genstian Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Tja slik er kollektiv tilbuddet i tromsø: - Buss per 15min (ca) om dagen, og per halvtime resten av dagen. Litt avhengig av rute, noen går bare per time - Kun mellom 07 - 23 - Dyrt, 23kr. - Aldri presis, når du kommer springene ned 5min før bussen skal gå og ser den kjøre er det lettere å skringe opp til bilen fremfor å vente 30min. Samme når den er 15min forsinket også... Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Selvsagt er det rom for forbedring når det gjelder kollektivtrafikken, men dette har også mye med holdning å gjøre. Jeg jobber og går på universitetet, så jeg tar mye buss flere ganger i uken til vanlig og hver dag nå i sommer. Noen ganger er bussen forsinket, noen ganger er bussjåføren sur, noen ganger kommer ikke bussen i det hele tatt, noen ganger må jeg vente, noen ganger når jeg nesten buss AKKURAT ikke... men dette plager meg svært lite, og jeg hefter meg ikke så mye med det. Hvis jeg ville, kunne jeg latt dette ergre meg og gjort den daglige bussturen svært vanskelig og irriterende for meg selv. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Selvsagt er det rom for forbedring når det gjelder kollektivtrafikken, men dette har også mye med holdning å gjøre. Jeg jobber og går på universitetet, så jeg tar mye buss flere ganger i uken til vanlig og hver dag nå i sommer. Noen ganger er bussen forsinket, noen ganger er bussjåføren sur, noen ganger kommer ikke bussen i det hele tatt, noen ganger må jeg vente, noen ganger når jeg nesten buss AKKURAT ikke... men dette plager meg svært lite, og jeg hefter meg ikke så mye med det. Hvis jeg ville, kunne jeg latt dette ergre meg og gjort den daglige bussturen svært vanskelig og irriterende for meg selv. Jadajada, men kollektivtilbudet i Norge ER skammelig dårlig. Og dyrt. Hvis regjeringa ønsker å få ned utslippene, burde de sørge for et ekstremt godt og grisebillig kollektivtilbud først, og så sette opp bensinprisene. Tre ganger så mange busser. Hadde det kosta 18 kr litern (en fin pris spør dere meg) og 10 kr å ta bussen i byen, ville veldig mange latt bilen stå, kanskje til og med la være å gå til anskaffelse av bil (i hvert fall de som bor i byen). De som bor i grisgrendte strøk burde også få et mye bedre kollektivtilbud, samt at jeg mener bensinprisene kunne vært 2-3 kr billigere på bygda, da disse folka faktisk har behov for bil. Til syvende og sist er jeg forbanna lei dere bønder som syter over at "det er så lett for dere Oslo-folk å klage over bensinprisene, dere har jo så bra kollektivtilbud". Veit dere hvor mye dyrere det er med leilighet her i byen enn det er ute på åkern deres? Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Og nei, at bensinpris/reallønn er propaganda stemmer ikke. Kan ikke tenke meg at vi har større behov for penger i dag enn det vi hadde på 70-tallet. Avgifter på Internett og slike ting er selvfølgelig en ærlig sak, men det gjør i hvert fall ikke bensinen dyrere. Da er det antallet avgifter som er problemet, og 10-20 øre i drivstoffavgifter er ikke det første man bør gå i aksjon mot i så tilfelle. Uansett, så er jo bensinen "dyr", men den er ikke "rådyr" som mange vil ha det til, det er bare et symptom på økte oljepriser (og nostalgi, gjerne). Poenget er jo at mens man på 70 tallet hadde 5 utgifter => huslån, mat, bensin, litt klær og NRK-avgiften (satt veldig på spissen seff) har man i dag minst 10 ganger så mange utgifter og man kan dermed ikke sammenligne en utgiftspost fra 70 tallet med den samme i dag. Og du kan si at PC, internett, flatskjerm, ipod, mobil, osv ikke er livsnødvendigheter men det er ansett som normalen i dag og man må dermed også ta med dette i regnestykket. Dessuten er bolig mye dyrere i dag enn på 70 tallet også sett i forrhold til lønn. 1 Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Jeg er ikke bonde, isbit. Som sagt: Det er selvsagt rom for forbedringer. Det jeg reagerer på er at mange velger den bekvemme utveien og venter på at ting skal bli såpass mye bedre at de slipper å gi en tøddel av egen bekvemmelighet før de velger å kjøre kollektiv. (Jeg må igjen spesifisere: Jeg snakker om de som har mulighet til å reise kollektivt, men som ikke gjør det av bekvemmlighetshensyn). Lenke til kommentar
isbit Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Slike folk ødelegger byene, ja. Bilfritt Oslo sentrum! Lenke til kommentar
sureup Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Tja slik er kollektiv tilbuddet i tromsø: - Buss per 15min (ca) om dagen, og per halvtime resten av dagen. Litt avhengig av rute, noen går bare per time - Kun mellom 07 - 23 - Dyrt, 23kr. - Aldri presis, når du kommer springene ned 5min før bussen skal gå og ser den kjøre er det lettere å skringe opp til bilen fremfor å vente 30min. Samme når den er 15min forsinket også... Jo flere som bruker kollektivtrafikk jo billigere og bedre vil det bli. Bilfritt oslo sentrum hadde vært gøy å prøve! Stans bilen for miljøet! Lenke til kommentar
isbit Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Vi kjører rundt i drapsmaskiner som går på steinalder-teknologi i 2008. Skammelig. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Poenget er jo at mens man på 70 tallet hadde 5 utgifter => huslån, mat, bensin, litt klær og NRK-avgiften (satt veldig på spissen seff) har man i dag minst 10 ganger så mange utgifter og man kan dermed ikke sammenligne en utgiftspost fra 70 tallet med den samme i dag. Avgifter på Internett og slike ting er selvfølgelig en ærlig sak, men det gjør i hvert fall ikke bensinen dyrere. Da er det antallet avgifter som er problemet, og 10-20 øre i drivstoffavgifter er ikke det første man bør gå i aksjon mot i så tilfelle. Og du kan si at PC, internett, flatskjerm, ipod, mobil, osv ikke er livsnødvendigheter men det er ansett som normalen i dag og man må dermed også ta med dette i regnestykket. Men det har jeg ikke sagt. Endret 29. juli 2008 av Kakofoni Lenke til kommentar
Knast Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 jeg tror i alle fall at billigere og bedre kollektivtrafikk vil gjøre mye større utslag enn avgift på bensin, hvertfall så lenge ikke literprisen blir på 20-30 kr/l (og da hadde jo alle i ikke-urbane strøk gått av hengslene så dette er vel foreløpig ikke engang realistisk). Hvorfor mener dere at Oslo ikke er tilrettelagt for sykkel? Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Kakofoni: Så du er altså enig i at argumentet til miljøhysterikerene om at det er like billig som på 70 tallet er et helt ugyldig argument som ikke har noe med virkeligheten å gjøre og kunn er politisk propaganda for og prøve og lure de av befolkningen som ikke er så lure at de greier og tenke seg til at man har mye flere utgifter i dag? Endret 29. juli 2008 av flesvik Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Kakofoni: Så du er altså enig i at argumentet til miljøhysterikerene om at det er like billig som på 70 tallet er et helt ugyldig argument som ikke har noe med virkeligheten å gjøre og kunn er politisk propaganda for og prøve og lure de av befolkningen som ikke er så lure at de greier og tenke seg til at man har mye flere utgifter i dag? Ja, det er jeg enig, men det endrer ikke synet mitt på at bensinprisene skal få være som de er uten at folk skal begynne å boikotte og bitche. Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Slike folk ødelegger byene, ja. Bilfritt Oslo sentrum! Parkering i Oslo sentrum er så dyrt at det er nok ikke så veldig mange som gidder å ta bilen med mindre de virkelig må, og om de gjør det for moros skyld, holder de seg stort sett til de store parkeringshusene langs Ring 1. Personlig kjører jeg rundt i Oslo som servicemann hele dagen, er ikke aktuelt å bruke kollektivtrafikk med mindre jeg bare skal på en liten handletur i sentrum på lørdager. Lenke til kommentar
molland Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Hei Jeg ser att isbit ikke liker bilkjøring, ja jeg bor på landet men er ikke noen bonde eller hva du nå ikke liker med landsbygda.. For å si det sånn, i retning min jobb går det *INGEN* kollektiv transport what so ever, skulle jeg hatt drivstoff utgifter på la oss si 16 kr liter'n så kunne jeg like godt sittet hjemme og fått trygde penger som du betaler for meg Kommer du å henter meg med bussen din og kjører meg til og fra jobb og henter unger i barnehage for meg kanskje? Nei la storbyene betale mye mye mere i drivstoff og la oss her, betale mye mye mye mindre, eks 10 kr maks Frode Lenke til kommentar
genstian Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Vel, distriktene kommer nok til å forsvinne om vi skal få drivstoffpriser på mer enn 20kr literen. De eneste som kanskje blir igjen er bønder som får subsitier til å dekke over økte avgifter og priser... Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Bensinen er ikke dyr i forhold til lønnsnivået etter hva jeg har lest, hva klager alle etter? Idiotisk sammenligning. Norge er et produsentland, så selvfølgelig bør bensinen være billigere her - på samme måte som ull sikkert er billig på New Zealand, og sand er billig i Sahara ... Poenget er jo at veldig mye av det vi betaler i bensin, er ren avgift som går rett i sparegrisen til staten. Det er ikke prisen i seg selv jeg er i mot, men andlen av bensinprisen som er ren avgift. Det diagrammet som viser bensinpris er også ganske missvisende. I Kuwait er det mange fattige, og mange som derfor ikke har bil. De som har bil der, tilhører middel- og overklassen. Bensinen tar en mindre andel av den gjennomsnittlige bileiers lønn i Kuwait, enn den gjør i Norge. 1 Lenke til kommentar
Velkopopovicky Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Det som er litt gøy, er at det populistiske partiet FrP er mot statlige inngrep i så godt som alle sammenhenger. Men bensinprisene skal ikke styres av markedet. Her er det viktig med statlig regulering av avgiftene! Lenke til kommentar
40mm Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Det som er litt gøy, er at det populistiske partiet FrP er mot statlige inngrep i så godt som alle sammenhenger. Men bensinprisene skal ikke styres av markedet. Her er det viktig med statlig regulering av avgiftene! Og dagens avgift regime på drivstoff hindrer ikke markedet ? 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 20. mai 2022 Del Skrevet 20. mai 2022 Enkelte næringer begynner å merke drivstoffprisene i Norge nå. Rekefiskerne må vurdere om de skal ut å ta fangst eller la være. Her er dagens rekepris hos Coop nå: Quote – Nå har vi en regjering som er handlingslammet og ikke gjør noen ting for avgiftene i fiskenæringen. CO₂-avgiften for eksempel: den skal de få kompensasjon for neste år, men ... https://www.nrk.no/rogaland/fiskere-varsler-rekekrise-om-ikke-regjeringen-gjor-noe-med-co_-avgiften-1.15973510 Lenke til kommentar
G Skrevet 20. mai 2022 Del Skrevet 20. mai 2022 (endret) On 7/26/2008 at 3:07 PM, disippel said: Vi forsøkte 9. juni å få folk til å la bilen stå i streik mot bensinprisene. Vi lagde en stor facebook gruppe "Stopp trafikken i hele Norge mot bensinpriser!!!" som fikk over 1000 medlemmer. Jeg synes vi bør prøve igjen å få mer folk med på streiken. Skal bruke 3 timer på å gå til jobb, og 3 timer på å gå tilbake? For kan jo ikke støtte kollektivtrafikken, fordi det ville jo ha vært meningsløst med hele streiken da, sånn prinsippiellt. Selv om det jo er godt å ha et greit kollektivtilbud. Wow, brukte google på en strekning på 35 km for morroskyld. ville tatt 7 timer en vei det Med 8 timers søvnbehov, så ville en hatt 2 timer til å jobbe i kombinasjon med fritid. Slå det Endret 20. mai 2022 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå