Kadra kadabra Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Leser iblant anmeldelser av foto- og videokameraer der lysstyrken nevnes. På en tallskala med F foran. Nå vet jeg såpass at jo høyere tallet er, desto mer lukket er irisen (ikke sant?). Så desto mørkere blir bildet osv. Men det jeg lurer på er hvordan det er meningen at jeg skal ta nytte av tallene? Jeg har ingen lysmåler selv. Kan noen belære meg hva jeg bør vite om disse F2,8 F3,4 osv?? Lenke til kommentar
D_A_N Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Hei! Vanligvis når man ser i en søker/lcd- skjerm og stiller på manuell iris el. kommer bokstaven F foran tallet som beskriver lysstyrken som slippes inn. Når du stiller på exposure knappen (avhengig opp eller ned) vil du se at det kommer mer lys inn på søkeren/lcd- skjermen, mens tallene beveger seg opp eller ned. Du skulle nok ikke trenge en lysmåler for bare å filme og ta bilder. Lenke til kommentar
Kadra kadabra Skrevet 17. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2003 Vel akkurat det du fortalte vet jeg da. Men jeg lurer konkret på hva selve tallet skal si meg. F.eks. hvis det står at lysstyrken på kameraet er F2,8...hva sier det meg? Bra/dårlig? generelt..hva skal det konkrete tallet egentlig si meg? Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Jeg er dårlig til å forklare men her er noen eksempler (tenker her på fotoapparat men prinsippet er det samme på videokameraer) som kanskje klarer det opp for deg: F2.8 - Slipper mer lys inn og gir dermed kortere lukkertid men på bekostning av dybdeskarphet F8 - Slipper inn mindre lys men med merkbart lengre lukkertid, mer dybdeskarphet F22 - Slipper inn lite lys (i forhold til de andre), mye lenger lukkertid, gir veldig bra dybdeskarphet. På håndholdte fotoapparater er man ofte begrenset til F2.8 - F5.6 så sant man ikke er ute i strålende sol for å unngå at lukkertiden blir så lang at bildet blir uskarpt pga. kamerabevegelser. For å unngå uskarpe bilder bør lukkertiden generelt på et håndholdt fotoapparat ikke være lenger enn brennvidden på linsen - f.eks. ca. 1/60 sekund på en 60mm linse, 1/200 sekund på en 200mm linse osv. Forskjellige blenderverdier innvirker altså både på dybdeskarphet (ikke alltid så viktig - veldig avhengig av motivet så klart) og på lukkertiden. Og ikke minst - større blenderåpning en linse kan tilby jo mørkere kan det være før det ikke lenger er mulig å ta bilder/filme. Derfor angir man alltid hvor lyssterk en linse er. Lenke til kommentar
froflo Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 ..hva skal det konkrete tallet egentlig si meg? F er dividenden mellom bildeplanets (her: ccd-brikkens) diagonal og iris-diameter. Objektivet bør altså ha stor F-verdi for å fungere i svakt lys (men på minst mulig bekostning av optisk kvalitet!) De fleste objektiver leverer best optisk kvalitet (minst brytningsfeil, jevn belysning av bildeflaten m.m.) ved middels nedblending (omkring F8), noe man kan ta hensyn til hvis kameraet gir mulgihet for det (manuell instilling). Dette siste vil vel ha mest betydning ved vanlig fotografering. Lenke til kommentar
froflo Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 et eller annet omgjorde F8 til F 8) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå