Gå til innhold

The Dark Knight - spoilerdiskusjon

Dotten

Anbefalte innlegg

Hmm, Depp har spilt noen skurker meget bra, som i Once upon a time in Mexico og Sweeny Todd. Men han må over på et annet nivå hvis han skal kunne spille Riddler.

Jeg så denne filmen dagen etter premieren, og dette var én av de YTTERST FÅ filmene, som jeg får lyst til å se om igjen rett etterpå. Den var såpass bra og hadde utrolig mange interessante smådetaljer som jeg gjerne vil oppleve en gang til.

Det jeg lurer litt på er om Christopher Nolan klarer å lage en kvalitetsserie ut av Batman på nytt. Altså, komme seg over en tredje film og ekspandere universet på en bedre måte enn det Schumaker gjorde.

Da må han ikke bare lage en tredje film, og komme seg over kneika med pingvinmannen og Riddler, (helst unngå catwoman) men han må lage filmer som fortsetter etter der igjen, slik at Batman kan skrive helt _ny_ historie. Det hadde vært spennende synes jeg.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Personlig har jeg aldri helt skjønt Robin. Jeg forstår forsåvidt karakteren i de gamle Bob Kane-historiene, men i Nolan sin versjon kan jeg rett og slett ikke se det.

Hvordan ville du fremstilt han hvis du var Nolan, Dotten?

Batman som feiler å redde foreldrene til en tenåring, som ser det hele utfolde seg foran øynene på han. Bruce Wayne som da må prøve å ta seg av en annen, nærmest som adoptivsønn (det "beste" hadde vært om Batman måtte velge mellom å redde foreldrene til Robin og noen andre i god Joker-stil, bare for å smøre på enda litt mer skyldfølelse og komplekser for milliardæren). Det gir store rom for Bruce Wayne sin karakter til å utvikle enda mer og han må se en som går gjennom den samme smertelige prosessen som han. Jeg har ikke noe spesielt behov for at Robin skal ta på seg trikot og løpe rundt med Batman, men karakteren i seg selv kan tilføre mye. Så lenge den ikke blir for emo.

Det hele må selvfølgelig gjøres så "innsnoret" som mulig, i god Nolan stil. Jeg er langt fra noen Nolan så han vil helt klart få det til bedre enn mine tanker rundt det hele. Skjebnen til Robin er jo noe som kunne utforskes ytterligere i en evt. 5'er.

Lenke til kommentar

Likten filmen, men er alltid noe å sette fingern på, uansett hvor bra filmer er.

Som Dotten (om jeg husker rett, gidder ikke sjekke) synes jeg Harvey Dent ble konvertert for fort/lett. De skulle gjerne gått dypere der, selv om Aaron Eckhart leverer den sterkeste skuespillerprestasjonen før ulykken hans. Jeg trodde på han, og likte godheten hans. Det er vanskeligere å spille normal enn gal/psykotisk etter min mening, selv om Jokeren absolutt ikke skuffet heller.

Christian Bale var uhyre svak sammenlignet med i Batman Begins. Så BB på nytt natt til i dag, og det var som å se to helt forskjellige skuespillere. Fyren virket ikke like interessert i rollen.

Maggie Gyllenhaal klarte ikke å være like elskverdig som Katie Holmes, men forskjellen var ikke så stor. Ingen av dem var troverdige som gravende/nysgjerrige statsadvokater.

Jeg trodde forresten Batman dro til Harvey Dent fordi han visste Jokeren ville sprenge Rachel i lufta, og dermed bare sa han ville redde Rachel, men jeg fulgte ikke så godt med da de nevnte adressene.

For å slenge meg på Robin-diskusjonen så foretrekker jeg at superhelter går solo. Robin kan åpne for litt større variasjon i historie, men da forsvinner også poenget med at Batman må bære den tunge børen alene, og vi får også garantert et gisseldrama hvor en av de må redde den andre, eller begge to. Samtidig blir slåsscenene kjedeligere, og filmene blir fort mindre alvorlige etter min mening.

Kanskje jeg er skadet etter de tidligere filmene, hvor jeg synes Robin forverret det hele. Val Kilmer var for eksempel en god Batman, men resten av historien/filmen var ikke mørk nok, og det ble for mye "komedie", både frivillig og ufrivillig.

Endret av Quicko
Lenke til kommentar
Jeg trodde forresten Batman dro til Harvey Dent fordi han visste Jokeren ville sprenge Rachel i lufta, og dermed bare sa han ville redde Rachel, men jeg fulgte ikke så god med da de nevnte adressene.

Jokeren ga Batman feil adresser. Jeg fikk det ikke ordentlig med meg første gang jeg så filmen selv. Liker at det ikke hamres inn i hodene til publikum, men lar en være like i ørska som Batman. Harvey Dent tar familien til Jim Gordon til 250 52nd Street, hvor Rachel døde. Jokeren sier at Dent er der, så Batman løper til Cicero for å redde Rachel. Skittent spill av Jokeren, fantastisk vending.

Forøvrig syntes jeg selv at Dent forvandles ganske brått, men etter et gjensyn føler jeg at utviklingen er mer naturlig. Man ser tidlig tegn på at han er temmelig besatt av å beskytte Rachel, og har en tilbøyelighet til å bli aggressiv i forbindelse med det.

Mulig han kanskje blir litt for hjerteløs, men det gjør ham bare mer interessant, synes jeg.

Endret av athorb
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke Harvey Dent forvandles brått. Det er noen folk som tåler psykiske påkjenninger så dårlig, at når noen som står dem nærme dør, som er Rachel i dette tilfellet, så får de et traumatisk sjokk hvor holdninger og selvkontroll blir snudd på hodet.

Dette ekstremgjøres i The Dark Knight, og jeg kjente absolutt igjen reaksjonen til Dent, og synes derfor ikke at den var unaturlig.

Lenke til kommentar

Synes også at det var fin flyt i overgangen Harvey Dent - Two Face, skulle vi hatt noe mer utvikling der, så ville vi ha klokka på 3 timer, forhåpentligvis er det nettopp det vi får når Blu-ray utgaven er ute, er en del Joker scener jeg savnet når jeg så filmen.

Lenke til kommentar

Jeg så filmen første gang forrige lørdag, og så den igjen mandagen to dager senere. Og ennå så klarer jeg rett og slett ikke glemme filmen. Og ikke minst Jokeren, som rett og slett er helt fantastisk.

For min del, da jeg så filmen for andre gang, så ble den bedre. Og det har nok mye med at det skjer så innmari mye gjennom hele filmen. Du har Jokeren som stjeler alt hver gang han er på lerretet, Batman, Harvey, osv osv...det er mye action og mye historie å fordøye på kort tid.

Og selvom jeg nå har sett filmen to ganger på kort tid, så drar jeg mer enn gjerne å ser den enda en gang. Jeg har rett og slett blitt besatt av Jokeren.

Når det gjelder Johnny Depp som The Riddle, så kan jeg se det for meg. Han er en sånn type som spiller sånne karakterer. I de fleste filmene han har spilt i, så er karakteren hans alltid litt sære. Om ikke det ene så det andre. Jeg tror Depp hadde passet veldig bra i rollen som The Riddle

Lenke til kommentar

Har også sett filmen to ganger og skal innrømme at jeg synes andre gangen var en bedre opplevelse for meg enn den første, da jeg var uberkonsentrert på alt som skjedde på skjermen for å ikke gå glipp av noe som helst, noe som resulterte i at jeg ble nesten litt sliten etter 2 timer, litt vanskelig å nyte filmen da. Andre gangen derimot kunne jeg slappe litt mer av og bare nyte og legge merke til småting jeg ikke så første gangen.

Lenke til kommentar
Sikkert flere som syns jeg er teit som sier dette, men jeg syns det hadde vært strålende om Johnny Depp hadde spilt Riddler, slik ryktene skal ha det til.

Helt enig med deg. En som kan følge opp prestasjonen til den godeste Ledger.

Lenke til kommentar

Dette synes jeg er en typisk Hollywood trend. Jeg har ingenting imot det, men med én gang noen filmer utmerker seg som bra, så vil vi ha utvalgte kjendiser inn i dem øyeblikkelig.

Før i tiden var det Marlon Brando eller Sean Connery, nå er det Johnny Depp som er filmhora. Han vil sikkert gjøre det kjempe i en Batman film, men sannheten er at det finnes veldig mange skuespillere der ute som kanskje ikke er så kjente som kunne gjort det like strålende.

Unektelig så var jo Heath Ledger en av dem som virkelig ble dratt opp av skyggen med Batman. Og som med Brandon Ruth fra Supermann finnes det sikkert noen som bare venter på å bli stor.

Lenke til kommentar

Heath Ledger dratt opp av skyggen med Batman? Den skyggen trådte han nok ut av før den tid med sin Oscar-nominasjon :)

En av suksessformlene med å få start på Batman igjen med Batman Begins var å fylle den med a-listene innen film. Michael Caine, Morgan Freeman, Liam Neeson og Gary Oldman. Så hyret de inn den stadig voksende stjernen Christian Bale, etter ønske fra fansen.

Lenke til kommentar

Ble forbannet på Nolan da han ikke ga Jim Gordon en skikkelig død, men han stod heldigvis opp fra de døde. Et trekk jeg burde ha sett, da det var scener i traileren som ikke hadde kommet i filmen enda. Heldigvis var tempoet i TDK såpass høyt at jeg ikke klarte å komme på det, så da fikk jeg et gledelig gjensyn.

Ellers er jeg utrolig tvilende til at de klarer å toppe dette. Det er heldigvis veldig mye bra å bygge videre på med Batman/Bruce Wayne, men hvilken skurk skal overgå Ledgers Joker? Sammenlikningene vil komme, og jeg ser for meg en utrolig hard prosess for de involverte.

Lenke til kommentar
men hvilken skurk skal overgå Ledgers Joker?

Jeg tror de spør seg det selv, og derfor vil de nok satse alt for å få til en like interessant karakter i neste film, for å unngå nedtur rett og slett. Nå er jo lista lagt skyhøyt.

Johnny Depps Riddler kan bli fantastisk, jeg lever i alle fall i håpet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...