Gå til innhold

Ting du ikke forstår/liker med Gud


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Misliker at han ikkje gjer meg nokon å elske :(

 

 

Red. Med ettertanke så trur eg at eg misliker litt mangelen på prov. Og måten han straffar dei som ikkje trur på honom.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Den dagen vi klarer å finne ut av at det faktisk finnes noen gud skal jeg tro på gud, før det ser jeg ikke ENM eneste grunn til å tro på noen gud eller, som Kjetil02 så pent sa det, melde meg inn i en av fan klubbne til de miriarder av guder som er der ute. Og det er mange MANGE ting som gjør at jeg syntes det.

 

For det første er det selv motsigelsene i det hele. Her skal altså en kar, en gud, ha skapt universet, som er så stort at jorden ikke en gang blir som et (1) sandkorn iblandt alle saharas sandkorn en gang (Her er det sikkert mange som kan kline til å stappe inn bedre lignelser, men jeg valgte noe enkelt som alle kan forstå). Det finnes trillioner planeter og stjerner og sorte hull osv der ute, ja hele trilliarder av dem og så skal denne guden ha så stor interesse av noen bitte små skapninger, og KUN mennesker da såklart, på planten tellus? Latterlig, direkte latterlig! Jeg må nå og da le når dette slår meg, for de som tror på guder tror de er så utrolig betydningsfulle! Jamen tror de ikke at en gud, en diger, mektig, stor og sterk gud, ville brydd seg med EN pitte liten skapning på en pitte liten jord! Ærlig talt, hva gir du meg for det!??

 

Den andre tingen er bibelen. Det har etter hvert gått opp for meg at de kristne umulig kan følge den. Til det er den for barbarisk og blodig, påbudene er for latterlige og står rett og slett ikke i stil til resten av "kjerlighets budskapet", resten passer rett og slett ikke inn i dagens samfunn og dette vet de, så de følger NT isteden. Men selv der plukker og kaster de det som ikke passer.... så hva er da vitsen med å sitte der å tro på et livssyn som svinner mer og mer og som ikke kan brukes snart? Eller en tro med en skapelses beretning som passer mindre og mindre med hvordan vi finner ut at verden faktisk virker? Selv den mest hardbarkede kristne i dag vet at evolusjons teorien ikke lenger bare er en "teori" , ihvertfall her i landet (noen VIL bare ikke innse det, men det kalles ignoranse, ikke viten...) og flere og flere av bibelens STORE lære setninger svinner hen som fortellinger fra et ignorant ørkenfolk og jeg lurer da: Hva er igjen å tro på? Hva er VITSEN med å tro på dette? Hvorfor ikke tro på selve livet som vitenskapen har vist oss og ikke en dårlig fortelling med løgn og selv motsigelser?

 

 

Den tredje er fan skaren til alle disse gudene.... De har oppover i tiden vært omtrent like mange guder som det har vært mennesker. Disse gudene, enten de har het Ba'al, tor og odin og frøya, ecthlopochklet, zevs eller whatever har også hatt ti tusentalls tilhengere som trodde og tilba disse gudene like mye, (muligens mer, da de fleste av dem krevde blod offer fra mennesker og da gjerne jomfruer...), som den kristne guden i dag tilbedes og det som slår meg er hvor lett de kristne er ateister ovenfor alle andre enn deres egen gud uten å tenke over at de som har gått et steg videre har gjort akkurat det samme. Vi som er ateister har bare gått et skritt videre enn dere og tror ikke på noen gud....

 

Klarer dere ikke å tenke dere at om 500 år (antagelig mye før, men vi sier 500 for å ha et rundt tall) vil vi se tilbake på gud, jesus og hele koste binderiet på samme måte som vi i dag ser på de egyptiske solgudene? At vatikanet vil være et fortids museum på lik linje med pyramidene og alle som en gang trodde på dette gude greiene vil ansees som gale, merkelige og overtroiske i lys av hva vi faktisk KAN vise til at vi viste tilbake i 2008? At andre ting, guder eller mystifisme kan ta plassen til dagens gud holder jeg ikke for usannsynlig, men jeg vil tippe på at det vil være noe litt mer jordnært enn dagens kristne dogmer.....

 

 

Så kjetil02 har helt rett, det er ikke selve guden det er noe galt med, det er fanklubben som ikke evner å se hva som er galt med deres tro...

 

Men igjen, det er derfor det kalles tro, er det ikke....

 

Har hundre andre ting jeg har i mot guder også, men tviler på at noen gidder å høre dem...

:)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

 

Jeg synes det er geniale konsept for å holde befolkningn nede.. Ikke alle kan leve evig, y'know.

 

Ja, det er genialt, men en allmektig Gud burde klare å holde befolkningen nede på helt andre måter.

 

Befolkning blir alltid holdt nede av tilgjengelige ressurser, ikke av sykdom.

Grunnen til at vi er så mange i dag, er på grunn av teknologiske fremskritt som har gjort at vi kan ha en betydelig større befolkning en tidligere.

 

Det er ikke mange som sulter fordi det er for lite mat i verden; sult rammer som regel land der det foregår borgerkrig e.l.

 

Merk også hvordan sykdom er betydelig farligere for fattige mennesker en for rike. Er det fordi Gud favoriserer oss, eller er det fordi Gud:

1. Ikke finnes

2. Ikke bryr seg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gud i GT virker altfor krigersk / Bibelen er barbarisk og blodig

 

Har hørt på Verdibørsen i det siste, og de prater litt om Gamle Testamentet. Det slår meg hvor treffende det er at Gud er skapt i menneskenes bilde, men ikke bare det: Gud er en forhistorisk modell for å "forklare" hvordan alt henger i sammen: mennesket og naturen. Ettersom livet var brutalt og kort, fullt av krig og sykdom og katastrofer var det nærliggende å tolke Gud ut fra resultatet. Ikke ut fra et ideal.

Det som gjør kristendommen så spesiell er at de snur alt på hodet: mot bedre vitende, både bibelsk og historisk, tolker seg frem til at Gud er god.

 

Historien om Job, hvis den leses som en faktisk historie om Gud, er jo på ingen måte flatterende. Men hvis den leses som en forfatters forsøk på å fortelle folk som klager over livet at andre folk faktisk har hatt det mye verre, enda hvor bra mennesker de var, så gir den en mening. Da blir moralen at du ikke vet hvor godt du har det, så slutt og klag.

 

Samme med Abrahams forsøksvise ofring av sin sønn. Hvis Gud tester Abraham, så er det sykt. Og hvis Abraham biter på, så er han hjernevasket. Men ut fra det jeg har forstått var det vanlig å ofre barn da, og historien er ikke ment å si at "Gud tester deg, og du må adlyde så årner det seg", men at "Fra nå av er det slutt med ofringen til Gud, fordi handlingen skaper presedens". Helt topp, spør du meg.

 

Med en gang man frir seg fra det idiotiske konseptet at "Gud er god" og at Gud i hele tatt var ment å være god, så blir bibelen mer meningsfull for Gud er da bare en litt uferdig forklaring på hvordan verden henger sammen. Og at verden ofte er brutal stemmer fortsatt. Men når presumptivt gode kristne i dag hengir seg til å dyrke nettopp denne guden, så er de mye mer ute og kjører enn de som fant opp guden i utgangspunktet.

Nå har selvsagt kristne funnet en ordning ved å gi Satan mer plass, så de har ham å skylde på, men selv Satan skal de fase ut. Naturen får mer spillerom, men det fjerner ikke det ondes problem.

 

Jeg har altså mest et problem med fanklubben til Gud fordi de dyrker en avleggs forklaring som de har drevet og flikket på i det uendelige til det bare er et sammensurium av påstander.

Endret av Strappado
Lenke til kommentar
TING FOLK PÅ DISKUSJON.NO RELIGION, FILOSOFI OG LIVSSYN IKKE LIKER MED GUD

 

Gud er arrogant

 

Gud i GT virker altfor krigersk / Bibelen er barbarisk og blodig

 

Guds logikk er uforståelig for mennesker

 

Gud gjør ikke noe for å forhindre naturkatastrofer og sykdomer

 

Gud visste om syndefallet, men forhindret det ikke

 

Guds allmektighet gjør fri vlje umulig

 

Bibelen er diktert av kirkemøtet i Nikea, istedenfor Gud

 

Evig pine i helvete bare for en person må være en værre enn alle forbrytelser mennesker har utført mot hverandre så langt i verdenshistorien.

 

Gud er sjalu

 

Gud er hatefull

 

Gud kan ikke bevises, og de som ikke tror blir straffet

 

Gud gjør det ikke klart nok at han er den riktige Gud.

 

Gud har en 'gærn' fanklubb

 

Mennesker er nesten ingenting sammenlignet med universet, likevel merkelig nok så bryr Gud seg veldig mye med hva mennesker driver med.

 

Gud tilfredstiller ikke folks personlige ønsker

 

Her har jeg noen ting å si til det du mener:

 

Gud bryr seg om vært eneste menneske på Jord, han er ikke Arrogant.

 

Gud måtte noen ganger straffe folk i GT fordi de syndet og gjorde gale ting hele tiden.

 

Det er ikke noe galt i Guds logikk.

 

Gud hindrer mange sykdommer og naturkatastrofer hver dag. (Har en hau av historier om det som er sanne.)

 

Gud vet om fremtiden, og han vet når han skal gripe inn.

 

Han har ikke noe ondt i seg i det hele tatt.

 

Jeg synes det du sier er det største tullballet jeg har hørt i hele mitt liv.

Lenke til kommentar
Her har jeg noen ting å si til det du mener:

 

Gud bryr seg om vært eneste menneske på Jord, han er ikke Arrogant.

 

Gud måtte noen ganger straffe folk i GT fordi de syndet og gjorde gale ting hele tiden.

 

Det er ikke noe galt i Guds logikk.

 

Gud hindrer mange sykdommer og naturkatastrofer hver dag. (Har en hau av historier om det som er sanne.)

 

Gud vet om fremtiden, og han vet når han skal gripe inn.

 

Han har ikke noe ondt i seg i det hele tatt.

 

Jeg synes det du sier er det største tullballet jeg har hørt i hele mitt liv.

Slik snakker en ekte hjernevasket kristen! Helt grepet ut av løse lufta, uten andre bevis for disse påstandene enn seg selv og sine medkristne, som må være like hjernevasket som denne fyren/dama her!

 

Sorry at jeg er litt krass, men det var ment sånn også, for maken til tull og tøys skal en jammen lete lenge etter. Klikk omgående på DENNE linken og bli der.

 

Jeg synes det du sier er det største tullballet jeg har hørt i hele mitt liv.

 

Det synte jeg om kristendom også :)

 

 

:) Sorry, klarte ikke å holde meg.... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Jeg synes det du sier er det største tullballet jeg har hørt i hele mitt liv.

Det er ikke jeg som sier det, jeg bare lager en liste over hva folk flest synes er negativt med Gud, for å forsøke å se en sammenheng i det, og så langt ser det ut som jeg kan trekke alle svarene sammen til to ting: De liker ikke Gud, basert på hva de tror han er etter det man har lest og bibelen og hørt av andre og selv tenker om Han, altså hans personlighet. Og de liker ikke Gud basert på lidelse og ondskap som skjer på jorden.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Selve idéen Gud er arkaisk og har lite verdi i vårt moderne samfunn. De aller fleste ting som folk antok Gud stod for, er nå bevist å ha andre årsaker.

 

Resten går på "God of the gaps" altså at religiøse fyller inn Gud i de tilfellene der vi enda har liten eller ingen forståelse bundet til logikk.

 

Når det gjelder Gud i GT, så er han ond, selvopptatt og aggressiv med liten sans for menneskeliv (siden han ikke har noe problem med kollektiv avstraffelse)

 

Når det gjelder NT, er ikke Gud så mye nevnt lenger, men handler selvsagt mer om Jesus. Men var Gud og Jesus det samme? nei, det går temmelig tydelig frem når Jesus henger på korset, og faktisk roper "Far, hvorfor har du forlatt meg?"

Siden jeg ikke tror på Gud i GT, og faktisk avskyr denne skildringen av Gud overhode, så må en ta det logiske steget og si at NT er like mye tullball som GT.

 

En ting som er litt fantastisk, er hvorfor Gud skal ha kun brydd som dette lille området i midtøsten, og la hele verden vente med frelse til de fikk høre om Jesus kanskje 2000 eller mer år etter at alt dette hendte.

 

Det er nok en god grunn til det, og det er at bibelen er en samling blodige og voldelige eventyr fra midtøsten, som ingen hadde tatt alvorlig i dag hvis ikke de hadde fått det med morsmelka.

Store deler av GT handler om hvordan Gud tillater Jødene å utslette forskjellige stammer i området, fordi jødene er "Guds utvalgte folk"

 

Dette er bare piss, og jeg forstår ikke hvordan en kristen som faktisk leser igjennom bibelen ikke ser hvor utrolig latterlig denne boka er; hvorfor skal en bok med fortellinger fra bronsealderen styre livet ditt?

 

Jeg hater Gud sånn han er skildret i GT. Ingen moralske mennesker ville utslettet alle på hele kloden fordi en selv har driti på draget, det blir som å henrette alle i Norge fordi noen ikke leverer ligninga i tide.

 

Derfor er jeg ateist, å anta at det finnes en himmelsk person som liker å straffe mennesker for sine egne feil, setter meg rett i mot. Jeg tror heller ikke på noen som helst form for guddom, og grunnen er enkel: Jeg er et voksent menneske, jeg betaler skatt og har lån, jeg er ikke redd for mørket, spøkelser, eller for å bli straffet når jeg dør. Jeg gjør det jeg føler er riktig, og jeg tror ikke noen kommer til å straffe meg for det.

 

Kort sagt til religiøse: voks opp, vi er ikke barn lenger, vi må ta ansvar for egne valg.

Lenke til kommentar
Her har jeg noen ting å si til det du mener:

 

Gud bryr seg om vært eneste menneske på Jord, han er ikke Arrogant.

 

Gud måtte noen ganger straffe folk i GT fordi de syndet og gjorde gale ting hele tiden.

 

Det er ikke noe galt i Guds logikk.

 

Gud hindrer mange sykdommer og naturkatastrofer hver dag. (Har en hau av historier om det som er sanne.)

 

Gud vet om fremtiden, og han vet når han skal gripe inn.

 

Han har ikke noe ondt i seg i det hele tatt.

 

Jeg synes det du sier er det største tullballet jeg har hørt i hele mitt liv.

Slik snakker en ekte hjernevasket kristen! Helt grepet ut av løse lufta, uten andre bevis for disse påstandene enn seg selv og sine medkristne, som må være like hjernevasket som denne fyren/dama her!

 

Sorry at jeg er litt krass, men det var ment sånn også, for maken til tull og tøys skal en jammen lete lenge etter. Klikk omgående på DENNE linken og bli der.

 

Jeg synes det du sier er det største tullballet jeg har hørt i hele mitt liv.

 

Det synte jeg om kristendom også :)

 

 

:) Sorry, klarte ikke å holde meg.... :)

 

Jeg så på den.

Jeg kjenner faktisk Åge Åleskjær.

Lenke til kommentar
Selve idéen Gud er arkaisk og har lite verdi i vårt moderne samfunn. De aller fleste ting som folk antok Gud stod for, er nå bevist å ha andre årsaker.

 

Resten går på "God of the gaps" altså at religiøse fyller inn Gud i de tilfellene der vi enda har liten eller ingen forståelse bundet til logikk.

 

Når det gjelder Gud i GT, så er han ond, selvopptatt og aggressiv med liten sans for menneskeliv (siden han ikke har noe problem med kollektiv avstraffelse)

 

Når det gjelder NT, er ikke Gud så mye nevnt lenger, men handler selvsagt mer om Jesus. Men var Gud og Jesus det samme? nei, det går temmelig tydelig frem når Jesus henger på korset, og faktisk roper "Far, hvorfor har du forlatt meg?"

Siden jeg ikke tror på Gud i GT, og faktisk avskyr denne skildringen av Gud overhode, så må en ta det logiske steget og si at NT er like mye tullball som GT.

 

En ting som er litt fantastisk, er hvorfor Gud skal ha kun brydd som dette lille området i midtøsten, og la hele verden vente med frelse til de fikk høre om Jesus kanskje 2000 eller mer år etter at alt dette hendte.

 

Det er nok en god grunn til det, og det er at bibelen er en samling blodige og voldelige eventyr fra midtøsten, som ingen hadde tatt alvorlig i dag hvis ikke de hadde fått det med morsmelka.

Store deler av GT handler om hvordan Gud tillater Jødene å utslette forskjellige stammer i området, fordi jødene er "Guds utvalgte folk"

 

Dette er bare piss, og jeg forstår ikke hvordan en kristen som faktisk leser igjennom bibelen ikke ser hvor utrolig latterlig denne boka er; hvorfor skal en bok med fortellinger fra bronsealderen styre livet ditt?

 

Jeg hater Gud sånn han er skildret i GT. Ingen moralske mennesker ville utslettet alle på hele kloden fordi en selv har driti på draget, det blir som å henrette alle i Norge fordi noen ikke leverer ligninga i tide.

 

Derfor er jeg ateist, å anta at det finnes en himmelsk person som liker å straffe mennesker for sine egne feil, setter meg rett i mot. Jeg tror heller ikke på noen som helst form for guddom, og grunnen er enkel: Jeg er et voksent menneske, jeg betaler skatt og har lån, jeg er ikke redd for mørket, spøkelser, eller for å bli straffet når jeg dør. Jeg gjør det jeg føler er riktig, og jeg tror ikke noen kommer til å straffe meg for det.

 

Kort sagt til religiøse: voks opp, vi er ikke barn lenger, vi må ta ansvar for egne valg.

*Applaus*

 

Kunne ikke sagt det bedre selv!!! (Muligens derfor jeg ikke har skrevet akkurat DETTE før jeg så det nå... :) )

 

En skulle jo tro at til mer en leste og diskuterte religion osv til mer fylt av beundring og innsikt ble man, men på meg har det stikk motsatt reaksjon, jeg syntes bare det hele er ytterst latterlig og kan ikke lenger for mitt bare liv skjønne at voksne, oppegående mennesker klarer å innbille seg at dette usammenhengende sludderet skal være sant? Utrolig? Jeg skjønte dette da jeg var tretten UTEN hjelp til og med (Den gangen hadde jeg ikke hjelp av folk som dawkins og hitchens og harris og dennet, for å nevne noen...) Og i dag så VET vi at gud ikke henger på greip i det hele tatt så jeg sier som den godeste GG, voks opp og bli voksne! Verden består av litt mer enn slikt sludder, lev og føl det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...