Gå til innhold

Stans bilen mot bensinprisene!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til dem som sier "om bensinen er så dyr, la bilen stå!" må jeg bare si "Idiot". Du har null greie på hva du snakker om. Kom deg ut fra byen din (som for altfor mange her er Oslo tenker jeg), og besøk ander steder i Norge der kollektivtransport er et spennende fremmedord.

Selv er jeg fra Bergen, som har tragisk kollektivtilbud sammenlignet med hovedstaden, likevel er det ingenting å klage på og bilen kan man godt klare seg uten. Men om du tar den urbane ræva di et stykke lenger ut i distriktene kunne det vært en fin wake up call. Buss? Joda, den går til verftet/verkstedet/fabrikken på morran, og hjem igjen på kvelden. Storveis!

Når bensinprisen går fra 11 til 13kr på et år er det neppe et sjokk for en familie, men at det kommer på toppen av at bilen allerede er norges melkeku nr 1, blir det kanskje nok etter hvert.

Nei, bilen er ingen menneskerett, men for noen er det en nødvendighet.

Lenke til kommentar
Selv er jeg fra Bergen, som har tragisk kollektivtilbud sammenlignet med hovedstaden, likevel er det ingenting å klage på og bilen kan man godt klare seg uten. Men om du tar den urbane ræva di et stykke lenger ut i distriktene kunne det vært en fin wake up call. Buss? Joda, den går til verftet/verkstedet/fabrikken på morran, og hjem igjen på kvelden. Storveis!

Jeg bor på sotra, hvor kollektivtilbudet er en brøkdel av hva det er i bergen. Tide suger så det hoder. Jeg er avhengig av bil for å kunne levere barn i barnehage, og rekke jobben tidsnok, men jeg syter ikke. Jeg betaler bensinen med glede, siden jeg tross alt bidrar med forurensing.

Hadde kollektivtilbudet vært bedre hadde jeg ikke hatt problemer med å ta buss.

Lenke til kommentar
En av hovedårsakene til økte matvarepriser er at man har begynt å produsere biodrivstoff i stedet for mat. Nå må vi faen meg se og få hydrogenbiler her!

Jeg tror ikke hydrogenbiler er løsningen, men rene el-biler. Det krever mye energi å produsere hydrogen, siden hydrogen kun er en energibærer. Hvis vi kan fylle elektrisitet rett på batterier vil det gi en større virkningsgrad. Dette krever jo selvsagt at batteriteknologien blir bedre, men det kan dessverre ta litt tid... Men så er jo heller ikke hydrogenteknologien helt moden ennå.

Men å fylle bioetanol eller biodiesel er bare tull!

Biodrivstoff er Satans verk.

Hydrogenbiler er ikke gode nok ennå, men jeg tror teknologien kan forbedres kraftig i framtida.

Lenke til kommentar
Et interessant argument jeg har hørt mot hydrogenbiler er at det vil øke luftfuktigheten kraftig siden de slipper ut vann. I områder som allerede har høy luftfuktighet ser jeg for mat dette kan bli et problem.

Jeg tviler sterkt på at dette vil være et problem. Det er lufttrykk og vær som påvirker luftfuktigheten. Er det kaldt vil vannet kondenseres, er det varmt vil vannet forbli damp. Dette er ikke en problemstilling engang.

Når det gjelder biobrensel, så er argumentasjonen at karbonet som sippes ut er det samme som plantene har hentet fra luften når de vokste, altså øker ikke karbondioksinet slik det gjør med fossilt brensel. Biobrensel bare resirkulerer karbondioksinet.

Det er mange som har den feiloppfatning at ALL CO2 forurenser, når det egentlig bare er det fossile brenselet som øker utslippene.

Lenke til kommentar
Bensinen er ikke dyr i forhold til lønnsnivået etter hva jeg har lest, hva klager alle etter?

Nei, men totalpakken bil koster svært mye i forhold til lønnsnivået vårt.

Ta da med prisen på nybil, veiavgift, bompenger, bensinpris etc... da er ikke bil lenger så billig som enkelte politiske gruperinger hevder.

Lenke til kommentar
Bensinen er ikke dyr i forhold til lønnsnivået etter hva jeg har lest, hva klager alle etter?

Ta da med prisen på nybil, veiavgift, bompenger, bensinpris etc... da er ikke bil lenger så billig som enkelte politiske gruperinger hevder.

Men så er det jo luksus å ha bil da. Luksus koster alltid mer enn det smaker.

Lenke til kommentar

Men med mindre du bor midt i en by, så trenger du bilen for å komme deg bla på jobb.

Busser går det jo ikke.

Da er ikke bil noe luksus vare, da er det en nødvendighet.

Lenke til kommentar

Bil er ikke en luksus, det er en nødvendighet slik jeg ser det.

Kan ikke si meg enig at bil er en luksus selv om du velger å se det slik.

Lenke til kommentar

Hvis man bor slik til at det rett og slett ikke går kollektivtrafikk, så er bil en nødvendighet. Men det er svært mange som har mulighet for å ta kollektivtrafikk som ikke gjør det. I tillegg viser det seg at 40 % av bilkjøringen i Norge gjøres på strekninger som er 4 km eller mindre - da sier det seg selv at det er andre grunner enn mangel på kollektivtrafikk som gjør at man kjører bil.

Lenke til kommentar

Er det noen statistikk på hvor dyr totalpakken er for nordmenn i forhold til andre?

Lenke til kommentar
So?

Hvis vi syntes noe er dyrt, så blir det ikke plutselig noe billigere hvis det er dyrere i et annet land.

Eneste grunnen til at vi synes det er dyrt, er at det har vært billigere før.

For øvrig er jeg enig i at bil ikke bare er en luksusvare for folk som bor i grisgrendte strøk. Veldig interessante tall Tabris viser til angående nordmenns kjørevaner. Folk må begynne å bruke kollektivtilbudet, så blir det kanskje bedre og billigere. Og sykle til jobben er enda bedre. Oslo må tilrettelegges for syklister!

Endret av isbit
Lenke til kommentar
Vi forsøkte 9. juni å få folk til å la bilen stå i streik mot bensinprisene. Vi lagde en stor facebook gruppe "Stopp trafikken i hele Norge mot bensinpriser!!!" som fikk over 1000 medlemmer. Jeg synes vi bør prøve igjen å få mer folk med på streiken.

For et simpelt OG lite effektivt forslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...