Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Firmabil til 500 000

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tilbud om firmabil med maks nybilpris på 500’. Jeg har følgende krav.

1. Automatgear

2. God plass i baksete (har store sønner)

3. Cruise Control

4. Hengerfeste

5. Ikke stasjonsvogn eller SUV

Jeg har sett på følgende biler:

1. Mercedes C-klasse

2. Audi A4

3. Ford Mondeo

4. BMW 520d

Mercedes falt fort ut av listen for den er jo knøttliten. Har prøvekjørt Audi A4 også, men den virket også for trang. Ellers var det jo en nydelig bil å kjøre og den progressive styringen likte jeg veldig godt. A6 ble dessverre for dyr.

Så nå tror jeg at jeg sitter jeg igjen med to alternativ. En fullspekket Mondeo eller en fullstendig ribbet BMW 520d. Jeg har ikke prøvekjørt BMWen, men Mondeoen har jeg kjørt en del - den er god å kjøre og den er stor.

Men BMW er jo en prestisjebil og Mondeo er OBOS.

Hva bør jeg gå for? Et ribbet statussymbol eller en hvermannsbil med alt tenkelig utstyr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seriøst ?

Har selv hatt firmabil (grense 250k i noen år) . Det er veldig behagelig men det er penger ut av vinduet.

Det er ikke verdt det etter min mening da man blir skattet ihjel.

Med bil til 500k får du bortimot 125.000 pålagt inntektsskatt med noe rundt 55-60.000 økt skatt.Dvs det koster deg bortimot 5000 pr mnd.

Firmabil kalkulator

http://www.dinside.no/php/art.php?id=112932

Lenke til kommentar
Seriøst ?

Har selv hatt firmabil (grense 250k i noen år) . Det er veldig behagelig men det er penger ut av vinduet.

Det er ikke verdt det etter min mening da man blir skattet ihjel.

Med bil til 500k får du bortimot 125.000 pålagt inntektsskatt med noe rundt 55-60.000 økt skatt.Dvs det koster deg bortimot 5000 pr mnd.

Firmabil kalkulator

http://www.dinside.no/php/art.php?id=112932

Takk for kalkulatoren. Jeg vil få en skatteøkning på 59731 kroner. Jeg synes ikke dette virker mye. Hvis jeg skulle ha kjøpt bil mellom 400-500 tusen, så ville avskrivninger, kapitalkostnader, forsikringer, service, dekk, drivstoff etc. ha kostet meg mer.

Lenke til kommentar
Jeg har fått tilbud om firmabil med maks nybilpris på 500’. Jeg har følgende krav.

1. Automatgear

2. God plass i baksete (har store sønner)

3. Cruise Control

4. Hengerfeste

5. Ikke stasjonsvogn eller SUV

Jeg har sett på følgende biler:

1. Mercedes C-klasse

2. Audi A4

3. Ford Mondeo

4. BMW 520d

Mercedes falt fort ut av listen for den er jo knøttliten. Har prøvekjørt Audi A4 også, men den virket også for trang. Ellers var det jo en nydelig bil å kjøre og den progressive styringen likte jeg veldig godt. A6 ble dessverre for dyr.

Så nå tror jeg at jeg sitter jeg igjen med to alternativ. En fullspekket Mondeo eller en fullstendig ribbet BMW 520d. Jeg har ikke prøvekjørt BMWen, men Mondeoen har jeg kjørt en del - den er god å kjøre og den er stor.

Men BMW er jo en prestisjebil og Mondeo er OBOS.

Hva bør jeg gå for? Et ribbet statussymbol eller en hvermannsbil med alt tenkelig utstyr?

Hva med en komfortcruiser, prøv den før du bestemmer deg! Citroen C5 Exclusive

Lenke til kommentar

Det er få ting som er stusseligere enn en bil av 'rett' merke som har mindre utstyr enn man får som standard i bilder som koster nær halvparten.

Holdt på å le meg ihjel for en del år siden da jeg satt på i en relativt dyr Mercedes og den hadde manuelle vindussveiver (!), ikke a/c og ikke engang innvending justering av sidespeil. Ting som var standard på min da midt-på-treet-utstyrte-bil av et kjipt og vanlig merke som var nær 10 år eldre enn den aktuelle Mercedesen...

Lenke til kommentar
Min stemme går til A4.

Men A4 er så liten, nesten ingen bakseteplass i den.

What? I følge alt jeg har lest er nye A4 nesten like stor som en A6 inni.

Jeg sjekket ikke baksetet til A6. Bilen var over prisgrensen, men plassen i A4 var betydelig mindre enn BMW 520 og Mondeo.

Lenke til kommentar
jeg ville ha prøvd C5..var å så på en slik i går..ser snasen ut! masse utstyr, bra sikkerhet og utrolig bra comfort..ville selv ha valgt stasjonsvogn, men det er min mening...lykke til med valget!

Takk for forslaget. C5 er sikkert et bra alternativ, men jeg må ærlig innrømme at mitt valg av bil også styres av mine følelser og ikke bare fornuften. Jeg har nemlig vokst opp med franske biler og en kjederøykende far. Du kan vel derfor tenke deg hva slags følelser jeg får når jeg setter meg i en Citroen :yucky:

Lenke til kommentar
Jeg har nemlig vokst opp med franske biler og en kjederøykende far. Du kan vel derfor tenke deg hva slags følelser jeg får når jeg setter meg i en Citroen :yucky:

Hehe. Vi hadde også bare Citroën når jeg var liten. Ekstremt god komfort, men mye kvalitetstrøbbel. Synes det er trist at bakenden ser ut som den gjør. Med en slik front hadde den fortjent en bra designet bakende!

60_-2022250782.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...