Gå til innhold

Dummeste spm. du har fått fra kunde?


Anbefalte innlegg

Har ikke opplevd dette selv men fått det fortalt av en kollega. Hans svigerfar er visstnok MEGET påståelig og han hevdet å vite at alt under 230V var Volt og alt over 230V var Watt ... og selv da min kollega (elektriker) prøvde etter beste evne å forklare han forholdet så stod han bastant på sitt og hevdet å vite bedre...

 

Synes den var litt morsom jeg, om enn litt intern kanskje :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Kunne du ha brent meg et nytt sim-kort?" ( Særlig eldre som spør om dette, har mest lyst å finne frem en primus og faktisk sette fyr på en sim-kort konvolutt)

 

Øhi.. jeg har programmert simkort i butikk. Så enten er du veldig ung eller uvitende (og jeg er trolig yngre enn deg).

Lenke til kommentar

Hos oss får vi jo mange merkelige oppgaver og forespørsler innimellom, men spørsmål om data tar jeg som regel med ro. Våre "kunder" har mer eller mindre blitt "prakket på" (sett fra noens ståsted i alle fall) data i jobben deres.

 

Men når folk skal på død og liv ha hjelp til å sette inn en skjøteledning i veggen. Da lurer jeg SERIØST på hvordan de i all verden klarer seg til daglig.

Lenke til kommentar

Dette var ikke noe spørsmål fra kunden sin side, men serviceinnstillt som jeg ønsker å være, spurte jeg en dame om jeg kunne hjelpe. Eller situasjonen var vel mer slik at en annen selger tok seg av en mannlig kunde, mens denne damen sto ved siden av uten at jeg kunne se tydelig om hun var med mannen eller om hun sto i kø, hvorpå jeg spør: "Kan jeg hjelpe deg, eller er du med ham?" Hun kaster et kjapt blikk på meg, og ser ned i disken igjen, gir faen i å svare. Jaja, tenker jeg, hun har helt klart fått med seg spørsmålet, men hun er vel med han andre + sjenert. Neida. Etter ca 15 sekunder smeller det, på en fæl, ubestemmelig dialekt: "Hør her unge mann! Hvis æ trong hjelp så hadde æ ikke stått her med min mann og snakka med denne selgeren. (...langt foredrag om hvor misfornøyd hun var med livet sitt eller et eller annet som jeg ikke husker, triste greier...) Lær deg dette til neste gang!"

 

Jeg bare smilte tilbake. Jeg hadde enormt lyst å svare tilbake, men jeg var usikker på om det var salg eller service kunden var inne for, så jeg ville ikke spolere det hvis det var salg.

 

*Injuriende meninger slettet av moderator*

 

Måtte bare få ta denne utblåsningen. Har en litt dårlig dag, og denne hendelsen var kanskje toppen av kransekaken.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

..også var det damen som spurte meg: "Må jeg sjekke inn på nytt når jeg skal videre til Bangkok??"

 

Ok: Hva var dumt med det spørsmålet?

 

Damen (og hennes mann) hadde flydd fra Oslo til Stockholm, og skulle videre til Bangkok. Hun lurte på om hun måtte sjekke inn på nytt i Stockholm, og da fant hun ut han skulle spørre meg..

 

Jeg, derimot, var på vei hjem fra en helgetur, og satt og sjekket mail på en internettkafe på Arlanda, forøvrig iført helt vanlige, "sivile" klær.. "Dessverre" plassert sånn at jeg så ut som jeg satt bak en skranke.. Men hva er vel mer logisk enn å spørre han som sitter der i sine private klær, under Sidewalk Express-skiltet?? Foreslo at hun kunne høre med flyselskapet sitt, jeg..

Lenke til kommentar

En litt malingsintern en...

 

Ei dame kommer inn og lurer på om vi kunne hoste opp en farge som hun hadde på huset sitt... Hun har med en lapp... Ho begynner å lese opp, (men ingenting om fargen, berre andre ting, malingskoster, whitespirit og slikt.) Så spør eg:

 

Eg: Men har du eit navn på fargen?

Hun: Nei.. Men eg håpte på at du hadde det lagret på papirer eller dataen eller en konto...

Eg: Nja... ser meg litt rundt, og spør etter navn og sjekker maskinen.

Hun: Finn du nokke?

Eg: Nei... Det ser mørkt ut...

Hun: Men du? Eg kan ringe mannen... Vent litt du...

 

Eg ventar (i SPENNING)

 

Hun: Jo... Har du ein farge som heitar Jotun Multicolour System?

 

Faen det var vansklig å holde seg!! Fortalte det til kolegaene mine etterpå og dei lo godt!!

Lenke til kommentar

Jeg har fått så sykt mange dumme spørsmål:

 

Kunde: Jeg får ikke lagt inn cden, hva gjør jeg galt? (kunden gnikker cden mot den stasjonære i sprekken til cdskuffen)

Meg: Trykk på knappen på cdromavspilleren så åpner en skuff seg der du kan legge inn cden.

Kunde: Dere burde lage manualene på norsk, jeg forstår ikke engelsk (kunden erkjente altså ikke manglende kunnskap , men jeg solgte henne noen pc for dummies bøker)

 

Kunde: Jeg har ett videokamera og ønsker å koble den til maskinen min (viser frem maskinens usb inngang og kameraets firewire) har du denne kabelen?

Meg: Nei desverre så finnes nok ikke den kabelen, å krysse usb med firewire er å krysse en flodhest med en elefant. Men du kan sette inn ett pcmcia kort isteden.

 

edit: Glemte en morsom en:

Kunde kom inn og klaget på ett hardisk kabinnett, han sa han ikke fikk kabelen til å passe med 2.5" hardisken og at det manglet en kabel.

Jeg åpnet esken og fant usb kabelen som skulle være der, men samtidig så jeg også at hardisken aldri var satt inn.

Jeg åpnet kabinettet og monterte hardisken foran øynene på ham. Han ble meget flau og takket :)

 

eller en kunde som ville koble til en sata disk med ide kabel.

 

eller en kunde som lurte på hvordan man skrudde på den bærbare hun skulle kjøpe.

Litt frekt svarte jeg at hun burde koble til strømkabelen og trykke på powerknappen. Hun tok det pent :)

Endret av anbar
Lenke til kommentar
Jeg bare smilte tilbake. Jeg hadde enormt lyst å svare tilbake, men jeg var usikker på om det var salg eller service kunden var inne for, så jeg ville ikke spolere det hvis det var salg.

"Frue, det du trenger finner du ikke i denne butikken. Der er apoteket og der er kondomeriet, og takk for seg."

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Kunde: Jeg får ikke lagt inn cden, hva gjør jeg galt? (kunden gnikker cden mot den stasjonære i sprekken til cdskuffen)

Meg: Trykk på knappen på cdromavspilleren så åpner en skuff seg der du kan legge inn cden.

Kunde: Dere burde lage manualene på norsk, jeg forstår ikke engelsk (kunden erkjente altså ikke manglende kunnskap , men jeg solgte henne noen pc for dummies bøker)

Er man dum om man ikke kan engelsk samtidig som man ikke har kunnskaper om hvordan en PC fungerer?

Kunde: Jeg har ett videokamera og ønsker å koble den til maskinen min (viser frem maskinens usb inngang og kameraets firewire) har du denne kabelen?

Meg: Nei desverre så finnes nok ikke den kabelen, å krysse usb med firewire er å krysse en flodhest med en elefant. Men du kan sette inn ett pcmcia kort isteden.

Det finnes nok av signaler som kan konverteres mellom. At noen ikke vet at man ikke kan konvertere mellom usb og firewire er da langt i fra dumt. Jeg ser støtt og stadig folk her på forumet som lurer på hvordan de skal klare å koble til et analogt headset til en USB port ved hjelp av en kabel.

eller en kunde som ville koble til en sata disk med ide kabel.

Igjen absolutt ikke en kunnskap man kan forvente at alle skal kunne.

eller en kunde som lurte på hvordan man skrudde på den bærbare hun skulle kjøpe.

Litt frekt svarte jeg at hun burde koble til strømkabelen og trykke på powerknappen. Hun tok det pent :)

Samme opplegg her. Akkurat denne sier vell mest om kundebehandler.

 

Jeg regner f. eks. med at du ikke vet hvordan man legger opp en kjedemaske, men jeg kaller deg ikke dum av dem grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kunde: Jeg får ikke lagt inn cden, hva gjør jeg galt? (kunden gnikker cden mot den stasjonære i sprekken til cdskuffen)

Meg: Trykk på knappen på cdromavspilleren så åpner en skuff seg der du kan legge inn cden.

Kunde: Dere burde lage manualene på norsk, jeg forstår ikke engelsk (kunden erkjente altså ikke manglende kunnskap , men jeg solgte henne noen pc for dummies bøker)

Er man dum om man ikke kan engelsk samtidig som man ikke har kunnskaper om hvordan en PC fungerer?

 

Nei, men blir heller ikke smartere om man ikke prøver å tillegne seg kunnskap. Og av ren slapphet/giddaløshet skylder på dårlige manualer.

 

eller en kunde som ville koble til en sata disk med ide kabel.

Igjen absolutt ikke en kunnskap man kan forvente at alle skal kunne.

 

eller en kunde som lurte på hvordan man skrudde på den bærbare hun skulle kjøpe.

Litt frekt svarte jeg at hun burde koble til strømkabelen og trykke på powerknappen. Hun tok det pent :)

Samme opplegg her. Akkurat denne sier vell mest om kundebehandler.

 

Jeg regner f. eks. med at du ikke vet hvordan man legger opp en kjedemaske, men jeg kaller deg ikke dum av dem grunn.

 

Om jeg skulle være interessert i kjedemasker, så tar jeg ett søk på google, wikipedia eller kjøper en bok. Men når man har en laptop foran seg og vet det finnes en knapp for å skru den på ett eller annet sted, så er det bare å lete etter knappen til man finner den. Om man mangler denne kunnskapen vil jeg gå så langt å kalle det dumhet, vi lever tross alt i 2008.

Kan sikkert diskutere hva dumhet er offtopic, min lille tese vil være fraværet å være smart/ha kunnskap.

Lenke til kommentar
*snip*

Så du mener altså at for å ikke bli oppfattet som dum når du er kunde så må du ha tilegnet deg kunnskapen på forhånd? Du skal være glad for at det ikke er sånn, for da hadde ikke du hatt jobb. Da hadde selgere vært overflødige.

Det som slår meg som forunderlig er at det er særlig innen teknologi man finner en slik arogant holdning. Går du inn i en garnbutikk og spør et grunnleggende spørsmål om strikking får du god hjelp, forklaring og kanskje til og med en demonstrasjon, samtidig som du får beskjed om å bare komme tilbake dersom du ikke får det til eller du lurer på noe annet (det har jeg opplevd en rekke ganger).

Går du derimot inn på f. eks. elkjøp og spør et grunnleggende spørsmål blir du sannsynligvis ledd av eller får en spydig kommentar slik du selv sier at du gjorde.

Det som er ekstra trist er at de aller aller fleste selgere er langt i fra eksperter på sitt eget felt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mye gøy her, men også mye uberettiget fjas synes jeg.

 

Jeg holder også en knapp på at det er flere dumme svar fra forhandlere enn det er fra forbrukere.

Selvfølgelig er det mye rart forbrukere sier, men forhandlerne skal liksom kunne det dem driver med.

 

 

Vil egentlig ikke si at kunder har dumme spørsmål, jeg liker service yrket selv faktisk, men jeg hater kunder som har "dumme" spørsmål og har en elendig instilling. Nokia/SE mobiltelefonen fungerer ikke og de oppfører seg som om det står Nokia på skjorta mi. Brukerfeil som de irritert og enkelte ganger aggresivt krever heving av kjøp for, garanti osv. Flere produkter med resettknapp låser seg eller vil ikke slåes på, kunde er utrolig irritert på oss og forlanger ditt og datt, 5 sekunder i bruksanvisningens troubleshoot og 5 sekunder på knappelayout på produktet viser hva som må gjøres. Jeg har ingenting imot dem som ler og takker meg etter slike småfiks. Det er morsomt med "dumme" spørsmål, men de som spør kan sikkert andre ting enn PC/mobil relatert flere ganger bedre enn meg. Selv prøver jeg å ha en liten innsikt i diverse ting jeg skal blande meg inn i ved å søke på google, wikipedia osv. ikke pc kyndige folk tenker vel ikke i de baner.

 

Eksempler jeg har på "dumme" kunder (har opplevd varianter av disse episodene med flere kunder, men da mer siviliserte og langt mer hyggelige enn disse):

 

- Kunde står foran trådløs router avdelingen min, jeg spør han om han trenger hjelp. Han sier han kjøpte en "sånn jævla dritt" av oss men "den funker faen ikke". Jeg er overrasket og spør om han har kobblet den til modem/lyseboks/nettverksutgang og plugget i strømmen, hvis den ikke funker så må han bare komme inn og vi kjører DOA på produktet. Han stopper litt opp og svarer "plugges i veggen? Jeg har den kobblet til PCen" han forsvinner uten takk eller småchat at han skal prøve dette.

 

- Kunde kommer inn og er irritert på en FM sender han har kjøpt til en MP3 spiller. Denner er ødelagt ifølge kunde, han vil heve kjøpet eller ha nytt produkt. Jeg spør hva som er galt, jo han får den ikke til å fungere. Jeg spør igjen hva det er som er galt, han har kastet bruksanvisning og klarer ikke å få den til å fungere. Jeg bruker 10 min på å lære meg FM senderen og viser dette til han. Han tar utstyret og går uten noen som helst form for takknemlighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dum kunde:

 

Eplekjekk ungdom svinger elegant en sixpack med øl på disken og spør om jeg vil se leg. Jeg hadde faktisk ikke tenkt å spørre (han virket gammel nok for meg) , men jeg tar imot tilbudet og sier "Ja, gjerne det!"

 

Jeg vet ikke hvem det var bilde av på det kortet, men det var hvertfall ikke han.

 

"Ehm, har du noe annet"?

 

Nytt kort. Denne gangen med et bilde som er så å si slitt vekk. Uheldigvis for han hadde to andre gutter prøvd å kjøpe røyk med det samme kortet tidligere samme dag.

 

Bomtur.

 

Moral: skal du prøve, ikke vær ovenpå. Ikke vær modig. Bare oppfør deg normalt og håp at ekspeditøren tror deg.

Lenke til kommentar

En som jeg overhørte på en bensinstasjon for en tid tilbake (jeg var der som kunde selv):

 

En kunde kom innom, og skulle ha en refleksvest. Grunnen var at det er påbudt å ha det liggende i bilen, og han hadde sett at politiet stod og hadde kontroll nedi veien..(Episoden skjedde kanskje et år etter at påbudet om reflksvest i bil trådte i kraft).

 

Dessverre var de utsolgt, og da spurte han damen bak disken om ikke hun kunne skrive en lapp til han, med stempel og underskrift, om at de hadde vært utsolgt, slik at han ikke fikk kjøpt.. Denne hadde han da tenkt å vise politiet, dersom de hadde påpekt manglende refleksvest i bilen.

 

Selvsagt. Fordi han ikke hadde klart å skaffe seg refleksvest i bilen i løpet av et års tid, så var det selvsagt plutselig den bensinstasjonens ansvar..

Lenke til kommentar

Bartender av yrke, og spørsmålet over alle jeg "elsker"..

Kunde: hva har du?.

 

Skal jeg da begynne å liste opp alt jeg har alfabetisk? :dontgetit:

eller hva forventer dere som kunder egentlig i svar på et sånt spørsmål?

 

Veggen bak meg er jo bokstavelig talt dekket av nettop mitt vareutvalg..

Lenke til kommentar

Roskov: HAHA, genialt

Trur jeg skal spørre det for hver gang jeg møter en bartender :)

Kanskje jeg havner i denne tråden.

 

EDIT:

Må vell nevnes at jeg ikke drikker :) så å spørre en bartender om hva de har og tvinge han til å si det for å så si at du skal ha et glass vann, blir da på pure jævelskap

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar
En som jeg overhørte på en bensinstasjon for en tid tilbake (jeg var der som kunde selv):

 

En kunde kom innom, og skulle ha en refleksvest. Grunnen var at det er påbudt å ha det liggende i bilen, og han hadde sett at politiet stod og hadde kontroll nedi veien..(Episoden skjedde kanskje et år etter at påbudet om reflksvest i bil trådte i kraft).

 

Dessverre var de utsolgt, og da spurte han damen bak disken om ikke hun kunne skrive en lapp til han, med stempel og underskrift, om at de hadde vært utsolgt, slik at han ikke fikk kjøpt.. Denne hadde han da tenkt å vise politiet, dersom de hadde påpekt manglende refleksvest i bilen.

 

Selvsagt. Fordi han ikke hadde klart å skaffe seg refleksvest i bilen i løpet av et års tid, så var det selvsagt plutselig den bensinstasjonens ansvar..

Det var egentlig ikke et dumt spørsmål i det hele tatt. For det første, hva vet du egentlig om saken? For alt du vet kunne vedkommende ha kjøpt bilen samme dag. For det andre vil poilitiet ofte ved slike mindre forhold be deg dra til nærmeste bensinstasjon og ordne forholdet. Et annet eksempel på dette er dersom en lyspære har gått. For det tredje var det langt i fra et dumt spørsmål, det var faktisk et ganske smart spørsmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...