Gå til innhold

Er Gud allvitende?

Anbefalte innlegg

Dette er da et godt eksempel på at bibelen, sett fra ikke-fundamentalistiske kristnes syn, er inspirert av Gud, ikke skrevet av Gud. Dette er også et godt eksempel på hvorfor ikke-kristne ikke kan tro på Gud eller bibelen, fordi det eksisterer motsetninger som vanskelig kan forklares når fundamentalistiske kristne påstår at bibelen skal leses bokstavelig og at den er skrevet nærmest direkte av Gud.

Så langt i denne diskusjonen har du gitt avkall på muligheten for at Gud er allvitende, og nå gir du avkall på at bibelen er Guds ord, fordi ingenting av dette passer med forestillingen din om fri vilje. Så etter min mening burde du kanskje kikke nærmere på begrepet fri vilje fremfor å ta så drastiske steg.

Oppfatningen du har, som jeg ikke er enig i, kalles Åpen Teisme Så du kan jo lese gjennom linken, både de som snakker for dette og eventuelle kritikker, for å se om dette virkelig er et syn du støtter.

'To confess that God exists, and at the same time to deny that He has foreknowledge of future things, is the most manifest folly.'

Augustine

1. God is sovereign and determining (Ephesians 1:11, Isaiah 46:10).

2. Man is free (James 1:14) and responsible (Isaiah 55:6-7).

3. Therefore, free will is compatible with sovereignty.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lovsang er vel noe annet. Det er vel mer for å hylle Gud eller noe sånt, men bønner, er normat for egen vinning (eller man spør Gud om å få noe en ønsker seg), enten det er "beskytt min familie", eller "la meg vinne i lotto". Hvis Gud allerede har en plan for oss, han vet hva som kommer til å skje, og ikke forandrer sine meninger (angrer ikke), hvorfor skal det da hjelpe å be? Gud bryr seg jo svært lite om vi sier at vi ønsker det eller ikke, siden han allerede vet at vi vil ha det, og har allerede gitt oss et svar på om vi skal få det.

Det vil jo si at, selv om kristendommen er rett, så hjelper det ikke å be i det heletatt.

EDIT: Kudos til Samuro for å godta at fri vilje og allvitenhet ikke går sammen. ;)

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Men siden jeg nå er klar over at Gud vet hva jeg vil og så videre, så kan jeg bare slutte å tenke på hva jeg vil ha, og gjøre det jeg vil, så vil mine underbevisste ønsker etterhvert gå i oppfyllelse?

Eller er Gud så maktsyk at jeg må gå ned på mine knær og folde hendene mine og fysisk be til han?

Lenke til kommentar
Så langt i denne diskusjonen har du gitt avkall på muligheten for at Gud er allvitende, og nå gir du avkall på at bibelen er Guds ord, fordi ingenting av dette passer med forestillingen din om fri vilje. Så etter min mening burde du kanskje kikke nærmere på begrepet fri vilje fremfor å ta så drastiske steg.

Nei, jeg gir ikke avkall på noe som helst. Jeg sier rett og slett at VÅR definisjon av allvitenhet er feil. Og at Bibelen, selv om den er Guds ord, er skrevet av mennesker, og dermed i beste fall er inspirert av Gud. Det sier seg jo selv at Gud ikke har SKREVET bibelen.

Oppfatningen du har, som jeg ikke er enig i, kalles Åpen Teisme Så du kan jo lese gjennom linken, både de som snakker for dette og eventuelle kritikker, for å se om dette virkelig er et syn du støtter.
'To confess that God exists, and at the same time to deny that He has foreknowledge of future things, is the most manifest folly.'

Augustine

Årh, du hører jo ikke på meg. Dette blir så flåsete! Jeg sier ikke at Gud ikke har "foreknowledge of future things", jeg sier jo nettopp at jeg tror han HAR det. Jeg sier bare at han ikke har "foreknowledge of ALL future things and the choices of free humans". Det er en STOR forskjell på disse to utsagnene!

Kudos til Samuro for å godta at fri vilje og allvitenhet ikke går sammen. ;)

En sannhet med modifikasjoner, da jeg fremdeles har en annen definisjon av allvitenhet enn de fleste her på forumet har :)

Lenke til kommentar

Samuro i ett av brevene til Paulus så sier han "dette er ikke Herren som taler" når det gjelder et enkelt råd han har om ekteskapet. Ellers så er det faktisk "Herren som taler" i alt det han sier. Da er det ikke snakk om inspirasjon, men at Gud bare bruker Paulus som en slags skrivemaskin. Profetene sier også "Herren sier" o.l. Så det vil være en misforståelse å tro at dette bare er mennesker som har opplevd Guds nærvær og fortalt om dette ut fra sin egen synsvinkel. Bibelen er Guds ord, det er Gud som taler, ikke mennesker.

Hvordan forklarer du at alt er mulig for Gud, og samtidig sier at Gud har begresninger? Er fullt klar over logikken i det du sier, men jeg sier altså at logikk ikke er bra nok når vi snakker om Gud. Gud er ikke logisk, han er umulig etter menneskelig forståelse.

Lenke til kommentar
Hvordan forklarer du at alt er mulig for Gud, og samtidig sier at Gud har begresninger? Er fullt klar over logikken i det du sier, men jeg sier altså at logikk ikke er bra nok når vi snakker om Gud. Gud er ikke logisk, han er umulig etter menneskelig forståelse.

Og da har du selv sagt det.

Alt er mulig for Gud:

- Ha begrensninger, være allmektig.

- Gi menneskene fri vilje / skape uforutsigbarheter, være allviten og forutse alt.

- Være logisk, være ulogisk.

- Være forståelig, være uforståelig.

- Være kontinuerlig, være selvmotsigende.

- Være god, være rettferdig.

Bland inn litt polyteisme, mystisisme og scientologi, og QED:

Gud er irrelevant; alt er sant og alt er usant, alle har rett og alle tar feil, alle kan vite noe og ingen kan vite noe.

Og dermed er også tråden besvart: "Tja". :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Tenkte å slippe å starte en ny tråd om dette, og denne tråden ser uansett ut til å ha dabbet litt av "i det siste".

Kunne noen fortalt meg hva pakten mellom Gud og Abraham gikk ut på?

Abraham ble lovet å få bli Israelsfolkets stamfar, men hva måtte Abraham love/ofre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...