Gå til innhold

Dummeste spm. du har fått fra kunde?


Anbefalte innlegg

Ett par bidrag til det tråden egentlig handler om, fra min tidlige karriere på diverse bensinstasjoner:

-Essosstasjonkunde: Hvorfor virker ikke kortet mitt? (Om kortet der bokstavene SHELL står i gullskrift!)

-Er disse ferske? (Om en kurv med boller der det står med store bokstaver: FERSKE boller)

-Har du varm kaffe? (Joda nå til dags finnes det iskaffe..)

-Jobber du her? (Nei jeg bruker uniformen kun for gøy)

-Kan jeg få en pakke kondomer? (fortvilet gjest fra hotellet ved siden av uten penger..)

-Kan jeg fylle tanken og komme tilbake senere med penger?

 

Og ville jeg fremstille mine nåværende kunder som dumme kunne spørsmål i kategorien "Tar dette kameraet gode bilder?" også passet her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehehe mange bra her :)

Dette er ikke et spørsmål eller noe, men hadde en arti service historie en gang.

 

Eg jobbet på en elektronik forretning her for noe år siden, og hadde fått en del telefoner igjen fra service verkstedet, og som er vanlig rutine ser vi over servicen i butikken før vi ringer kunden. Hold på å knekke sammen da eg leste: "Service grunn: Telefonen lager lyd når den ringer" "Service svar: HALLO?!? Ka som er feil med denne telefonen??!? Telefoner skal jo lage lyd når de ringer!"

Eg trodde eg faktisk skulle dø, for det første virket ikke kunden særlig lur, men enda mer dum virket den personen som faktisk tok imot denne telefonen til service.

 

hehe :p

Lenke til kommentar
Gjett hva problemet hans var? Jo, det var den gamle klassikeren der kunden ikke klarer å resonere seg frem til at for å slå på en telefon (som på ALLE andre elektriske apparater) bruker man på-knappen.
Enkelt... gamle mennesker er vant til telefonapparater med dreieskive og i beste fall tastafonen. At dagens strømløse mobiler ikke nødvendigvis slår seg på igjen når man plugger inn laderen, forstår jeg godt at 75-åringer ikke helt finner naturlig.

Denne må jeg faktisk få svare på. Mulig jeg skrev at det var en gammel mann i dette tilfellet, men det er fansktisk ganske mange yngre som heller ikke klarer å forstå dette. Jeg ser på dette som et dumt spørsmål.

Lenke til kommentar

Enig med at kansje emne tittelen kunne blitt forandret :)

Og eg kan også innrømme at eg har sikkert sagt mye dumt som forhandler, og også kunde. Har f.eks vært hos en optikker og spurt etter data briller :p Trodde det fantes sånne som gjorde at du ble mindre anstrengt i øynene hehehehhe.

 

Men syns det er litt dumt at kunder skal få gjøre narr av oss, også blir vi hengt ut når vi prøver å lage en liten morsom tråd som er annonym :)

Mitt mål for dagen når eg jobber er at uansett ka kunde eg har, så skal den kunden gå fra butikken med et smil og være fornøyd. Viss eg får det til så er dagen min komplett :)

Elsker jobben min, og elsker å ha med kunder å gjøre, enten om de har en dårlig dag eller er super snille :)

Lenke til kommentar
Denne tråden fikk det til å gå opp for meg hvorfor kundeservicenivået i Norge er så latterlig dårlig. Når man jobber med kunder finnes det ingen dumme spørsmål, bare dumme svar. Jeg har jobbet direkte med kunder i over 4 år. Har aldri fått et eneste dumt spørsmål. Bare spørsmål jeg ikke kunne svare på, og spørsmål jeg aldri selv ville funnet på å spørre.

 

Tror det er ganske mange postere i denne tråden som kunne trengt seg et smil kurs jeg. Dra til Skotland en tur, så får dere oppleve hvordan kunder egentlig skal behandles.

 

Det var dagens "acid reflux" ;)

 

Tja, vil nå si Italia er bedre på service, koser meg i butikkene der nede :)

 

Poenget er jo at det er morsomt å lese om spørsmål til folk

Men 99,9% av denne tråden er heller ikke morsomt. Det er jo for det meste bare folk som har litt mindre kunnskaper, eller er litt mer distre enn den jevne forumbruker.

 

Haha, han så ikke bananene som stod innenfor inngangen?

Haha, han vet ikke hva USB er for noe?

Haha, han kan ikke uttale Fujitsu Siemens?

Haha, han visste ikke hvordan en varmepumpe ser ut?

Haha, han visste ikke at Xbox spill ikke fungerer på PS?

Haha, han visste ikke at flisespesialisten solge fliser ikke flis?

Haha, han sa brenne SIM-kort? (Noe som er et helt vanlig og akseptert uttrykk)

Haha, han visste ikke at det het installere OS på ny og sa resette?

Haha, han hadde synsproblemer/leseproblemer og spurte meg om toalettet var toalettet?

Haha, han visste ikke at det het minnekort så han kalte det film?

Haha, han ville vite fargen på tannkremen? (Kanskje hadde han allergi mot et fargetilsetningsstoff)

 

Det var ca halve denne tråden oppsumert. Ikke særlig morsomt spør du meg.

 

I beg to differ, men det står mye på humoren ens. Selv har jeg hatt kunder som har sagt de merkeligste ting og nektet for ting for så å spørre mannen som sier at personen gjorde sånn og sånn.

Dog har jeg flere om butikker :)

Lenke til kommentar
Jobber for tiden på Ica Maxi som sommerjobb. Jeg har vel ikke møtt på no dumme spørsmål, men litt "unormale" kunder.

 

Ei gammel dame skulle kjøpe en dorull og vi hadde 4 for 100 elns, for da sparte du ca en 10 på dette enn hvis du kjøpte seperat. Hun påsto at vi drev på med lureri ved å selge 4 for 100. Jeg prøvde fint å forklare at dt var på ingen måte no lureri, men hun var like sta som et esel. Hun ville at jeg skulle ta det opp med ledelsen osv.

 

Når du nevner dette strålende tilbudet kommer jeg på en episode som hendte på jobb i dag. Ei dame spurte meg om vi hadde dette tilbudet. Det hadde vi ikke siden jeg jobber på ICA Supermarked. Jeg sa da at det antagligvis var ICA Nær, som ligger ca 3-4km fra vår butikk, som hadde det. SLike situasjoner er svært vanlig hos oss. Etter på fant jeg ut at det var en annen butikk som ligger ca 1,5 mil i motsatt rettning. Var en litten bummert det.

Lenke til kommentar
Har for tiden sommerjobb på en Elkjøp-butikk, der jeg har ansvar for alt som har med PC å gjøre. Det vanligste der er når folk kommer med PC-er til reparasjon, og spør om jeg kan "restarte" den.

Steike som det frister å sarkastisk svare at de skal starte den, trykke "Start", og velge "Start på nytt".

For ikke å nevne alle PC-ene som blir levert inn til reparasjon hvor det viser seg at problemet sitter mellom tastaturet og stolen.

 

Du har en sommerjobb på Elkjøp med ansvar for alt av data? Hvilken butikk jobber du i?

Lenke til kommentar
Enig med at kansje emne tittelen kunne blitt forandret :)

Og eg kan også innrømme at eg har sikkert sagt mye dumt som forhandler, og også kunde. Har f.eks vært hos en optikker og spurt etter data briller :p Trodde det fantes sånne som gjorde at du ble mindre anstrengt i øynene hehehehhe.

 

Men syns det er litt dumt at kunder skal få gjøre narr av oss, også blir vi hengt ut når vi prøver å lage en liten morsom tråd som er annonym :)

Mitt mål for dagen når eg jobber er at uansett ka kunde eg har, så skal den kunden gå fra butikken med et smil og være fornøyd. Viss eg får det til så er dagen min komplett :)

Elsker jobben min, og elsker å ha med kunder å gjøre, enten om de har en dårlig dag eller er super snille :)

Dersom du får ein israelar innom blir det vanskeleg. Hadde 4 israelarar innom kontoret i dag, og dei var irriterande! Pepra meg med spørsmål, og før eg fekk svart kom dei med nytt. Spurde spørsmål i munnen på kvarandre, og spurde også spørsmål når eg ringde til folk for å finne informasjon dei trengde. Mas mas, og uhøflege.

 

Vel, er ikkje meininga å henge ut israelarar, men måtte berre få det ut. Og berre for å gjere det klart; eg behandlar dei som ALLE andre: med eit smil rundt munnen og høfleg. Gjer mitt ytterste for å hjelpa dei same kven det er :)

Lenke til kommentar
Ett par bidrag til det tråden egentlig handler om, fra min tidlige karriere på diverse bensinstasjoner:

-Essosstasjonkunde: Hvorfor virker ikke kortet mitt? (Om kortet der bokstavene SHELL står i gullskrift!)

-Er disse ferske? (Om en kurv med boller der det står med store bokstaver: FERSKE boller)

-Har du varm kaffe? (Joda nå til dags finnes det iskaffe..)

-Jobber du her? (Nei jeg bruker uniformen kun for gøy)

-Kan jeg få en pakke kondomer? (fortvilet gjest fra hotellet ved siden av uten penger..)

-Kan jeg fylle tanken og komme tilbake senere med penger?

 

Og ville jeg fremstille mine nåværende kunder som dumme kunne spørsmål i kategorien "Tar dette kameraet gode bilder?" også passet her.

 

At man spør om bollene er ferske og om kaffen er varm, er vel av erfaring med at har kjøpt gamle boller og pisslunken kaffe hos dere tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Har for tiden sommerjobb på en Elkjøp-butikk, der jeg har ansvar for alt som har med PC å gjøre. Det vanligste der er når folk kommer med PC-er til reparasjon, og spør om jeg kan "restarte" den.

Steike som det frister å sarkastisk svare at de skal starte den, trykke "Start", og velge "Start på nytt".

For ikke å nevne alle PC-ene som blir levert inn til reparasjon hvor det viser seg at problemet sitter mellom tastaturet og stolen.

 

Du har en sommerjobb på Elkjøp med ansvar for alt av data? Hvilken butikk jobber du i?

 

Akkurat det der reagerte jeg på og. Tviler sterkt på at han har ansvar for data- avdelingen, som han hevder. Det ville isåfall vært fullstendig patetisk :p Spesielt med tanke på at data utgjør en stor del av sortimentet til Elkjip.

Lenke til kommentar
Har for tiden sommerjobb på en Elkjøp-butikk, der jeg har ansvar for alt som har med PC å gjøre. Det vanligste der er når folk kommer med PC-er til reparasjon, og spør om jeg kan "restarte" den.

Steike som det frister å sarkastisk svare at de skal starte den, trykke "Start", og velge "Start på nytt".

For ikke å nevne alle PC-ene som blir levert inn til reparasjon hvor det viser seg at problemet sitter mellom tastaturet og stolen.

 

Du har en sommerjobb på Elkjøp med ansvar for alt av data? Hvilken butikk jobber du i?

 

Akkurat det der reagerte jeg på og. Tviler sterkt på at han har ansvar for data- avdelingen, som han hevder. Det ville isåfall vært fullstendig patetisk :p Spesielt med tanke på at data utgjør en stor del av sortimentet til Elkjip.

 

Og de folkene som kan mest om data jobber nødvendigvis hos elkjøp? :p Hva med en kar som holder på å ta doktorgrad innenfor en eller annen form for datafag? Med tanke på kompetansen til de menneskene man kan møte på i en slik butikk, så kunne jeg tenke meg at en med interesse og litt hobby-mekking ikke skulle ha noe problem med å kunne utføre jobben vel så bra, om ikke bedre...

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Har for tiden sommerjobb på en Elkjøp-butikk, der jeg har ansvar for alt som har med PC å gjøre. Det vanligste der er når folk kommer med PC-er til reparasjon, og spør om jeg kan "restarte" den.

Steike som det frister å sarkastisk svare at de skal starte den, trykke "Start", og velge "Start på nytt".

For ikke å nevne alle PC-ene som blir levert inn til reparasjon hvor det viser seg at problemet sitter mellom tastaturet og stolen.

 

Du har en sommerjobb på Elkjøp med ansvar for alt av data? Hvilken butikk jobber du i?

 

Akkurat det der reagerte jeg på og. Tviler sterkt på at han har ansvar for data- avdelingen, som han hevder. Det ville isåfall vært fullstendig patetisk :p Spesielt med tanke på at data utgjør en stor del av sortimentet til Elkjip.

Og de folkene som kan mest om data jobber nødvendigvis hos elkjøp? :p Hva med en kar som holder på å ta doktorgrad innenfor en eller annen form for datafag? Med tanke på kompetansen til de menneskene man kan møte på i en slik butikk, så kunne jeg tenke meg at en med interesse og litt hobby-mekking ikke skulle ha noe problem med å kunne utføre jobben vel så bra, om ikke bedre...

Det er vell ikke det det står om. Man får ikke ansvar for en hel avdeling når man jobber i en sommerjobb, med mindre man har vært avdelingsleder i butikken tidligere.

Lenke til kommentar
Det dummeste jeg opplever i min jobbhverdag er faktisk "hvor har dere brød?"

kan bare si det att brødet befinner seg alltid rett ved siden av dem ettersomm de spør ved kassa(jobber på bensin-stasjon)

det skjer heeeeele tiden.

 

Hvis dette skjer hele tiden tyder det vel på at dere har et eksponeringsproblem, og ikke det at kundene er dumme?

 

Ellers så konstrueres jo mange av disse episodene som beskrives i denne tråden av betjeningens totale mangel på evner til å i det minste forsøke å tenke litt utenfor boksen i stedet for å stemple alle som ikke innehar de samme evner og erfaringsgrunnlag som en selv som totalt inkompetent. Har selv opplevd flere ganger å være i begge ender av situasjoner som kunne ha endt som dette, men har stort sett klart å ro dem inn.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Denne tråden fikk det til å gå opp for meg hvorfor kundeservicenivået i Norge er så latterlig dårlig. Når man jobber med kunder finnes det ingen dumme spørsmål, bare dumme svar. Jeg har jobbet direkte med kunder i over 4 år. Har aldri fått et eneste dumt spørsmål. Bare spørsmål jeg ikke kunne svare på, og spørsmål jeg aldri selv ville funnet på å spørre.

 

Tror det er ganske mange postere i denne tråden som kunne trengt seg et smil kurs jeg. Dra til Skotland en tur, så får dere oppleve hvordan kunder egentlig skal behandles.

 

Det var dagens "acid reflux" ;)

 

 

Denne tråden er ihvertfall god dokumentasjon på endel ekspeditørers nedlatende holdninger overfor kunder som ikke kan ting like bra som dem selv. Det finnes nemlig ikke dumme kunder i min verden, kun uvitende kunder som kommer til en fagperson for å bli opplyst og få hjelp. Når de en vakker dag ser sin egen historie smurt utover og latterliggjort her, vil de kanskje betakke seg for å forsøke igjen neste gang de har et problem. Og vil vi i bransjen egentlig det? Det er jo kundene vi lever av... ;)

 

Er visst en del av fagpersonene i denne tråden som ikke har skjønt hva det innebærer å bla. sitte på support eller bak en disk... da skal man faktisk lære bort sin egen kunnskap slik at kundene IKKE stiller "dumme" spørsmål ved en senere anledning. Og da må det nødvendigvis bli ett "dumt" spørsmål til å begynne med. Hjelper ikke for en kunde å tenke noen sekunder ekstra, om man ikke rett og slett ikke vet hvorfor et produkt fungerer. Og tenk over at uvitende kunder som kommer i etterkant, like gjerne kan skyldes udugelige ekspeditører som ikke har solgt kunden riktig produkt til sitt behov og kunnskapsnivå... rett og slett ikke forklart godt nok hvordan og hvorfor tingen fungere. :)

 

Jeg ser at slike historier kan være artige på en bransjekveld, men i et åpent forum blir det litt feil i mine øyne. Da er det heller langt mer morsomt med såkalte fagpersoner som ikke aner hva de selger eller driver med! :D

 

Dere to mener det ikke er noe som heter at kunder stiller dumme spørsmål.

 

Jeg mener dere tar helt feil.

 

Hvilken majestetisk naturlov er det som sier at kunder ikke tar feil eller at dem ikke stiller dumme spørsmål? Det finnes fryktelig store mengder med dumme mennesker på planeten som gjør grensesprengende dumme ting. Skulle det plutselig bli slik at dem er immune når dem skal kjøpe noe av noen eller spørre om hjelp til ett firma de betaler penger?

 

Jeg ser ett hull i teorien deres.

 

Alle, inkludert meg selv slutter ofte å fungere logisk når man som kunde velger å stille spørsmål. Det er endel av pakken man selger som kunde når man velger å spørre spørsmål. Det er ikke nødvendigvis spørsmålet som er dumt, men kunden i seg selv.

 

Men noen har tidligere her sagt at det verste er påstander som kunder kommer med. Jeg er helt enig. Eller der hvor jeg jobber nå, en av de større opplysningstjenestene på telefon. Kunder vet ikek hvordan systemet bak fasaden virker - greit nok. Men noe av de mer irriterende ting er slik som dette eksempelet:

 

Kunde sier: Hei, jeg skal ha nummer til <navn navnesen> i <stedsnavn>.

Jeg søker etter hva kunde spør om og får ikke opp noe som samsvarer.

Jeg sier: Beklager, jeg får desverre ikke opp noe treff på det du spør om.

Kunde sier: Jo.

Jeg sier: Vet du om det eventuelt kan stå på noen andre som bor på samme plass?

Kunde sier: Nei, det står på han\hun. De har telefon så det skal stå der.

 

Problemet her er at det er valgfritt å stå oppført i katalog og i teorien valgfritt for telefonselskap å sende ut navn og nummer til nummeropplysningsselskapene, så slettes ikke alle står der. Kunde vet ikke om dette og i tidligere år så var det kun folk med hemmelig nummer som ikke stod der, så det er forståelig - men det er fryktelig irriterende.

 

Kanskje på sin plass at kundebehandlere som meg gjør og feil, så alt er ikke kundens feil alltid. Men slitsomme er dem.

Lenke til kommentar

Hvorfor sa du bare ikke til de at "det ser ut som om de har nektet å oppføre nr sitt i telefonkatalogen, dette har du lov til og blabla"?

 

Istedenfor å si at du ikke fant de? Det er faktisk ikke alle som vet at det går ann å reservere seg. Da er det naturlig å reagere slik den kunden gjør.

 

Så du viser akkurat poenget til de to veldig godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evt at han har ansvaret for at riktige datamaskiner er ute i utstilling etc = "ansvar for al som har med pc og gjøre"

 

Ehehe, uttrykte meg nok uklart så til de grader der ja, beklager. :blush: Men det Loko sier er nok det som er nærmest sannheten. Det er bare snakk om en ganske liten, lokal butikk, hvor datamaskiner og slikt utstyr ikke er noen stor del av utvalget. I disse sommertider trengte de sårt en sommerhjelp for litt generelt arbeid i butikken, og om mulig noen som kunne dekke litt for han som ellers styrer med PC og slikt der. Det eneste jeg egentlig gjør er å passe på at det vi har av PC-er og tilbehør står utstilt i butikken, og ta hånd om (utlevere) det som kommer tilbake fra garantireparasjoner ved et eksternt verksted. Reparasjoner og slikt blir selvfølgelig satt på hold til den ansvarlige for slikt kommer tilbake.

Lenke til kommentar

Er enig med de som kritiserer forhandlere for å latterliggjøre kunder. Jeg jobber selv i en butikk (foto) og får en god del spørsmål som for meg er opplagte. Men det betyr ikke at det er det for en kunde. Vi får spørsmål som "Har dere sort-hvitt minnekort" og lignende, og selv om det høres litt komisk ut for oss som vet at man stiller inn det på kameraet, så er det langt fra komisk for de som ikke vet dette.

 

Så det finnes veldig få dumme spørsmål, og ingen kunder spør spørsmål som for dem selv er dumme.

 

Men joda, det finnes dumme kunder. Men da snakker jeg om han som f.eks ble forbanna på meg fordi Canon har forskjellige batterier til forskjellige kamera. Han skulle ha et batteri til Canon-kameraet sitt. Men han visste ikke noe som helst om hva mer det het, og så det heller ikke utstilt hos oss. Når jeg da forteller at jeg nok må få vite mer, så insinuerer han at jeg må jo være dum når jeg ikke vet hvilket batteri som passer til Canon. Jeg forklarer at det er forskjellige batterier til forskjellige modeller, så slenger han noe dritt til meg om at jeg aldri burde jobbet i butikk når jeg ikke kan finne det ut for han, og stormer ut.

 

En annen kunde ville ha et DVD kamera. Vi har veldig få modeller av disse, og han reagerte på det. Jeg fortalte at DVD kamera var noe som mer eller mindre var på vei ut, at det ikke fantes så mange modeller på markedet lenger ettersom minnekort var i ferd med å overta. Jeg fortalte også fordelene med minnekort fremfor DVD. Men han skulle ha DVD kamera, og var rasende fordi vi ikke hadde flere av disse på lager.

 

Så har vi de som ødelegger kamera sitt på ferie (selvforskyld støt/vannskade) og krever erstatning på flere tusen kroner for at de ikke fikk tatt bilder i ferien.

 

For ikke å snakke om alle som skylder på oss når de har tatt dårlige bilder. En dame leverte en film som hun hentet noen dager senere. Hun hadde tatt bilder av malerier innendørs, med blits. Det fører så godt som alltid til blitsblink i maleriet, og det var jo hårreisende at vi kunne lage så dårlige bilder. Jeg prøvde å forklare hvorfor bildene var slik, men det sank ikke helt inn. Noen dager senere leverte hun en annen film, samme type bilder, samme type feil. Igjen måtte jeg bruke mye tid på å forklare dette for henne. Når hun da forsto saken, så ble hun sint fordi vi i det hele tatt hadde fremkalt bildene for henne når de var så dårlige. At jeg tilbød henne å ta tilbake bildene så hun slapp å betale for jobben, hadde ikke noen positiv innvirkning på henne.

 

Så ja... jeg blir rimelig oppgitt noen ganger... av dumme kunder.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...