Gå til innhold

Dummeste spm. du har fått fra kunde?


Anbefalte innlegg

Jeg synes det var et rimelig dumt spørsmål jeg. Om han kjøpte bilen samme dag burde han tatt med seg refleksvesten fra den gamle bilen sin før han begynte å kjøre den. Er det påbud så er det påbud, og det finnes ingen undskyldninger for det. ;)

 

Og å få dama til å skrive lapp med stempel på. MY GOD. .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobber i El-butikk så kom en kunde inn med en billig ting som var defekt. Dette var under garanti tiden og hun fikk dermed nytt produkt, I det jeg krediterer den gamle kvittering tar jeg inn produktet og sender henne til kassen, Da får jeg spørmålet " er du sikker?"

! Ehhh,... det er jobben min, det er dette jeg gjør.

 

Så får jeg også kommentaren , "ja viss ikke vet jeg hvor jeg finner deg"

 

 

Hadde også en kunde som hadde kjøpt en neseklipper.

 

Han kom inn med den litt over ett år etter han kjøpte den, han hadde ikke kvittering og vi fant ingenting på navn iom at det er en plukkselv vare. Han ble bedt om å gå hjem og finne kvittering eller utskrift på nettbank da det er mer eksakt dato/tid av kjøp. Litt over ett år senere kommer han inn med kvittering og ber om nytt produkt, da har garanti tiden gått ut (2år) noe som han ble fortalt.

 

Og han krangler og krangler og sier han aldri skal handle hos oss igjen, han hadde jo funnet kvitteringen.

 

!trengte du ett år på å finne kvitteringen?

Lenke til kommentar

Klassiker:

Kunden: Har du "ting"?

Selger: Nei vi er desverre utsolgt.

Kunden: Så du har ingen "ting" på lager.

Selger: Nei vi er desverre utsolgt.

 

Pause.

 

Kunde: Når får du inn "ting"?

Selger: Et øyeblikk så skal jeg sjekke... Beklager men det er tomt hos importør. De har ingen forventet dato for når "ting" kommer på lager igjen.

Kunde: Ok. Tar det lang tid før dere får inn "ting" igjen?

Selger: Det kan jeg ikke svare på i og med at importøren ikke har noen forventet dato.

Kunde: Kan du ringe leverandøren å sjekke?

Selger: Det kan jeg godt, men i og med at leverandøren skriver på sin webshop at de ikke har noen forventet leveringsdato vil jeg få samme svar.

Kunde: Tror du de får inn "ting" denne uken?

Selger: Som sagt er det veldig vanskelig å gjette. Men jeg kan legge inn en bestilling og ringe deg når jeg får den inn!

Kunde: Ok... Så du er sikker på at du ikke har noen "ting" på lager???

Selger: Versågod neste ;)

Lenke til kommentar

Og en til mens jeg først er så godt i gang :)

 

For 10-15 år siden jobbet jeg som vekter og hadde nattevakt i lokalene til en kjent elektronikkprodusent. Denne produsenten har et navn som ligner svært på et oljeselskap :)

 

En del av jobben bestod i å betjene sentralbordet på nattestid.

 

Ikke så ren skjelden fikk jeg samtales om gikk ca som følger:

 

Innringer: Hei jeg må ha tak i NN. Han jobber på xy plattformen.

 

Meg: Beklager men du har kommet til elektronikkselskapet. Du skal ha oljeselskapet med samme navn.

 

Innringer: Jeg har ikke tid til dette... Det haster å få tak i NN. Kan du ikke bare sette meg over til platformen?

 

Meg: Det skulle jeg gjerne ha gjort, men det lar seg ikke gjøre. Jeg har ikke nummeret til platformen og om jeg hadde så kan jeg ikke sette over til eksterne nummer. Men ring 22232425(Fiktivt nummer) så får du hjelp der.

 

Innringer: Jeg vet da for pokker hvor jeg har ringt. Jeg har fått nummret av opplysningen... Sett meg over øyeblikkelig.

 

Meg: Hør her. Du skal til et annet selskap som heter det samme som dette. Du kan få riktig nummer av meg igjen men du må faktisk ringe dit selv!

 

Innringeren: Hva er navnet ditt? Jeg skal rapportere deg til ledelsen.

 

Meg: Gir selvfølgelig fullt navn til kunden i tilleg til selskapet jeg jobber i.

 

Disse samtalene kunne drøye ganske lenge før vedkommende skjønte at han faktisk hadde ring feil :)

 

Og mens jeg er så godt i gang.

 

Jobbet som vekter på et handlesenter i Oslo. Et par minutter etter at senteret var åpnet gikk brannalarmen. Vi fikk etter hvert beskjed om å evakuere senteret. Dette ble gjort og jeg sto utenfor hovedinngangen og sperret døren. Utenfor står alle kunder og ansatte.

 

Så kommer det en dame og brøyter seg frem gjennom folkemengden og vil inn. Jeg stopper henne og forklarer henne at senteret er evakuert grunnet brannalarm. Og inntill vi finner årsaken må hun desverre vente.

Dama fyrer seg opp og forteller meg at hun har en time hos frisøren om to minutter.

Prøver igjen å forklare hvorfor det står så mange mennesker utenfor å venter... Når hun ikke for andre gang skjønner hvorfor hun ikke kan gå inn geleider jeg henne bort til frisørene som står 10m lengre bort å nyter en ekstra røykepause og spør om de har tatt med seg saksene ut, for denne dama må klippes her og nå...

Lenke til kommentar
Hadde også en kunde som hadde kjøpt en neseklipper.

 

Han kom inn med den litt over ett år etter han kjøpte den, han hadde ikke kvittering og vi fant ingenting på navn iom at det er en plukkselv vare. Han ble bedt om å gå hjem og finne kvittering eller utskrift på nettbank da det er mer eksakt dato/tid av kjøp. Litt over ett år senere kommer han inn med kvittering og ber om nytt produkt, da har garanti tiden gått ut (2år) noe som han ble fortalt.

 

Og han krangler og krangler og sier han aldri skal handle hos oss igjen, han hadde jo funnet kvitteringen.

 

!trengte du ett år på å finne kvitteringen?

 

Hvor mye koster en nesehårsklipper? (Regner med det er det du mener, da en neseklipper høres noe morbid ut. :D)

 

Hvis du jobber i en OK størrelse butikk så regner jeg med at innkjøpsprisen er godt under hundre kroner. Hvis du da hadde gitt kunden en ny vare så hadde det kostet deg maks hundre kroner.

 

Slik du ser ut til å ha håndtert saken så har du tapt en kunde, samt at du er sikret negativ reklame fra denne personen så lenge han husker saken.

 

Jeg synes det var du som tapte på denne.

 

-KJ

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde en kunde som kom valsans mot meg, med langt grått hår i en hestehale, solbriller og en "got beer?" t-skjorte. Han tok tak i meg og slang en innpakket kalkun i hendene på meg og utbrøt; "Du kan faen ikke mene at dette er en kalkun?". Jeg ser sakte på pakka og leser; "300g Kalkunkjøtt" som står i STORE bokstaver på pakka. "eeh, jo? det står jo her?" svarer jeg..

"Ja, men kalkuner har da faen ikke så store bein i seg?" sa hans mens han befølte kalkunen på en ganske forstyrrans måte.

"Jo tydeligvis?" Svarer jeg litt småfrekt..

 

Etter VEEELDIG mange om, nei, men og en god del banning fikk jeg henta inn en fra kjøttdisken som prøvde å overtale han om at det faktisk var kalkun han holdt i hånda. Endte med at han gikk ut av butikken uten å kjøpe en dritt 5 min etterpå...

 

Også er det jo en god vinner med alle de gamle damene som kommer bort til meg; "unnskyld, jobber du her?"... Nei... Jeg liker å kle meg i de fiiiiine menydraktene på fritida....

Lenke til kommentar

Hva er galt med litt god gammal høflighet da DMN? "Jobber du her" er ikke annet enn dette :).

 

Jeg hadde forresten gitt ut en gratis nesehårstrimmer...det koster forbanna lite, og kanskje fyren skal ha seg ny tv i overskuelig framtid...

 

Så butikken skal begynne å gi bort varer for å slippe "dårlig" omtale av en enkelt kunde? Kunden tok feil og hadde ingen rett til å få et nytt produkt. det er ikke mer å diskutere enn det.

Om jeg taper 100,- på dette, og fyren bestemmer seg for å handle ny tv av meg en eller annen gang i løpet av livet sitt, så har dette vært dritbra butikk for sjappa vår...

Lenke til kommentar
Om jeg taper 100,- på dette, og fyren bestemmer seg for å handle ny tv av meg en eller annen gang i løpet av livet sitt, så har dette vært dritbra butikk for sjappa vår...

Hehe, du vet like godt som meg at "Jeg skal ALDRI kjøpe noe mer i denne butikken!!" og lignende er tomme trusler. Om en måned er saken glemt og kunden kommer tilbake for å kjøpe vaskemaskin.

 

Foresten synes jeg ikke pris på produktet skal ha noen innvirkning på hva de butikkannsatte går med på, men det er nå bare min mening.

Lenke til kommentar

Jeg gidder for å være helt ærlig ikke ta sjansen. At du har et slikt ambivalent forhold til kundene dine får så være, jeg tenker langsiktig og bryr meg mindre om de små lappene da jeg VET (har fått opplæring fra dag en i kjeden) at det lønner seg å gjøre de aller sureste kundene fornøyd.

 

La oss si at 9 av 10 kunder jeg gjør fornøyd allikevel hadde kommet tilbake selv om de ikke ble fornøyde. La oss si den siste IKKE hadde gjort det, men kommer allikevel tilbake fordi jeg hjalp han - og kjøper tv som jeg tjener 2000,- på.

 

Jøss - da har jeg tjent 1000,- på å gjøre mange kunder fornøyd jeg da! Wow - GOD BUTIKK!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En fornøyd kunde forteller om sin opplevelse til 3 bekjente. En misfornøyd kunde deler sin opplevelse med 12 bekjente. I gjennomsnitt. Så ved å gjøre en kunde sur, risikerer du å miste 12 andre potensielle kunder.

 

Jeg hadde f.eks en svært negativ opplevelse på en av byens frisører. Jeg fortalte det videre til mine nærmeste , og fortalte sist i dag om min opplevelse til ei venninne som skal klippe seg snart. IKKE dra dit sa jeg. Og da drar hun ikke dit. Så det å ta vare på en kunde har mer å si enn man kanskje tror.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Så butikken skal begynne å gi bort varer for å slippe "dårlig" omtale av en enkelt kunde? Kunden tok feil og hadde ingen rett til å få et nytt produkt. det er ikke mer å diskutere enn det.

 

Poenget mitt er godt forklart av de to siste posterne over meg.

 

I tillegg fortalte posteren at kunden hadde vært innom før garantien utløp for å reklamere på produktet, men da uten kvitteringen sin.

 

Jeg synes derfor det er butikkmedarbeideren som oppførte seg lite klokt i dette tilfellet. Men det er så klart opp til hver enkelt hvordan man vil oppføre seg, noe denne tråden er stappfull av gode eksempler på...

 

-KJ

Lenke til kommentar
Hei som emnetittelen sier, jeg søker andre forhandlere der ute som har fått noen helt vannvittige spm. fra kunder. Noen som går igjen i min butikk er:

 

"Du finner meg vel der på skjermen?" (Da jeg spør om mobilnummeret, eller når det er en garantisak)

 

"Kunne du ha brent meg et nytt sim-kort?" ( Særlig eldre som spør om dette, har mest lyst å finne frem en primus og faktisk sette fyr på en sim-kort konvolutt)

 

Andre bidrag?

 

Jeg må jo si at dere forhandlere er ikke alltid like opplyst som dere burde være, at noen spør om dere kan "brenne" et nytt simkort er ikke så på jordet som du vil ha det til. Hvis man ikke "brenner" chippen, hvordan har du da tenkt at informasjonen lagres.

 

Jeg skjønner at du synes det er morsomt når du faktisk tror at de spør om du kan tenne på en konvolutt, men da vil jeg nødig være hjemme hos deg når du "brenner" cd'er og dvd'er.. Står du med flammekaster og kjører på?

 

Ok nå er jeg lei denne bedrevitende holdningen fra folk (korealight) som sugde pupp da jeg drev mitt eget firma som baserte seg på bedriftløsninger i telenor. Jeg har jobbet som sikkerhetsansvarlig i et privatfirma underlagt militæret, der hadde man de såkalte brennerene for sim-kort og andre adgangskort. Hvis du og flere andre som har kommentert dette med uvitenheten min angående sim kort brennere, hadde sjekket litt opp, hadde dere sikkert forstått forskjellen på en brenner og en leser/skriver! Alle dagens sim-kort er ferdig progamert (Telenor), i min butikk registrerer jeg kortene for hånd ved å skrive inn sim-kort nr. mange bruker sikker enda sim-kort leser/skriver. En brenner derimot skriver all informasjon fra "scratch", disse brukes ikke lengre, stakkars den som fortsatt har en sånn i sving, da har man et større problem en min uvitenhet:)

Endret av Slalamoses
Lenke til kommentar

Haha.. mye morsomme historier.. Kunne sikkert ha kommet med noen selv, men tror jeg heller tar kveld.

 

Men en ting er sikkert for alle som jobber i service yrker, man må tåle mye dritt og unødvendig kjeft, samtidig som man skal behandle alle kunder med respekt og høflighet. Men yrket hadde vært 10 ganger enklere om alle kunder kunne ha vist de ansatte den samme respekten, og samtidig tenkt gjennom saker 2 ganger før at de bryter fra seg alle mulige gloser. Problemet i dag er at 85% av befolkninger har klart å sette hjernen deres i dvalemodus.

Lenke til kommentar
Hva om man har en bil som ikke har lykter? Eller setebelte? Hva om man har et lite barn men mangler barnesete?

 

Da lar man være å kjøre til man har skaffet det man mangler!

Ser for meg deg på sykkel fordi du må kjøpe et bilhjul, fordi du har punktert og reservedekket ditt ikke har samme mønster som resten av dekkene på bilen. Det er ulovlig å kjøre med dekk av ulikt mønster på samme aksel.

Eller så skulle han kanskje ha ringt NAF fordi han manglet refleksvest?

 

Jeg regner med at hvis en lyspære slutter å virke på bilen din (og du ikke har en i reserve), så parkerer du øyeblikkelig i grøfta og går til nærmeste forhandler?

 

Å dra inn barn og setebelter i denne saken virker for meg litt tåpelig, det blir som å se uten øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...