlagt at noen skal gå fortapt, for hvis de forandrer mening så er det jo dette Gud alltid har visst. Evigheten er her og nå.

Lenke til kommentar

Hvis jeg vet alt om deg, vil ikke du likevel være den samme? :hm:

Gud vet altså hva jeg vil gjøre i framtiden, men jeg har likevel fri vilje? Ser du ikke paradokset.

Viste Gud at Eva ville spise at treet? Hvis ikke, er han ikke allvitende.

Gud visste om syndefallet, og hva det ville føre med seg. Guds plan slik den står i romerne er at Gud førte alle til fall for å kunne frelse dem. Så da har man valget, en fri vilje, til å velge frelsen, eller å spotte Gud ved å sette seg selv og sin egen fornuft over Han og på den måten holde fast på fallet og gå glipp av evig liv.

Selv om Gud alltid har kjent deg og alltid har visst hva du ville gjøre i livet, så blir det feil å si f.eks. at Gud har planlagt at noen skal gå fortapt, for hvis de forandrer mening så er det jo dette Gud alltid har visst. Evigheten er her og nå.

Så det du sier er at Gud har skapt oss og vet hva vi kommer til å gjøre. Betyr ikke det at de menneskene som ikke velger frelsen ble skapt for å komme til helvete?

Lenke til kommentar
Så det du sier er at Gud har skapt oss og vet hva vi kommer til å gjøre. Betyr ikke det at de menneskene som ikke velger frelsen ble skapt for å komme til helvete?

Nei, hvis jeg tilbyr deg en tusenlapp og vet at du kommer til å si nei takk, og selv om jeg har skapt deg, så betyr det ikke at jeg har skapt deg for at du skal si nei takk til tusenlappen, men for at jeg vil gi deg en tusenlapp. Tilbudet står jo der så lenge du lever, men hvis du insisterer, så kommer du jo til å sitte pengelens mens andre har lommene fulle.

Lenke til kommentar

Du nekter å innse at valget er ett paradoks? Hvis Gud vet at du ikke kommer til å velge ham, så har du jo ikke noe valg. Dessuten så er jo valget å forkaste hjernen vår. Vi er altså utdelt med intelligens, det er egentlig bare intelligensen som skiller oss særlig fra de andre dyrene på Jorda. Det Gud sier er jo: "Hvis du ønsker å komme til himmelen så må du slutte å tenke rasjonelt og forkast vitenskapen." Er ikke det ganske urettferdig? Har man da ett reellt valg? I mine øyne: "Helt klart ikke."

Det som hadde gitt oss ett valg var om han faktisk viste oss at han eksisterte.

Forskjellen her at jeg setter meg inn i en troendes synspunkt, mens du tar en ikketroendes synspunkt. Vi kan ikke bli enige, enkelt og greit :)

Men jeg er ikke troende selv.

Lenke til kommentar

Nei, hvis jeg tilbyr deg en tusenlapp og vet at du kommer til å si nei takk, og selv om jeg har skapt deg, så betyr det ikke at jeg har skapt deg for at du skal si nei takk til tusenlappen, men for at jeg vil gi deg en tusenlapp. Tilbudet står jo der så lenge du lever, men hvis du insisterer, så kommer du jo til å sitte pengelens mens andre har lommene fulle.

Seriøst. Om du er allmektig og skaper folk fullt klar over at de kommer til å si nei takk til tusenlappen selv om du fint kunne ha skapt dem litt annerledes så de hadde sagt ja takk kan du da ikke mene at det er deres egen skyld at de valgte å gå rundt pengelens, kan du vel? Det du sier virker litt som om du holder en vase over bakken, slipper den fullt klar over at den kommer til å falle i bakken og gå i tusen knas og etterpå sier "var ikke min skyld at den falt, da".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...