Gå til innhold

Dummeste spm. du har fått fra kunde?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Poenget er jo at det er morsomt å lese om spørsmål til folk

Men 99,9% av denne tråden er heller ikke morsomt. Det er jo for det meste bare folk som har litt mindre kunnskaper, eller er litt mer distre enn den jevne forumbruker.

 

Haha, han så ikke bananene som stod innenfor inngangen?

Haha, han vet ikke hva USB er for noe?

Haha, han kan ikke uttale Fujitsu Siemens?

Haha, han visste ikke hvordan en varmepumpe ser ut?

Haha, han visste ikke at Xbox spill ikke fungerer på PS?

Haha, han visste ikke at flisespesialisten solge fliser ikke flis?

Haha, han sa brenne SIM-kort? (Noe som er et helt vanlig og akseptert uttrykk)

Haha, han visste ikke at det het installere OS på ny og sa resette?

Haha, han hadde synsproblemer/leseproblemer og spurte meg om toalettet var toalettet?

Haha, han visste ikke at det het minnekort så han kalte det film?

Haha, han ville vite fargen på tannkremen? (Kanskje hadde han allergi mot et fargetilsetningsstoff)

 

Det var ca halve denne tråden oppsumert. Ikke særlig morsomt spør du meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg er sterkt uenig, idiotiske kunder finner man overalt! Å ta dette i et forum for å blåse ut litt damp ser jeg ikke noe galt med. Jeg har jobbet i servicebransjen i 12 år, da på 6 forskjellige plasser, har også jobbet med pc support. Jeg jobber i mobilbransjen nå og vil kalle meg svært kundevennelig, har flere ganger vunnet interne premier for god service, havnet i avisen og motatt blomster. Men masken taes av når man er ferdig med en arbeidsdag, da går man igjennom dagen og flirer til seg selv med tanke på idiotiske og selvforklarende ting som blir spurt om.

Nå vet jeg ikke hva du legger i betegnelsen "idiot", men jeg mener ihvertfall det er stor forskjell på "Dum" og "Uvitende". Min enkle tolkning er at "Dumme" har informasjonen men greier ikke bruke den, "Uvitende" har ikke informasjonen men prøver å skaffe seg den. Og "dumme" møter jeg som sagt ikke så mange av, de som kommer til meg med spørsmål vil jo lære mer, og plasserer seg derfor automatisk i båsen "uvitende".

 

Og som du skriver, man "flirer til seg selv" etter endt arbeidsdag, det må du da gjerne gjøre, men det er et langt skritt videre fra det når du poster "frustrasjonen" din i offentlige fora i tillegg! Og at du kaller din serviceinnstilling en maske, forteller jo mye om hvordan du ser på din egen arbeidsplass og din forakt for kundene og deres behov.

 

Nå har aldri jeg blitt så forbannet at jeg lar det gå ut over kunden, men mange "kunder" (personer) har et seriøst problem når det gjelder oppførsel og generelt vandel! Så til dere som sier at allting er gull og grønne skoger og at dere ser ned på oss som faktisk lager en tråd om morsomme spm. fra kunder, ja da har dere isåfall en drømmejobb i serviceyrket. Legger ved en link her, den gir ikke noe svar på hva som er rett og galt men man har dette til ettertanke.
Vel... har en drømmejobb ja, og noe av den går altså ut på å "lære opp" uvitende kunder. Det er da intet problem å hanskes med frustrerte kunder, skal som regel ikke mange motspørsmålene til før man kan gi en forklaring på hva som skjer og ikke skjer, og hvorfor og hvordan og hva vi/kunde bør gjøre. Jeg greier altså ikke helt å henge ut kunden som idiot av den grunn. Ofte er problemet som nevnt i andre enden, kunden har fått anbefalt og kjøpt produkter som ikke passer til hans behov og får det da naturligvis ikke til fungere slik han vil.

 

Du har jo fått svar som fortjent på noe av det du synes var idiotiske kunder, men la meg ta et par ting til fra før i tråden:

Jeg fikk spm. om fujisto simen en gang hehe, og om det gikk bra å bruke g3 til å filme?
Jeg har flere dyslektikere i familien, og det der er en helt normal leseforståelse av det firmamerket. G3 skjønner jeg ikke selv i farta hva du/han mener med, så jeg er nok idiot ja.
Gjett hva problemet hans var? Jo, det var den gamle klassikeren der kunden ikke klarer å resonere seg frem til at for å slå på en telefon (som på ALLE andre elektriske apparater) bruker man på-knappen.
Enkelt... gamle mennesker er vant til telefonapparater med dreieskive og i beste fall tastafonen. At dagens strømløse mobiler ikke nødvendigvis slår seg på igjen når man plugger inn laderen, forstår jeg godt at 75-åringer ikke helt finner naturlig.
jeg spurte hva problemet var, hvorpå hun svarte at displayet flere ganger hadde blitt svart og hun fikk ikke mobilen på. Hun hadde snakket med sønnen over telefon som hadde hjulpet henne med å ta ut og sette inn batteriet på nytt. Dette syntes hun ble for tungvint i lengden. Det skjønt jo jeg også så jeg tok en titt på mobilen hennes. Gjett hva problemet var? Automatisk tastelås
At du mener denne gamle ("fossilt brensel"?! Stilfullt!) damen er idiot, er beyond me. Hvilken forutsetning har hun for å få forstå hva tastelås er i det hele tatt?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Poenget er jo at det er morsomt å lese om spørsmål til folk

Men 99,9% av denne tråden er heller ikke morsomt. Det er jo for det meste bare folk som har litt mindre kunnskaper, eller er litt mer distre enn den jevne forumbruker.

 

Haha, han så ikke bananene som stod innenfor inngangen?

Haha, han vet ikke hva USB er for noe?

Haha, han kan ikke uttale Fujitsu Siemens?

Haha, han visste ikke hvordan en varmepumpe ser ut?

Haha, han visste ikke at Xbox spill ikke fungerer på PS?

Haha, han visste ikke at flisespesialisten solge fliser ikke flis?

Haha, han sa brenne SIM-kort? (Noe som er et helt vanlig og akseptert uttrykk)

Haha, han visste ikke at det het installere OS på ny og sa resette?

Haha, han hadde synsproblemer/leseproblemer og spurte meg om toalettet var toalettet?

Haha, han visste ikke at det het minnekort så han kalte det film?

Haha, han ville vite fargen på tannkremen? (Kanskje hadde han allergi mot et fargetilsetningsstoff)

 

Det var ca halve denne tråden oppsumert. Ikke særlig morsomt spør du meg.

Nei, nei, så har man forskjellig humor då :)

 

Du føler deg kanskje truffe av likheten mellom eksemplene her og dine spørsmål i kvardagen?

Lenke til kommentar

Jobba på matbutikk før, og hadde en kunde som antageligvis slet med tvangstanker. Godt voksen dame på rundt 50-60 år vil jeg tippe. Når jeg begynte å legge varene på ene siden av båndet sier hun: "Legg varene på andre siden av båndet er du snill".

 

Det var bare hun der da...

 

Og når hun skal legge varene (som ligger hulter til bulter) i posene må hun først stille opp SAMTLIGE i et pent, ryddig system inn mot kanten på kassen. Herregud, hu må slite så grassalt med tvangstanker. Altså, hun stiller pent opp FØR hun legger de i posen..

 

Mye vits?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jobba på matbutikk før, og hadde en kunde som antageligvis slet med tvangstanker. Godt voksen dame på rundt 50-60 år vil jeg tippe. Når jeg begynte å legge varene på ene siden av båndet sier hun: "Legg varene på andre siden av båndet er du snill".

 

Det var bare hun der da...

 

Og når hun skal legge varene (som ligger hulter til bulter) i posene må hun først stille opp SAMTLIGE i et pent, ryddig system inn mot kanten på kassen. Herregud, hu må slite så grassalt med tvangstanker. Altså, hun stiller pent opp FØR hun legger de i posen..

 

Mye vits?

 

Du får håpe hun aldri kommer tilbake, hvis hun irriterer deg sånn :)

Lenke til kommentar
Jobba på matbutikk før, og hadde en kunde som antageligvis slet med tvangstanker. Godt voksen dame på rundt 50-60 år vil jeg tippe. Når jeg begynte å legge varene på ene siden av båndet sier hun: "Legg varene på andre siden av båndet er du snill".

 

Det var bare hun der da...

 

Og når hun skal legge varene (som ligger hulter til bulter) i posene må hun først stille opp SAMTLIGE i et pent, ryddig system inn mot kanten på kassen. Herregud, hu må slite så grassalt med tvangstanker. Altså, hun stiller pent opp FØR hun legger de i posen..

 

Mye vits?

 

Du får håpe hun aldri kommer tilbake, hvis hun irriterer deg sånn :)

 

Slipper å tenke på det, jobber ikke der lenger :)

Lenke til kommentar

Jeg må bare hive meg på denne tråden. Jobber på helpdesk for et større firma. En kunde ringte meg en gang og spurte: Du jeg tenkte jeg skulle prøve "kablet" internett, fordi jeg har hørt det skal være så mye mer stabilt enn trådløst.

 

Meg: "Ja det stemmer ofte det sa jeg, men hva er problemet?"

 

Kunde: "Problemet er at nettet fungerer ikke.."

 

Meg: "Å. Er kabel festet godt i. Sjekk begge ender."

 

Kunde: "Kabel?"

Lenke til kommentar
Jeg må bare hive meg på denne tråden. Jobber på helpdesk for et større firma. En kunde ringte meg en gang og spurte: Du jeg tenkte jeg skulle prøve "kablet" internett, fordi jeg har hørt det skal være så mye mer stabilt enn trådløst.

 

Meg: "Ja det stemmer ofte det sa jeg, men hva er problemet?"

 

Kunde: "Problemet er at nettet fungerer ikke.."

 

Meg: "Å. Er kabel festet godt i. Sjekk begge ender."

 

Kunde: "Kabel?"

 

Eh, han mente vel kanskje at det trådløse var ustabilt? Han hadde vel trådløst når han ringte deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

virker som halvparten av de som stiller dumme spørsmål i denne tråden er foreldre og besteforeldre som bare ikke er helt med i tiden. synes jeg ser bestefar på elkjøp når han skal ha noe eller modern som skal kjøpe julegave til meg. er jo bare uvitenhet på det meste av eksemplene, men ja, jeg ser jo også litt av den lille humoren i det .

 

 

edit:

 

som skrevet før i tråden, hadde det vært mer morsomt med en tråd med alt det dumme selgerene presterer å si til tider. jobben deres ER jo faktisk å skulle kunne det!

Endret av pekka1991
Lenke til kommentar
Jeg må bare hive meg på denne tråden. Jobber på helpdesk for et større firma. En kunde ringte meg en gang og spurte: Du jeg tenkte jeg skulle prøve "kablet" internett, fordi jeg har hørt det skal være så mye mer stabilt enn trådløst.

 

Meg: "Ja det stemmer ofte det sa jeg, men hva er problemet?"

 

Kunde: "Problemet er at nettet fungerer ikke.."

 

Meg: "Å. Er kabel festet godt i. Sjekk begge ender."

 

Kunde: "Kabel?"

 

Eh, han mente vel kanskje at det trådløse var ustabilt? Han hadde vel trådløst når han ringte deg?

 

Nei det er det rare skjønner du. Etter at han fant frem en nettverkskabel kom han nemlig på nett med en gang. Jeg tok over pcen hans, og undersøkte. Ikke mye trådløs router der i gården, eller trådløse aksesspunkt i nærheten for den saks skyld. Fyren kan umulig noen gang ha brukt internetten sin, siden bruk av ledning åpenbart var nytt for han.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nei, nei, så har man forskjellig humor då :)

 

Du føler deg kanskje truffe av likheten mellom eksemplene her og dine spørsmål i kvardagen?

Gjør i grunnen ikke det nei.

Eller kanskje han synes at folk som er nedlatende overfor andre, er de som virkelig er dumme, og dem vi burde le av...

Du er inne på noe der. I grunnen så minner ganske mye av det som er blitt sagt i tråden her meg om året jeg jobbet som barneskolelærer. Omtrent samme humoren. Om en lærer gjorde eller sa noe feil, så var det hysterisk morsomt og pratet om i en uke etterpå.

 

Send posterene i denne tråden inn i en sybutikk for å ta en lang prat om tingene der, og jeg er sikker på at flesteparten hadde lirt av seg like mange "dumme" spørsmål som det finnes i denne tråden.

 

Jeg skal ærlig innrømme jeg har lest en del morsome utskrifter fra "tech support" samtaler, men denne tråden er for det meste ganske patetisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nei, nei, så har man forskjellig humor då :)

 

Du føler deg kanskje truffe av likheten mellom eksemplene her og dine spørsmål i kvardagen?

Gjør i grunnen ikke det nei.

Eller kanskje han synes at folk som er nedlatende overfor andre, er de som virkelig er dumme, og dem vi burde le av...

Du er inne på noe der. I grunnen så minner ganske mye av det som er blitt sagt i tråden her meg om året jeg jobbet som barneskolelærer. Omtrent samme humoren. Om en lærer gjorde eller sa noe feil, så var det hysterisk morsomt og pratet om i en uke etterpå.

 

Send posterene i denne tråden inn i en sybutikk for å ta en lang prat om tingene der, og jeg er sikker på at flesteparten hadde lirt av seg like mange "dumme" spørsmål som det finnes i denne tråden.

 

Jeg skal ærlig innrømme jeg har lest en del morsome utskrifter fra "tech support" samtaler, men denne tråden er for det meste ganske patetisk.

Vel, eg skal ærleg innrømme at eg spør dumme spørsmål ganske ofte, men eg har litt sjølvironi, så eg tek det ikkje så seriøst som de ser ut til å ta det her! Ta det med ei klype salt då, er ikkje rart det vert krig i verden når det går an å krangle over ein slik liten ting.

 

Edit: Veldig einig med HaraldCL

Endret av Zapticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg må innrømme at jeg ikke ser helt hva problemet med denne tråden er. Det er anonymt, ingen blir hengt ut. Vi som jobber i butikk kan nikke gjenkjennende, og få en liten latter.

 

Et krav burde være at dere forteller hvilken butikk dere jobber i, før dere lirer av dere usaklighetene deres i denne poste, slik at folk kan bli oppmerksomme på hvilke butikker de burde styre langt unna...

Lenke til kommentar

Interessant tråd!

 

Jeg har selv vært både kunde, forhandler og leverandør. Har fått særdeles få "dumme" spørsmål. Men har fått veldig mange artige spørsmål (Og stillt mange selv også).

 

Ja det finnes noen dumme folk som rett og slett stiller "dumme" spørsmål pga manglende intelligens. Men veldig ofte er det ikke mangel på intelligens som fører til "dumme" spørsmål. Så hvis overskriften i tråden kunne bytte ut "dumme" med "artige" hadde hele tråden gått fra en negativ vinkling til en positiv vinkling, og ingen hadde trengt og henge ut noen eller føler seg uthengt..

Lenke til kommentar

Poenget er vel ikke å henge ut folk, håper folk her forstår det. Alle yrker har sin interne humor og spørsmål fra kunder/klienter/gjester som får øynene til å himle. I mitt yrke (ikke serviceyrke) møter jeg på mennesker i ulike situasjoner, men det er ikke fritt for at enkelte spørsmål vitner om en fin blanding av uvitenhet og at vedkommende er særdeles ukritisk til hvordan ting foregår. At jeg synes det er mildt underholdende har ingenting med menneskesyn å gjøre.

Kundebehandlere møter på stort sett de samme karakterene, og de er det bare å smile litt av.

 

Nå; Da jeg var ung liten herremann jobbet jeg i en større butikk som også solgte elektroniske artikler.

 

Kunde (ung mann) som kjøper kontantkort: "hmm, hvor skal dette inn da?"

 

Kunde (ung mann) som ser på dvd'er: "Er filmen lenger når coveret er større?"

 

Kunde (eldre kvinne) om datamaskiner: "Pc'en jeg kjøpte fungerer ikke."

Ansatt: "Jaha, får du feilmelding?"

Kunde: "Nei, den skrur seg ikke på"

Ansatt: "Jaha, og strømmen står i?"

Kunde: "Jeg sa jo jeg skulle ha pc'en på hytta, det er ikke strøm der vel!"

 

 

Edit: Enig med posteren over meg; endre overskriften.

Endret av Eirik_a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...