Gå til innhold

Er Gud allvitende?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg ror meg ikke vekk. Hvis Gud er allmektig er han i stand til aa la en del av sannheten virke paradoksal for mennesker. Han er ogsaa i stand til aa skape oss som arrogante idioter som tror vi vet ting vi ikke har peiling paa. og som ser en forvridd virkelighet. Hvis ikke er han jo ikke allmektig. Det er du som ror deg vekk

Hvorfor skulle han skape oss som arrogante idioter, som ender opp i helvete?

 

Jeg tviler på at du kaller deg selv for idiot: Forstår du / har du peiling på Gud og hans veier?

Lenke til kommentar
Forklar?

Gud kan vite hva folk kommer til å velge selv om de velger det. Det finnes selvsagt andre påståtte evner som Gud, ifølge enkelte, har som stritter mot fri vilje prinsippet. F.eks at han har en Guddommelig plan og at han styrer alt o.l.

 

Hvis han vet det, så har ikke vi fri vilje, for uansett hvor mye vi tror det, så vet han allerede hva vi kommer til å gjøre. Vi har da illusjonen av fri vilje. Og selv om det var mulig, så ville det fortsatt gjort at han var ond.

Lenke til kommentar
Hvis han vet det, så har ikke vi fri vilje, for uansett hvor mye vi tror det, så vet han allerede hva vi kommer til å gjøre. Vi har da illusjonen av fri vilje. Og selv om det var mulig, så ville det fortsatt gjort at han var ond.

Hvorfor det? Si at det fantes synske mennesker som kan forutse alt fremtid, er deres eksistens da ensbetydende med at mennesker mangler fri vilje?

Endret av Yuck Fou
Lenke til kommentar
Hvis Gud er allmektig kan han skape en situasjon som er saa komplex at den virker paradoksal for mennesker.

 

Ja. Men: Da er all diskusjon omkring Gud irrelevant. Da kan vi ikke vite noen ting om ham.

 

Ingenting annet enn det han allerede har latt oss vite gjennom bibelen.

 

Hele denne tråden er i bunn og grunn bare babbel.

Lenke til kommentar
Hele denne tråden er i bunn og grunn bare babbel.

 

Alt er bare babbel. I særdeleshet utsagn om at "det eneste rette" er å gjøre slik eller slik. Tro på Gud, dere, men la meg og mange andre slippe. :)

 

Var ikke jeg som startet tråden, men når andre snakker tull og tøys om Gud, så må jo jeg også få si noe, selv om jeg også bare snakker tull og tøys :dontgetit:

Lenke til kommentar
Hvis han vet det, så har ikke vi fri vilje, for uansett hvor mye vi tror det, så vet han allerede hva vi kommer til å gjøre. Vi har da illusjonen av fri vilje. Og selv om det var mulig, så ville det fortsatt gjort at han var ond.

Hvorfor det? Si at det fantes synske mennesker som kan forutse alt fremtid, er deres eksistens da ensbetydende med at mennesker mangler fri vilje?

 

Ja. Da er viljen bare en illusjon.

 

 

Hvis Gud er allmektig kan han skape en situasjon som er saa komplex at den virker paradoksal for mennesker.

 

Ja. Men: Da er all diskusjon omkring Gud irrelevant. Da kan vi ikke vite noen ting om ham.

 

Ingenting annet enn det han allerede har latt oss vite gjennom bibelen.

 

I hvert fall ikke det.

Lenke til kommentar

Bibelens syn på saker og ting? Bulgaria? Spåkoner? Fiktive sønner? Lage steiner? Mord av spedbarn? Kaker? Hallo?

 

Denne tråden har visst vært innom en god del tullete ting... Diskusjon har ikke beveget seg i noen retning og det virker som ingen har lært noe om temaet eller argumentene for og mot påstanden. For å dele diskusjonens deltagere i to sider:

Hvis de troende blindt nekter å akseptere den faktiske viten om Gud og ateistende ikke vil tenke utenom at verden er konstruert slik de tror den er; så vil videre "poster" bare være som å metaforisk kaste bensin på bålet. Litt progressivitet ville ikke skadet her.

Endret av Smokaz
Lenke til kommentar
Hvis de troende blindt nekter å akseptere den faktiske viten om Gud og ateistende ikke vil tenke utenom at verden er konstruert slik de tror den er; så vil videre "poster" bare være som å metaforisk kaste bensin på bålet. Litt progressivitet ville ikke skadet her.

Hva er den faktiske viten om Gud? Kom igjen, make my day :)

Lenke til kommentar
Hvis de troende blindt nekter å akseptere den faktiske viten om Gud og ateistende ikke vil tenke utenom at verden er konstruert slik de tror den er; så vil videre "poster" bare være som å metaforisk kaste bensin på bålet. Litt progressivitet ville ikke skadet her.

Hva er den faktiske viten om Gud? Kom igjen, make my day :)

 

Resultater innenfor visse deler av vitenskapen viser at sannsynligheten for at Gud esksisterer slik bibelen forklarer han og slik de troende forklarer Gud er mindre enn at han ikke eksisterer.

 

Bibelens syn på saker og ting? Bulgaria? Spåkoner? Fiktive sønner? Lage steiner? Mord av spedbarn? Kaker? Hallo?

 

Hei!

 

Hva er det du prøver å si?

 

Det var en kort oppsummering av noen av de tingene som kanskje ikke har hatt så mye med diskusjonen å gjøre og de som var brukt i sammenhenger. Hva jeg prøver å si står vel i avsnittet under.

Endret av Smokaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...