Gå til innhold

PowerSupply

Anbefalte innlegg

Viss jeg har forstått det rett, så trenger du en strømforsyning for å få start på pc'en :)

Det jeg lurer på er hvor det står på strømforsyninga hvor mye den har (150, 300, osv.).

Har en strømforsyning her, men hvet ikke om den er god nok til å få igang en 700-800mhz prosessor.. (eller motherboard), så jeg trenger litt info om den. Kan noen gi meg et clue?

Hva skjer egentlig viss du har for lav strømforsyning til pc'en?

Trenger hjelp raskt!

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det som er problemet... finner ikke noe "w" eller "watt" på hele boksen! Eneste som står er Input, DC Output, og "V" =volt?

Ikke noe watt! Trodde forresten 150w var nok til en 700-800mhz..

Viss noen vet noe, vær snill og del :smile:

Takk

Lenke til kommentar

Det er ofte det står et tall i modellnavnet til PSU'en. Hvis det står 200, 235, 250, 300 e.l. så kan det hende at det er det.

Hva som kreves er også avhengig av hvordan skjermkort du har, om du har mange HD'er, CD/DvD/Brennere e.l.... samt om du har mange vifter.

Lenke til kommentar
Det er ofte det står et tall i modellnavnet til PSU'en. Hvis det står 200, 235, 250, 300 e.l. så kan det hende at det er det.

Hva som kreves er også avhengig av hvordan skjermkort du har, om du har mange HD'er, CD/DvD/Brennere e.l.... samt om du har mange vifter.

Sier API 6200 deg noe? :)

Lenke til kommentar

Forresten, tenkte på å kjøpe en strømforsyning i tilfelle det må til..

men de er jo så dyre! (eller?) Uansett, si meg om dette er et godt kjøp:

Chieftec PSU ATX 300W CE For P4 (ATX-12V V1.1) With PFC

for 400kr på PSdata.no -godt kjøp?

All hjelp er god hjelp! :smile:

Lenke til kommentar

Hva slags maskin er det du har? Er det en merke-PC (HP, IBM etc), så kan man finne det ut via modellnummeret på PCen.

Hvis det er en standard PC, så må du muligens skru ut strømforsyningen for å se hva som står skrevet på den. Den er festet i 4 skruer bak på kabinettet.

Det er ikke bare prosessoren som bestemmer strømforbruket. Alle de andre delene til PCen bruker strøm, alt fra harddisker, grafikkort, hovedkort til CD spillere.

Det er to hovedtyper strømforsyning:

- AT. Det er en gammel standard, typisk brukt på eldre Pentium PCer. De har en fysisk kontakt for å slå av/på strømmen. Disse kan ikke brukes i nyere PCer. Det er lett å finne ut, du ser bare om pluggen passer.

- ATX. Slik er alle nye strømforsyninger. Noen hovedkort krever i tillegg at du har en egen 12V plugg med 4 pinner. Det kreves ikke for din CPU.

Lenke til kommentar
På de fleste PSU'er pleier det å stå en tabell hvor diverse strømmer og spenninger er oppgit. Nederst i den pleier total effekt å være oppgitt.

Ja, den tabellen er her, men det står ikke total effekten..

jeg kan jo skrive den ned, og håpe at noen av dere får mer peiling når dere får denne informasjonen.

Altså:

ATI 6200

Customer ID: 075

Date: A 9 7 4 7

S/N: 7 1 1 5 6 6 5 7

Rev: C

Input:

100-127V~, 50/60 Hz 5.0 A

200-240V~, 50-60 Hz 3.0 A

DC Output:

+5.0 V === 20.0 A

+12.0 V === 8.0 A

-5.0 V === 0.5 A

-12.0 V === 0.5 A

+5VS === 1.0 A

Og med liten skrift nede til høyre:

CM-1

Noen som kan fortelle meg hvor mye watt den har utifra dette?

(en elektriker kanskje?) :smile:

Håper noen hvet..

Lenke til kommentar
Hva slags maskin er det du har? Er det en merke-PC (HP, IBM etc), så kan man finne det ut via modellnummeret på PCen.

Det er en IBM pc denne strømforsyninga sitter i, og ja, jeg tror den er ganske gammel, siden den ligger på 233mhz PII.

Jeg lurer på om man kan sette denne gamle PSU'en i en 700-800mhz PIII.

Så hvordan kan man finne det ut via modellnummer?

Den er vel såpass gammel at den ikke eksisterer i IBM's register, eller hva?

Det er to hovedtyper strømforsyning:

- AT. Det er en gammel standard, typisk brukt på eldre Pentium PCer. De har en fysisk kontakt for å slå av/på strømmen. Disse kan ikke brukes i nyere PCer. Det er lett å finne ut, du ser bare om pluggen passer.

Vilken plugg? :roll:

Lenke til kommentar

Det du har er nok en god gammeldags AT PSU. (Siden den ikke har 3,3V) Og den så ikke så veldig kraftig ut heller.

Han mente pluggen som går fra PSU til hovedkortet.

Edit: Når jeg la sammen strømmene/spenningene kom jeg fram til at teoretisk max effekt er på 209,5 Watt

Lenke til kommentar

Så da gjenstår det ultimate spørsmålet:

Vil PSU'en funke i en 700-800mhz Intel P3, med 24x cd-rom og en 2 gb HD (og et 8mb 3d-kort)?

(jeg hvet det er jalla komponenter, men det skal oppgraderes straks jeg finner ut at den *virker*)

Tror ikke disse komponentene trenger så mye strøm...

Evig takknemlig til den som sier de magiske orda "Ja.." :smile:

Lenke til kommentar
fillern..  :)

Takk til alle som svarte!

(Ps, hn66, tar rådet ditt og kjøper Q-tec'en ;))

Takker for tilliten. Jeg har selv kjøpt en slik strømforsyning til en venns PC, det driver en AMD Athlon 1 GHz PC, med CD brenner, DVD spiller og mye utstyr.

Hvis du ev. synes det bråker for mye, så kan jeg hjelpe deg der også. Bare ta kontakt på email på [email protected].

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...