Gå til innhold

Er Gud allvitende?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis Gud er allmektig kan han skape en situasjon som er saa komplex at den virker paradoksal for mennesker. Problem solved

 

Svært lite imponerende. Kan han lage en stein så stor at han ikke klarer å løfte den selv?

Endret av isbit
Lenke til kommentar
Hvis Gud er allmektig kan han skape en situasjon som er saa komplex at den virker paradoksal for mennesker. Problem solved

 

Svært lite imponerende. Kan han lage en stein så stor at han ikke klarer å løfte den selv?

 

Interessant problemstilling. Den virker nesten litt paradoksal for meg som menneske.

Lenke til kommentar
Hvis Gud er allmektig kan han skape en situasjon som er saa komplex at den virker paradoksal for mennesker. Problem solved

 

Svært lite imponerende. Kan han lage en stein så stor at han ikke klarer å løfte den selv?

 

Interessant problemstilling. Den virker nesten litt paradoksal for meg som menneske.

 

Slutt med roing, og gi et ordentlig svar. Dette er et paradoks som er uavhengig av mennesket.

Endret av isbit
Lenke til kommentar
Hvis Gud er allmektig kan han skape en situasjon som er saa komplex at den virker paradoksal for mennesker. Problem solved

 

Svært lite imponerende. Kan han lage en stein så stor at han ikke klarer å løfte den selv?

Det har ikke falt deg inn at det kan hende at mennesket er begrenset? At det er gaar en grense der menneskets intellekt ikke strekker til? For om Gud finnes saa er det nok det som er situasjonen. Intellignesforskjellen mellom deg og Gud vil da vere veldig stor og det vil da naturlig foelge at det kommer ting inn i bildet som du blir forvirret av. Jeg tror du har litt for store tanker om deg selv.

Lenke til kommentar
Har man i det hele tatt kropp? Er himmelen fysisk?

 

Nå ble jeg litt usikker på meg selv, finner ikke igjen det med en ny kropp, er sikker på at jeg har lest det et sted. Men jeg hadde hvertfall rett i det andre:

 

"16 Omvend dig! ellers kommer jeg snart over dig og vil stride mot dem med min munns sverd. 17 Den som har øre, han høre hvad Ånden sier til menighetene: Den som seirer, ham vil jeg gi av den skjulte manna, og jeg vil gi ham en hvit sten og et nytt navn, skrevet på stenen, som ingen kjenner uten den som får det!"

 

Er usikker på om det er en type verden der man er begrenset av et legeme.

 

Hvis Gud er allmektig kan han skape en situasjon som er saa komplex at den virker paradoksal for mennesker. Problem solved

 

Svært lite imponerende. Kan han lage en stein så stor at han ikke klarer å løfte den selv?

 

Interessant problemstilling. Den virker nesten litt paradoksal for meg som menneske.

 

Slutt med roing, og gi et ordentlig svar. Dette er et paradoks som er uavhengig av mennesket.

 

Hvis Gud er allmektig så kan han selvfølgelig skape en stein som er så stor at han ikke kan løfte den, men siden han er allmektig så kan han også løfte den. Han kan også f.eks. lage et hull så lite at det ikke eksisterer, skape seg uendelig stor og gå gjennom hullet. Dersom man godtar umulighet, så er følgelig det umulige mulig.

Lenke til kommentar
Det har ikke falt deg inn at det kan hende at mennesket er begrenset? At det er gaar en grense der menneskets intellekt ikke strekker til? For om Gud finnes saa er det nok det som er situasjonen. Intellignesforskjellen mellom deg og Gud vil da vere veldig stor og det vil da naturlig foelge at det kommer ting inn i bildet som du blir forvirret av. Jeg tror du har litt for store tanker om deg selv.

 

Hvis Gud skaper en stein han selv ikke er i stand til å løfte, er han ikke allmektig. Nuff said.

Lenke til kommentar
Nå ble jeg litt usikker på meg selv, finner ikke igjen det med en ny kropp, er sikker på at jeg har lest det et sted. Men jeg hadde hvertfall rett i det andre:

 

Hvis Gud er allmektig så kan han selvfølgelig skape en stein som er så stor at han ikke kan løfte den, men siden han er allmektig så kan han også løfte den. Han kan også f.eks. lage et hull så lite at det ikke eksisterer, skape seg uendelig stor og gå gjennom hullet. Dersom man godtar umulighet, så er følgelig det umulige mulig.

 

Har man fri vilje i Himmelen?

 

Hvordan kan man være allmektig om det finnes en stein man ikke klarer å løfte?

 

Du ser ut til å innrømme at allmektighet er en umulighet. Takk!

 

Det kommer for øvrig klart fram at du ikke tok fordypning i realfag på skolen.

Endret av isbit
Lenke til kommentar
Det har ikke falt deg inn at det kan hende at mennesket er begrenset? At det er gaar en grense der menneskets intellekt ikke strekker til? For om Gud finnes saa er det nok det som er situasjonen. Intellignesforskjellen mellom deg og Gud vil da vere veldig stor og det vil da naturlig foelge at det kommer ting inn i bildet som du blir forvirret av. Jeg tror du har litt for store tanker om deg selv.

 

Hvis Gud skaper en stein han selv ikke er i stand til å løfte, er han ikke allmektig. Nuff said.

Den der er urgammel. Og som sagt kan det vere et tilfelle av menneskets begrensninger

Lenke til kommentar
Men hvorfor skapte han jorden? Hvorfor skapte Gud meningsløshet?

 

Først skapte han menneskene, så fikk menneskene muligheten til å se godt og ondt og leve i en verden som er ond og meningsløs til de døde, så fikk de muligheten til å få evig liv et annet sted der det bare er godt. Stort mer enn det vet ikke jeg, men jeg vet hvertfall at jeg ikke har lyst å leve på denne planeten resten av evigheten, jeg vil heller til et sted der det bare er gode ting og ingen død som venter etterpå, og det tror jeg at jeg vil få.

 

Ville Eva og Adam dø / bli dødelige, om Eva ikke spiste av eplet?

Hvorfor skapte Gud slangen? Hvorfor måtte kunnskapen om rett og galt komme i form av noe et menneske kunne spise / tilegne seg, om Gud ikke ville at de skulle tilegne seg dette? Var det en mulighet vi fikk til å se godt og ondt, eller var dette en konsekvens av et brudd mot Guds vilje?

 

Hvorfor drepte han ikke bare Eva og Adam? Klarte han ikke se hvordan det ville utvikle seg?

For det ville vært to liv tatt, i stedet for det utallet han nå sitter med, som følge av nøye Bibellesning ... f.eks. denne syndefloden, hvor han vel å merke velger en av de mest smertefulle måtene et menneske kan dø på, tross sin påståtte godhet og allmektighet.

 

 

Jeg kan for øvrig forsikre deg om at du ikke kommer til å leve resten av noen evighet på denne planeten. Sola har nemlig andre planer, selv om du skulle være så heldig å oppleve det menneskeskapte "evige" / forlengede liv. :)

 

- - -

 

Hva roklubben angår: Konseptet Gud er stadig beleilig.

Lenke til kommentar
Når du ser på universet og hvordan alt henger sammen, tenker du da: "Dette er ondskap"?

 

Hvis det er en allmektig fyr som står bak, så ja!

 

Hvis det ikke er det da?

 

Da er det ikke ondskap, men naturens gang.

 

Så naturen kan ikke være ond, men Gud kan være det, når vi snakker om akkurat det samme?

 

Ondskap forutsetter bevissthet.

 

Ondskap forutsetter også en definisjon på ondskap, og at man forstår hva man snakker om.

 

Ifølge din definisjon vil jo Gud være ond om han lar deg dø av kreft når du blir gammel, men hvis du blir levende evig på denne jorden så vil du nok også begynne å kalle Gud ond til slutt. Hvis du får alt du vil ha så vil det ikke være noen ting som har glede lenger til slutt og hvis du ikke får noenting så vil ikke det heller være bra. Uansett hvordan du ser på det så vil det være noe ondt i det aller meste. Alt som skjer på jorden er ondt og meningsløst på en eller annen måte.

 

Ondskap forutsetter uansett en bevisst handling. At et lam blir spist av en bjørn, vil bli sett på som ondskap i manges øyne, men det er det ikke. Bjørnen angriper ikke lammet fordi det vil påføre lammet smerte eller drepe det fordi det vil, men fordi det må. Det må ha mat. Bjørnens handlinger er ikke onde.

 

Siden du mener Gud er allmektig, kan han helt uten problemer finne en perfekt løsning som får han selv til å se god ut.

Lenke til kommentar
Den der er urgammel. Og som sagt kan det vere et tilfelle av menneskets begrensninger

 

 

Gammel, so?

 

Du ror deg vekk.

Jeg ror meg ikke vekk. Hvis Gud er allmektig er han i stand til aa la en del av sannheten virke paradoksal for mennesker. Han er ogsaa i stand til aa skape oss som arrogante idioter som tror vi vet ting vi ikke har peiling paa. og som ser en forvridd virkelighet. Hvis ikke er han jo ikke allmektig. Det er du som ror deg vekk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...