Gå til innhold

Er Gud allvitende?


Anbefalte innlegg

Han vil ikke kunne forandre på det faktum at menneskene hadde fri vilje, men uten mennesker eksisterer ingen mennesklig vilje - og han vil atter en gang ha mulighet til å skape nye mennesker uten fri vilje om han så ønsket.

 

Dersom Gud hadde gitt oss fri vilje, hadde han frasagt seg makt over den menneskelige vilje, uavhengig om denne på det gitte tidspunkt eksisterer eller ikke. Dermed hadde han mistet sin allmakt. (Han ville fremdeles hatt makt over alt annet, men hans makt er per definisjon begrenset når han ikke kan kontrollere den menneskelige vilje.)

 

Og en entitet med begrenset makt er ikke i stand til å gjøre sin egen makt ubegrenset.

 

Om Gud har gitt fra seg makt, er han ikke lengre allmektig, og er dermed ikke lengre i stand til å gjøre seg selv allmektig, heller.

 

Er det nødvendigvis en logisk slutning? Kan man ikke tenke seg at Gud har gitt menneskene fri vilje, men er i stand til å ta den fra oss når det måtte passe?

 

Gud kan ikke gi fra seg allmakt for så å ta den tilbake. En allmektig entitet kan, selvfølgelig, velge å gi avkall på sin allmakt, men det omvendte går ikke: Eksempelvis kan ikke jeg gjøre meg selv allmektig, selv om jeg skulle ha makt over Svalbard. (Stringens oppmyket for eksempelets enkelhet.)

 

Det man imidlertid kan si, er at Guds logikk overgår vår logikk, men da avskriver man samtidig all form for fornuftig diskusjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom Gud hadde gitt oss fri vilje, hadde han frasagt seg makt over den menneskelige vilje, uavhengig om denne på det gitte tidspunkt eksisterer eller ikke. Dermed hadde han mistet sin allmakt. (Han ville fremdeles hatt makt over alt annet, men hans makt er per definisjon begrenset når han ikke kan kontrollere den menneskelige vilje.)

 

Og en entitet med begrenset makt er ikke i stand til å gjøre sin egen makt ubegrenset.

 

Er faktisk enig i dette. Jo mer jeg tenker på det så virker det som Gud bestemmer alt som foregår. Mennesker er ikke som en fugl som flyr fritt der det vil, men mer som et tog som har togskinner å forholde seg til, og hvis det skal skifte spor så er det avhengig av om Gud vil dette eller ikke. Er dog usikker når det gjelder akkurat det å velge hvilket spor man vil kjøre på. Her ser jeg svar som sier både/og i bibelen. Men togskinnene er jo der uansett, og hvor disse går er det Gud som bestemmer.

Lenke til kommentar
Javel. Det var dumt av meg. Der skulle jeg jammen ha tenkt meg bedre om. Riktig et unødvendig angrep.

Jøss for en væremåte...

 

Det er jo en diskusjon for seg selv om man egentlig gjør noe godt. *snip*

Klart det handler om å overgi seg og la Gud få styre mer av livet ditt, men det råder allikevel en fri vilje på hvorvidt du velger det han ber deg om å gjøre. Gud ønsker, men du er fremdeles i kontroll.

Lenke til kommentar

Er faktisk enig i dette. Jo mer jeg tenker på det så virker det som Gud bestemmer alt som foregår. Mennesker er ikke som en fugl som flyr fritt der det vil, men mer som et tog som har togskinner å forholde seg til, og hvis det skal skifte spor så er det avhengig av om Gud vil dette eller ikke. Er dog usikker når det gjelder akkurat det å velge hvilket spor man vil kjøre på. Her ser jeg svar som sier både/og i bibelen. Men togskinnene er jo der uansett, og hvor disse går er det Gud som bestemmer.

 

Jøss, begynner å tro at du er et forumtroll... Så du sier altså at Gud satte oss til å råde over alle dyr på jorden, og så gav den fuglen friere vilje enn hva vi har?

 

Mener du å si at alle som er narkomane har blitt det pga Gud? At Hitler drepte flere millioner mennesker pga Gud kontrollerte ham til å gjøre det? At Stalin, Mao osv har utført de grusomste handlinger pga Guds ønske?

Tenk deg det øyeblikket der gud gjør seg klar til å svinge tryllestaven for å skape universet. Allviten som han vil han vite om alle kommende hendelser i det han skaper. Han visste mao om Hitler, Stalin og Mao før han skapte verden. Om han ikke likte det han så kunne han bare ha svingt tryllestaven litt annerledes for å oppnå et utfall uten Hitler, Stalin og Mao. Er gud allmektig kan han ikke unngå få det nøyaktig slik han vil. Ergo er Hitler, Stalin og Mao akkurat hva gud ønsket seg.

Endret av Stjerneskruen
Lenke til kommentar
Gud kan ikke gi fra seg allmakt for så å ta den tilbake. En allmektig entitet kan, selvfølgelig, velge å gi avkall på sin allmakt, men det omvendte går ikke: Eksempelvis kan ikke jeg gjøre meg selv allmektig, selv om jeg skulle ha makt over Svalbard. (Stringens oppmyket for eksempelets enkelhet.)

 

Det man imidlertid kan si, er at Guds logikk overgår vår logikk, men da avskriver man samtidig all form for fornuftig diskusjon.

 

Kall meg dum, men jeg er uenig i den slutningen. Kunne ikke for eksempel menneskene designet en robot som styrer seg selv innenfor visse rammer, for så å ta makten tilbake og styre den selv, og dermed ha allmakt over roboten igjen?

Lenke til kommentar
Er gud allmektig kan han ikke unngå få det nøyaktig slik han vil. Ergo er Hitler, Stalin og Mao akkurat hva gud ønsket seg.

 

Helt riktig. Nettopp dette gjør at jeg ikke kommer til å tilbe Gud selv om det skulle bli bevist med 100% sikkerhet at Gud eksisterer. Hvis Gud eksisterer så har han ett og annet å svare for før jeg velger å vie livet mitt til ham, selv om jeg skulle ende opp i helvete på grunn av det. Jeg er prinsippfast og nekter å gjøre noe fordi at jeg kan bli straffet hvis jeg ikke gjør det.

 

Gud kan ikke gi fra seg allmakt for så å ta den tilbake. En allmektig entitet kan, selvfølgelig, velge å gi avkall på sin allmakt, men det omvendte går ikke: Eksempelvis kan ikke jeg gjøre meg selv allmektig, selv om jeg skulle ha makt over Svalbard. (Stringens oppmyket for eksempelets enkelhet.)

 

Det man imidlertid kan si, er at Guds logikk overgår vår logikk, men da avskriver man samtidig all form for fornuftig diskusjon.

 

Kall meg dum, men jeg er uenig i den slutningen. Kunne ikke for eksempel menneskene designet en robot som styrer seg selv innenfor visse rammer, for så å ta makten tilbake og styre den selv, og dermed ha allmakt over roboten igjen?

 

Nei, fordi du vil ikke ha kontroll over robotens frie vilje, selv om den ikke eksisterer. Altså, selv om fri vilje ikke eksisterer så har ikke Gud kontroll over en tenkt fri vilje og er derfor ikke allmektig. Det kan ikke være så vanskelig å forstå? :)

Lenke til kommentar

Det er tydeligvis viktigere for Gud at vi har frihet til å begå de grusomste handlinger. Han kunne enkelt ha begrenset viljen vår på dette området, men han unngikk det. Han kunne også enkelt stanset naturkatastrofer. Konklusjonen er åpenbar: Gud er en sadist (som om vi ikke visste det fra før...)

 

At kristne kan tro på en god, allmektig og allvitende gud som ikke gidder å stanse naturkatastrofer, er helt utrolig!

Lenke til kommentar
Det er tydeligvis viktigere for Gud at vi har frihet til å begå de grusomste handlinger. Han kunne enkelt ha begrenset viljen vår på dette området, men han unngikk det. Han kunne også enkelt stanset naturkatastrofer. Konklusjonen er åpenbar: Gud er en sadist (som om vi ikke visste det fra før...)

 

At kristne kan tro på en god, allmektig og allvitende gud som ikke gidder å stanse naturkatastrofer, er helt utrolig!

Jau du er inne på noe der.

En ting er jo å tro på han, men å følge "han" og ha han som en leder og et forbilde er helt spinnvillt.

Da er det jo langt bedre å dyrke gudene som deltok i "gudenes forsamling" som holde med de ugudelige.

 

Sal 082,01

Gud står fram i gudenes forsamling,

blant guder holder han dom:

2 "Hvor lenge vil dere felle urett dom

og holde med de ugudelige?

 

Så tydeligvis har "himmelrike" demokrati og ikke diktaturstyre som det i hovedsak fremstilles i bibelen.

"gud" og hans politiske parti judaism har tidligvis blitt nedstemt av forsamlingen i flere 1000 år og sliter med å sakne stemmer da folk flest ser at flertalls-guderegjeringen gir oss mere frihet.

 

Flertallsgudene ønsker da å være annonyme og ikke dyrket, da de ønsker at "deres barn" skal vokse opp å bli selvstendige.

Gud fra partiet judaism ønsker derimot å gjøre alle mennesker om til hans personlige slaver.

Når han ikke får det som han vil blir han trassig og grinete.

 

Legenden sier at Gud begikk et verdensomfattende terroraksjon mot menneskene som resulterte bla. orkaner og flom. Dette var for å presse regjeringspartiene i himmelen til å gi fra seg makten til han.

Gud ble raskt tatt hånd om, og nå sitter nå fengslet i sør for himmelen i en by som heter duat. Ha ble dømt til 666 uendelige liv for mytteri og folkemord.

 

Gud ble rasende og sendte så bud på sine falske profeter.

Disse skulle da lage 2 nye landeplager for å straffe menneskere, og disse skulle da fungere automatisk slik at Gud slapp å gjøre noe fysisk arbeid med tryllestaven sin.

kan du gjette hva de heter? -mm, just det! kristendom og islam.

Tanken bak disse var å la menneskene utslette seg selv.

 

Gudenes forsamling jobber nå på spreng med å forbedre hjernekapasiteten til folk slik at de selvstendig kan finne sannheten. En rekke prototyper er laget, og noe av disse er kjent for å BB og evolusjon teorien.

 

 

-Jøss, dette var da nesten like idiotisk som om det faktisk var skrevet i bibelen :D

Mon tro om det ikke lar seg gjøre å få registrert dette som en religion...

 

Gudenes profet analkløe har talt!

Dette er den nye pakten: "thu shall not belive, Be Godless, do what you will"!

 

Hva sier du isbit?

Skal vi finskrive dette over en kalt utepils og få det registrert for så å tyne ut litt skattepenger :thumbup:

Lenke til kommentar

Ser veldig bra ut. Alltid drømt om å bli religionsgründer. Lettjente penger.

 

Problemet er å få folk til å tro på det. Men når det er gjort, går resten av seg selv. For religiøse mennesker er det en selvfølge at guden de tror på, også skal dyrkes.

Endret av isbit
Lenke til kommentar
Lurer også på om Samuro er en ateist som troller.

Hehe, ja, si det :p Er jo umulig for meg å overbevise deg om noe annet, forsåvidt..

 

Er gud allmektig kan han ikke unngå få det nøyaktig slik han vil. Ergo er Hitler, Stalin og Mao akkurat hva gud ønsket seg.

 

Helt riktig. Nettopp dette gjør at jeg ikke kommer til å tilbe Gud selv om det skulle bli bevist med 100% sikkerhet at Gud eksisterer. Hvis Gud eksisterer så har han ett og annet å svare for før jeg velger å vie livet mitt til ham, selv om jeg skulle ende opp i helvete på grunn av det. Jeg er prinsippfast og nekter å gjøre noe fordi at jeg kan bli straffet hvis jeg ikke gjør det.

Jeg kan si dette; hadde jeg trodd at Gud visste at Hitler ville gjøre hva han gjorde før Hitler ble født, så hadde ikke jeg heller klart å tro på Gud...

 

Det er tydeligvis viktigere for Gud at vi har frihet til å begå de grusomste handlinger. Han kunne enkelt ha begrenset viljen vår på dette området, men han unngikk det. Han kunne også enkelt stanset naturkatastrofer. Konklusjonen er åpenbar: Gud er en sadist (som om vi ikke visste det fra før...)

 

At kristne kan tro på en god, allmektig og allvitende gud som ikke gidder å stanse naturkatastrofer, er helt utrolig!

Gud har gitt oss enorme muligheter til å elske. For at vi skal kunne elske mye, må vi også ha tilsvarende motmulighet - altså mye hat. Hadde vi kunnet elske mye, men bare hate litt, så hadde det vært ubalanse, og det tror jeg dere forstår. Så Gud gav oss den muligheten med viten om at vi ville kunne misbruke det, men med håp og ønske om at vi ikke ville det.

 

Jeg ser ingen annen mulighet til at Gud kunne gitt oss virkelig FRI vilje.

 

Angående naturkatastrofer, så er det en vanskelig sak å forklare, i mine øyne. Men man kan argumentere med at naturen må bli bygget opp av fysiske lover, og da finnes det risikoer. Samtidig som tektonske plater i jordskorpen MÅ kunne bevege seg for at de indre og ytre prosesser i vår planet skal fungere i forhold til hverandre, så fører det til jordskjelv iblant. På samme måte som at bakken er hard så vi kan gå på den, så kan vi dø av å falle fra en høyde og treffe den. Samtidig som vi MÅ ha vann for å overleve, kan vi drukne av å ligge for lenge i vann. Samtidig som vinden flytter rundt på skyene og regulerer regnet, fører pollen gjennom luften, og regulerer temperatur og oksygennivå, finnes det risikoen for at vinden skal ta mer aggressive former.

 

Every action has a reaction; såvidt jeg kan forstå måtte Gud skape verden slik.

Lenke til kommentar
Jeg kan si dette; hadde jeg trodd at Gud visste at Hitler ville gjøre hva han gjorde før Hitler ble født, så hadde ikke jeg heller klart å tro på Gud...

 

At kristne kan tro på en god, allmektig og allvitende gud som ikke gidder å stanse naturkatastrofer, er helt utrolig!

 

Sal 110,5 Herren ved din høire hånd knuser konger på sin vredes dag. 6 Han holder dom iblandt hedningene, fyller op med lik, knuser hoder over den vide jord.

 

Det er ikke teletubbi-land vi bor i. Og han som styrer universet er ikke en godmodig julenisse som ler fornøyd over alt vi finner på.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Problemet er å få folk til å tro på det. Men når det er gjort, går resten av seg selv. For religiøse mennesker er det en selvfølge at guden de tror på, også skal dyrkes.

 

Det er sant, men dette blir på en måte en anti-religion religion :roll:

Storyen er masse humbug og blablabla, mens praksis at tro er: ikke tro.

Her er det muligheter for å få ateister til å melde seg inn. Ikke for at de tror på det, men fordi den spytter kristendommen og de andre abrahammittiske religionene rakt i tryne ;)

Lenke til kommentar
Jeg kan si dette; hadde jeg trodd at Gud visste at Hitler ville gjøre hva han gjorde før Hitler ble født, så hadde ikke jeg heller klart å tro på Gud...

 

At kristne kan tro på en god, allmektig og allvitende gud som ikke gidder å stanse naturkatastrofer, er helt utrolig!

 

Sal 110,5 Herren ved din høire hånd knuser konger på sin vredes dag. 6 Han holder dom iblandt hedningene, fyller op med lik, knuser hoder over den vide jord.

 

Det er ikke teletubbi-land vi bor i. Og han som styrer universet er ikke en godmodig julenisse som ler fornøyd over alt vi finner på.

 

Ergo, han er ond.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...