cyclo Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Men joda, det finnes dumme kunder. Men da snakker jeg om han som f.eks ble forbanna på meg fordi Canon har forskjellige batterier til forskjellige kamera. Han skulle ha et batteri til Canon-kameraet sitt. Men han visste ikke noe som helst om hva mer det het, og så det heller ikke utstilt hos oss. Når jeg da forteller at jeg nok må få vite mer, så insinuerer han at jeg må jo være dum når jeg ikke vet hvilket batteri som passer til Canon. Jeg forklarer at det er forskjellige batterier til forskjellige modeller, så slenger han noe dritt til meg om at jeg aldri burde jobbet i butikk når jeg ikke kan finne det ut for han, og stormer ut. En annen kunde ville ha et DVD kamera. Vi har veldig få modeller av disse, og han reagerte på det. Jeg fortalte at DVD kamera var noe som mer eller mindre var på vei ut, at det ikke fantes så mange modeller på markedet lenger ettersom minnekort var i ferd med å overta. Jeg fortalte også fordelene med minnekort fremfor DVD. Men han skulle ha DVD kamera, og var rasende fordi vi ikke hadde flere av disse på lager. Så har vi de som ødelegger kamera sitt på ferie (selvforskyld støt/vannskade) og krever erstatning på flere tusen kroner for at de ikke fikk tatt bilder i ferien. For ikke å snakke om alle som skylder på oss når de har tatt dårlige bilder. En dame leverte en film som hun hentet noen dager senere. Hun hadde tatt bilder av malerier innendørs, med blits. Det fører så godt som alltid til blitsblink i maleriet, og det var jo hårreisende at vi kunne lage så dårlige bilder. Jeg prøvde å forklare hvorfor bildene var slik, men det sank ikke helt inn. Noen dager senere leverte hun en annen film, samme type bilder, samme type feil. Igjen måtte jeg bruke mye tid på å forklare dette for henne. Når hun da forsto saken, så ble hun sint fordi vi i det hele tatt hadde fremkalt bildene for henne når de var så dårlige. At jeg tilbød henne å ta tilbake bildene så hun slapp å betale for jobben, hadde ikke noen positiv innvirkning på henne. Tråden heter jo dumme spm. du har fått fra en kunde. Ingenting her var jo spørsmål. Det jeg i hvertfall hele tiden har pratet om er nettopp spørsmål. Kunder som ikke har folkeskikk er noe helt annet. Og de har forøvrig jeg mange historier om, men dette var tross alt en tråd om dumme spørsmål. Forresten. Er ikke det ganske vanlig da at man bare betaler for bildene man er fornøyd med. Eller det var kanskje før? Det var i alle fall det for en del år siden hos enten alle eller i hvertfall de fleste kjeder, før jeg kjøpte mitt første digitalkamera. Man betalte bare for de bildene man selv var fornøyd med og ville beholde. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Forresten. Er ikke det ganske vanlig da at man bare betaler for bildene man er fornøyd med. Eller det var kanskje før? Det var i alle fall det for en del år siden hos enten alle eller i hvertfall de fleste kjeder, før jeg kjøpte mitt første digitalkamera. Man betalte bare for de bildene man selv var fornøyd med og ville beholde.Som jeg skrev, så tilbød jeg meg å ta tilbake bildene så hun slapp å betale. Men det som var viktig for henne, var å ha noe å kritisere oss for, ikke slippe å betale for noe hun ikke ville ha. Så hun bestemte seg i stedet for å betale og ta med seg bildene, så hun kunne fortsette å være potte sur. Ja, jeg vet mitt innlegg var litt off-topic, men det var delvis for å forklare at kunder kan være dumme uten å være "dumme", og delvis at det ikke nødvendigvis er spørsmål som gjør oss oppgitte og frustrerte bak kassen Stort sett får vi veldig mange smil, takk og hyggelige tilbakemeldinger der jeg jobber. Men det er noen som har viet livet sitt til å gå rundt og være sure hele tiden. Jeg synes synd på de menneskene, for det må jo være slitsomt å hele tiden være en drittsekk? Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 (endret) Ang. å betale for bilder man er fornøyd med.. Fra digitale kamera ser man jo gjerne om bildet er bra før man leverer det inn så der er det ikke ofte slikt skjer, fra film derimot var det vanlig før i tiden og forsatt er, men og et stort men, det gjaldt for bilder labben burde skjønt kunden ikke ville ha (helt sorte/lyse/uskarpe bilder etc), ikke bilder som kunden ikke var fornøyd med pga. noe som var utenfor vår kontroll. Har vært borti noen kunder som liksom har tatt 10 bilder av ungen sin, også lurer på om de kan levere tilbake de 9 han ikke smiler på... Det blir for dumt syntes jeg, de må da skjønne at det ikke er økonomisk mulig for forretningen? Blir på samme måte som om du skulle kjøpe 10 postkort, også levere tilbake 9 av dem fordi du skrev feil på dem... Heldigvis godtar de fleste det da, og skjønner hva vi mener, så det er stort sett aldri noe problem, og nå som de fleste har digitale kameraer er knapt noen som i det hele tatt spør. Edit: I det tilfellet Super8 nevner, tror jeg vi hadde laget et par bilder samt et indexkort også vist til kunden for så å prøve å forklare problemet, evt spørre om hun ville ha alle bildene printet eller ikke, men høres ikke ut som hun godtok at hun kunne ha gjort en feil... Endret 3. august 2008 av jvc1986 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Som jeg skrev, så tilbød jeg meg å ta tilbake bildene så hun slapp å betale. Men det som var viktig for henne, var å ha noe å kritisere oss for, ikke slippe å betale for noe hun ikke ville ha. Så hun bestemte seg i stedet for å betale og ta med seg bildene, så hun kunne fortsette å være potte sur. Joda. Jeg så hva du skrev. Jeg bare lurte på om dette ikke var standard prosedyre lenger, altså noe man tilbyr alle. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 (endret) Ang. å betale for bilder man er fornøyd med.. Fra digitale kamera ser man jo gjerne om bildet er bra før man leverer det inn så der er det ikke ofte slikt skjer, fra film derimot var det vanlig før i tiden og forsatt er, men og et stort men, det gjaldt for bilder labben burde skjønt kunden ikke ville ha (helt sorte/lyse/uskarpe bilder etc), ikke bilder som kunden ikke var fornøyd med pga. noe som var utenfor vår kontroll. Hadde blitt overrasket om man tilbød samme tjenesten på digitalt ja. Da jeg drev med filmfotografi tidligere så virket det jammen ikke så strengt som du beskriver her. Jeg brukte fotoknudsen mest, og om jeg ikke husker helt feil elitefoto noen ganger. I alle de ulike butikkene jeg brukte ble jeg bedt om å se gjennom bildene før jeg betalte og ta ut de jeg ikke ønsket, slik at jeg ikke betalte for dem. Det ble aldri nevnt med et ord at det måtte være noe galt med bildene, bare at jeg ikke ville ha dem. Forøvrig så tok jeg alltid alle bildene uansett hvor dårlige de var (et misslyket bilde er jo verdt nesten like mye som et vellykket - for det kan man lære av). Har forøvrig merket meget ulik kvalitet hos de forskjellige for tiden. For ikke så lenge siden bestillte jeg to forstørrelser av det digitalt bilde hos fotoknutsen. Sjekket dem før jeg forlot butikken, og på den ene var det et diger fingeravtrykk midt på bilde. Jeg klagde selvsagt, og fikk nytt. Men maskinen i butikken var veldig dårlig kalibrert og bildet ble blast og kjedelig sammenlignet med den andre forstørrelsen. Endret 3. august 2008 av cyclo Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Edit: I det tilfellet Super8 nevner, tror jeg vi hadde laget et par bilder samt et indexkort også vist til kunden for så å prøve å forklare problemet, evt spørre om hun ville ha alle bildene printet eller ikke, men høres ikke ut som hun godtok at hun kunne ha gjort en feil...Da hadde hun blitt sur fordi vi ikke hadde printet bildene, så hun måttet vente enda lenger. Og da hadde jeg forstått hvorfor hun ble sur Joda. Jeg så hva du skrev. Jeg bare lurte på om dette ikke var standard prosedyre lenger, altså noe man tilbyr alle.Om en kunde velger å ta ut noen av bildene, så gir vi tilbake stk. prisen på disse bildene. Det er så få som gjør dette uansett, så det er ikke noe stort tap for oss. Vi spør imidlertid ikke alle kundene om å se over alle bildene før de betaler. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Joda. Jeg så hva du skrev. Jeg bare lurte på om dette ikke var standard prosedyre lenger, altså noe man tilbyr alle.Om en kunde velger å ta ut noen av bildene, så gir vi tilbake stk. prisen på disse bildene. Det er så få som gjør dette uansett, så det er ikke noe stort tap for oss. Vi spør imidlertid ikke alle kundene om å se over alle bildene før de betaler. OK. Det var det jeg lurte på. For før ble jeg nemlig alltid spurt om å se gjennom bildene før jeg betalte, og ta ut de jeg ikke var fornøyd med. 1 Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 En vennine av meg jobbet på Flisespesialisten. En dag fikk hun telefon fra en som som skulle ha flis til stallen sin. Flis kan visst bety flere ting. Jeg kjenner en som har flislagte vegger i stallen 1 Lenke til kommentar
Huni Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Har eg kamerat som jobber på Kiwi. Som de fleste vet er uniformene der ganske grønne, for å si det mildt, men han får fortsatt stadig spørsmålet; Unnskyld? Jobber De her? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Har eg kamerat som jobber på Kiwi. Som de fleste vet er uniformene der ganske grønne, for å si det mildt, men han får fortsatt stadig spørsmålet; Unnskyld? Jobber De her? Selv om jeg står bak disken der jeg jobber (lett å se hva som er bak og foran disken der), så får jeg også det spørsmålet fra tid til annen. Men jeg ser det oftest som en ren høflighetsfrase egentlig... en måte å starte samtalen på Lenke til kommentar
KaareKanin Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Virker jækla merkelig å begynne en samtale med "unskyld?" for å være høflig, i og med at det er en frase som brukes begge veier. Håper de fleste bruker "God dag"... Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Har eg kamerat som jobber på Kiwi. Som de fleste vet er uniformene der ganske grønne, for å si det mildt, men han får fortsatt stadig spørsmålet; Unnskyld? Jobber De her? Selv om jeg står bak disken der jeg jobber (lett å se hva som er bak og foran disken der), så får jeg også det spørsmålet fra tid til annen. Men jeg ser det oftest som en ren høflighetsfrase egentlig... en måte å starte samtalen på Helt normal høfflighetsfrase ja. Lenke til kommentar
Helen30 Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 (endret) Jobber man i butikk blir man satt i en ille bås av kundene. Vi sitter daglig å smiler til kundene (uansett butikk/service),vi får kjeft for at leverandøren ikke har rette dasspapir eller skriverpapir lengre,er vi ikke raske nok er vi idioter som skulle hatt en annen jobb,smiler vi ikke raskt nok er vi sure eller ikke rette personen til den jobben!! Men: etter en dag med sure,stressa,sinte,utålmodige å frekke kunder passer INGEN til jobben! - Å da er det VI som er frekke å sure...??? Endret 6. august 2008 av Super8 Fjernet referanse til slettet innlegg Lenke til kommentar
xdxdxd_hola_amigo Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 (endret) Jobber på burgerking og det er 2 kunder som bare har vært, vel, finner ikke ord, trangsynte, dumme. En frase som blir brukt ofte er at kunden skal ha en kyllingburger. Forklarer dem pent og tydelig at vi har 4-5 burgere med kylling og 3 baguetter. Som oftest så finner kunden hvilken burger han mener og selfølgelig er det greit, men det var en kunde. Forklarer henne at vi har mange og forskjellig type kylling. Hun klikka og skreik at hun hadde bedt om en kyllingburger og fått det før. Nok en gang forklarer jeg hun at vi har flere og spørr hvilken av dem hun mener, men neida. Hun skulle ha en klyllingburger. Jeg slår inn burgeren "crispy chicken" og ber til gud at det var den hun mente. Heldigvis ser jeg ikke mer til henne denne dagen. Den andre er det ikke bare spørsmålet som irritert meg, men hele situasjonen og hvordan hun spurte. En utenlandsk kvinne kommer og ber om 2 barnemenye mer chicken nuggets og 1 med hamburger. Fikser det til henne, greit nok. Hun sjekker poseneog klager på lite pomfri. Fyller på den ene som det kanskje var litt lite i, men hun tar opp alle selv om det hadde dettet ut i barnemenyposene og og selfølgelig fyller jeg dem opp uten spørsmål. Til slutt tar hun opp nuggetsposene. Tar opp en nugget og ser på den 1 sek. Sier hun skal bytte den fordi den ikke var som i hjemlandet hennes! Gadd ikke smake engang når hun først hadde bestilt det og iom at hun hadde tatt på deet måtte det kastes. Skal også legges til at hun ville ha uten isbiter etter at jeg hadde lagd all brusen fordi hun ikke "visste". Da hun kom tilbake etterpå for et glass vann (gratis ofc) fikk jeg lyst å si: "Nei, det får du kun hvis du bestiller mat, ellers koster det 2 kroner" Får mye dumme spørsmål for meg, men skyldes uvetenhet. Skjønner dem godt hvis noen har prøvd å finne ut hvor mye det du bestiller på Burgerking/Mc Donalds koster før du bestiller. Trenger utdanning for det nesten, men lett når du først har skjønt det. Endret 5. august 2008 av Hidephix Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Jobba i kantina på skolen og en elev spør om vi har grønn iste i det jeg gir en fyr som står rett ved siden av'n en grønn iste -.- Dagens ungdom xP Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Men joda, det finnes dumme kunder. Men da snakker jeg om han som f.eks ble forbanna på meg fordi Canon har forskjellige batterier til forskjellige kamera. Han skulle ha et batteri til Canon-kameraet sitt. Men han visste ikke noe som helst om hva mer det het, og så det heller ikke utstilt hos oss. Når jeg da forteller at jeg nok må få vite mer, så insinuerer han at jeg må jo være dum når jeg ikke vet hvilket batteri som passer til Canon. Den der kunden finner du i alle bransjer og grener, og kalles "eksperten". Eksperten er en av kundegruppene som burde påtvinges et skilt rundt halsen evt. støttekontakt ved ferdsel i butikker. Men da jeg jobbet i bransjen, var narkiser det desidert kjipeste elementet. Etter å ha jobbet i et serviceyrke som fordrer åpningstid utover klokken seks på kvelden, begynner selv kulturrelativister å oppriktig mene at narkomane er søppel som burde isoleres fra menneskeheten. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Jobber på burgerking og det er 2 kunder som bare har vært, vel, finner ikke ord, trangsynte, dumme. Når jeg først har deg her, stemmer det at dere på Burger King er opplært til å spørre KUN om vi vil ha "medium eller stor meny", når prisen dere har på veggen er på liten? 1 Lenke til kommentar
xdxdxd_hola_amigo Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Jobber på burgerking og det er 2 kunder som bare har vært, vel, finner ikke ord, trangsynte, dumme. Når jeg først har deg her, stemmer det at dere på Burger King er opplært til å spørre KUN om vi vil ha "medium eller stor meny", når prisen dere har på veggen er på liten? Jeg er hvertfall ikke det, og ingen av lederne/sjefene har sagt noe på hva jeg sier til kundene. Personlig spørr alltid liten, medium eller stor. Som jeg nevnte, må du nesten ha uttalse for å vite hva man skal betale der. F. eks. Gjett hva som koster mest av en liten pomfri og en liten brus enn en hamburger/cheeseburgermeny som inneholder det samme ink burger. Ironisk nok er menyen billigere -.^ Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Er det rart vi blir forvirret, og kommer med mange dumme spørsmål? 1 Lenke til kommentar
xdxdxd_hola_amigo Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Er det rart vi blir forvirret, og kommer med mange dumme spørsmål? Skjønner dere godt og halvparten av alle som bestiller sier bare medium fordi det er midt i mellom har jeg inntrykk av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg