Gå til innhold

Er Gud allvitende?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Forklar?

Gud kan være allvitende samtidig som mennesket har fri vilje.

 

Det er en påstand, ikke en forklaring.

 

Og om det var sant, da vet han på forhånd om alle valgene dine og alle andres valg. Det betyr at han visste at vi kom til å bli akkurat sånn vi er i dag og gjøre det vi har gjort og gjør. Det betyr at han visste at Eva ville spise av kunnskapstreet, han visste at djevelen som tidligere var en engel ville bli ond, osv. Hvorfor VILLE Gud at alt dette skulle skje, når han kunne få alt til å gå perfekt, både i hans øyne, i sivilisasjonenes øyne, og for hver enkelt person? For å teste troen vår? Og hvorfor velge at vi skulle utvikle oss sånn vi har gjort, hvor religion blir mindre utbredt (i vestlige land i det minste), og hvor det finnes mange andre religioner osv.?

 

Enten er Gud ond, og leker med oss, som små gutter leker med maur på solfylte dager, eller så - som en konsekvens av fri vilje - kan han ikke forutse fremtiden for menneskene, som gjør at han ikke er allvitende.

 

Når du ser på universet og hvordan alt henger sammen, tenker du da: "Dette er ondskap"?

 

Hvis det er en allmektig fyr som står bak, så ja!

 

Hvis det ikke er det da?

 

Det løser en hel del problemer, men det betyr jo at Bibelen tar feil der den sier at Gud er allvitende og allmektig.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Når du ser på universet og hvordan alt henger sammen, tenker du da: "Dette er ondskap"?

 

Hvis det er en allmektig fyr som står bak, så ja!

 

Hvis det ikke er det da?

 

Da er det ikke ondskap, men naturens gang.

 

Så naturen kan ikke være ond, men Gud kan være det, når vi snakker om akkurat det samme?

Lenke til kommentar
Når du ser på universet og hvordan alt henger sammen, tenker du da: "Dette er ondskap"?

 

Hvis det er en allmektig fyr som står bak, så ja!

 

Hvis det ikke er det da?

 

Da er det ikke ondskap, men naturens gang.

 

Så naturen kan ikke være ond, men Gud kan være det, når vi snakker om akkurat det samme?

 

Ondskap forutsetter bevissthet.

Lenke til kommentar
Enten er Gud ond, og leker med oss, som små gutter leker med maur på solfylte dager, eller så - som en konsekvens av fri vilje - kan han ikke forutse fremtiden for menneskene, som gjør at han ikke er allvitende.

Eventuelt er ikke "allvitende" det samme som å kjenne all fremtid, men å vite alt som går an å vite. Og med fri vilje, går det ikke an å vite valg før de er tatt, ergo kan Gud vite alt som går an å vite, og alt menneskene vet - men ikke vite resultatet av et valg før det er tatt. Fremdeles allvitende, i min bok.

Lenke til kommentar
Eventuelt er ikke "allvitende" det samme som å kjenne all fremtid, men å vite alt som går an å vite.

 

Gud kjente deg før du ble unnfanget.

 

Gud opererer utenom tiden, så han kjenner både nåtid, fortid og fremtid.

Endret av isbit
Lenke til kommentar
Når du ser på universet og hvordan alt henger sammen, tenker du da: "Dette er ondskap"?

 

Hvis det er en allmektig fyr som står bak, så ja!

 

Hvis det ikke er det da?

 

Da er det ikke ondskap, men naturens gang.

 

Så naturen kan ikke være ond, men Gud kan være det, når vi snakker om akkurat det samme?

 

Ondskap forutsetter bevissthet.

 

Ondskap forutsetter også en definisjon på ondskap, og at man forstår hva man snakker om.

 

Ifølge din definisjon vil jo Gud være ond om han lar deg dø av kreft når du blir gammel, men hvis du blir levende evig på denne jorden så vil du nok også begynne å kalle Gud ond til slutt. Hvis du får alt du vil ha så vil det ikke være noen ting som har glede lenger til slutt og hvis du ikke får noenting så vil ikke det heller være bra. Uansett hvordan du ser på det så vil det være noe ondt i det aller meste. Alt som skjer på jorden er ondt og meningsløst på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

Men hvorfor skapte han jorden? Hvorfor skapte Gud meningsløshet?

Hvorfor skape noe meningsløst, hvor smerte, lidelse og følelser på den negative skalasiden ofte er realitet?

 

- - -

 

Jeg synes denne "Gud" er beleilig; påstått: udefinert, udefinerbar, utenfor / over alt, overalt - samtidig i alt, uransakelig, uforståelig, allmektig, allvitende, uendelig ...

 

 

God(s) of the ever-shrinking gaps?

Endret av jmk
Lenke til kommentar
Eventuelt er ikke "allvitende" det samme som å kjenne all fremtid, men å vite alt som går an å vite. Og med fri vilje, går det ikke an å vite valg før de er tatt, ergo kan Gud vite alt som går an å vite, og alt menneskene vet - men ikke vite resultatet av et valg før det er tatt. Fremdeles allvitende, i min bok.

 

En slik form for allvitenhet kan ikke passe inn i allmektighet.

 

Allmektighet impliserer kontroll over alt — fremtid, nåtid, fortid og alle andre dimensjoner. Så dersom Gud kun er delvis allvitende, er han heller ikke allmektig.

Lenke til kommentar
Men hvorfor skapte han jorden? Hvorfor skapte Gud meningsløshet?

 

Først skapte han menneskene, så fikk menneskene muligheten til å se godt og ondt og leve i en verden som er ond og meningsløs til de døde, så fikk de muligheten til å få evig liv et annet sted der det bare er godt. Stort mer enn det vet ikke jeg, men jeg vet hvertfall at jeg ikke har lyst å leve på denne planeten resten av evigheten, jeg vil heller til et sted der det bare er gode ting og ingen død som venter etterpå, og det tror jeg at jeg vil få.

Lenke til kommentar
Men hvorfor skapte han jorden? Hvorfor skapte Gud meningsløshet?

 

Først skapte han menneskene, så fikk menneskene muligheten til å se godt og ondt og leve i en verden som er ond og meningsløs til de døde, så fikk de muligheten til å få evig liv et annet sted der det bare er godt. Stort mer enn det vet ikke jeg, men jeg vet hvertfall at jeg ikke har lyst å leve på denne planeten resten av evigheten, jeg vil heller til et sted der det bare er gode ting og ingen død som venter etterpå, og det tror jeg at jeg vil få.

 

Er det ikke naivt av Gud å tro at det vil gå bedre i Himmelen?

Lenke til kommentar
jeg vil heller til et sted der det bare er gode ting og ingen død som venter etterpå, og det tror jeg at jeg vil få.

 

Dette livet er - for alt vi vet - din eneste sjanse. Vi har skapt Helvete på jord, så hvorfor ikke prøve å skape Himmelen her? Få religion ut av verden, så er vi godt på vei!

 

Er det ikke naivt av Gud å tro at det vil gå bedre i Himmelen?

?

 

Har vi ikke fri vilje i Himmelen?

Lenke til kommentar
Er det ikke naivt av Gud å tro at det vil gå bedre i Himmelen?

?

 

Har vi ikke fri vilje i Himmelen?

 

Jo, men en annen kropp. Ikke en kropp som ønsker ting som er mot Guds vilje, men ting som er for hans vilje, en kropp som er tilpasset et evig liv. Et nytt navn får vi også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...