marte05 Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Hei! Mulig jeg spør helt feil plass nå, men jeg prøver meg uansett.. Sett at jeg har et produkt jeg vil få de lokale butikkene i byen jeg bor i til å selge for meg, må jeg da ha et firma eller en patent på det jeg selger? Jeg skjønner jeg må registrere "firmaet" mitt eller noe, men i hva, og hvordan? Ideen er at butikkene skal kjøpe produktet mitt for å igjen selge det til kundene sine litt dyrere, så også butikken sitter igjen med penger i kassa. Dette er ingen forretningsplan, jeg bare kom til å tenke på noe og klarer ikke stoppe før jeg finner ut av det! :o Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Enten må du ha firma (AS) eller være selvstendig næringsdrivende. Dette for at staten skal få mva fra de produktene du selger. Du trenger ikke ha patent på det produktet du selger, men du bør passe på at du ikke bryter andre patenter. Mer info om det å starte en bedrift kan du lese om her: https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelverk/ Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Bare for ordens skyld; både AS og selvstendig næringsdrivende/enmannsforetak er et firma. Det finnes også andre firmaformer som blant annet DA, NUF, ANS, ASA. OP: du finner nok svar på det meste du lurer på her: http://www.bedin.no Lenke til kommentar
GRIM87 Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Eller du kan bare ringe brønnøysund registrene å få papirer på å registrer ett enkeltpersons foretak. Da kan du uten at du forplikter deg til noe spessielt tjene max 50K. Etter det blir det mer serriøst Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Mener du dette er noe du vil tjene penger på, register heller et NUF. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Mener du dette er noe du vil tjene penger på, register heller et NUF. Fordi at? Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 (endret) Han slipper blant annet revisor, men du får også flere rettigheter. http://www.adekvat.no/default.aspx?CID=4892 Hvorfor velger Gründere selskapsformen NUF? Det er Gründere med et enkeltpersonsforetak eller planer om å starte et enkeltpersonsforetak denne selskapsformen er mest attraktiv for. Vi har til dags dato ikke møtt en gründer som velger NUF selskap utelukkende for å slippe kostnadene til revisor. Den største årsaken til at gründere velger NUF er at de ønsker å ha den ansattes rettighet. Rettigheter som alle andre Norske arbeidstagere har med: rett til arbeidsledighetstrygd, svangerskapspermisjon, sykelønn etc. Dette er rettigheter du mister helt eller delvis hvis du driver et enkeltpersonsforetak, derfor er dette den klart største årsaken til at Gründere velger et NUF selskap. Årsak nummer 2 er finner du i aldersgruppen 20-40 år hvor det er mange Gründere. I den nedre halvdel av aldersskalaen er de fleste i etableringsfasen med huslån, studielån, kostnader til barnepass etc. og for disse representerer kravet til aksjekapital på 100,000 kroner et betydelig beløp. Disse setter selvsagt pris på å slippe å måtte låne 100,000 ekstra for å starte sitt eget selskap. Resten kan vi litt lettvint si går opp i opp: det er riktig at du slipper kostnadene til revisor men samtidig får du arbeidsgiveravgift på din lønn som i de fleste tilfeller overstiger kostnadene til en revisor. Har du hatt et enkeltpersonsforetak har du ikke betalt arbeidsgiveravgift på din lønn tidligere. Derfor mener vi at man isteden for å lage ytterligere hindringer/regelverk for å forsøke å hindre gründere i å etablerere egen virksomhet bør man heller forsøke å gjøre den Norske formen for akseselskap mer attraktiv slik at flere gründere ønsker å velge denne selskapsformen. Norsk AS Enkelpersonf. NUF Sykepenger 100% 65% fra dag 17 100% Fødselspenger 100% 65% 100% Arbeidsledighetstrygd Ja Nei Ja Risiko Redusert Høy Redusert Krav til Aksjekapital 100.000,- Ingen 1 £ Arbeidsgiveravgift Ja Nei Ja Revisorplikt Ja Nei Nei 1.Det NUF registrerte norske aksjeselskapet har ikke revisjonsplikt: såfremt driftsinntektene av den samlede virksomhet er mindre enn fem millioner kroner. Dette utgjør en årlig besparelse på mellom 8000- 25000 kr. (Hjemmel: Revisorloven § 2-1 annet ledd. ) 2. Det norske aksjeselskapet har begrenset regnskapsplikt: og må som andre norske foretak utarbeide årsregnskap. (Hjemmel: Regnskapsloven § 1-2 nr 12. ) Firma.no bistår sine besøkende fra idé via etableringen til du har et selskap i drift. Fram til etableringen er alle tjenester og produkter gratis. Når du er over i driftsfasen kan du fylle på med både kunnskap og produkter for å videreutvikle ditt selskap. Endret 27. juli 2008 av AllFather Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Hva med hvor useriøst man blir sett på i næringslivet? Folk grøsser bare de hører NUF, fordi skylder dem noen gjeld og det går adundas, har de store vanskeligheter med å få pengene sine. Et enkeltpersonsforetak har heller ikke revisjonsplikt. Og hva skal du med sykepenger, fødselspenger, osv? Du kan jo ta ut så masse lønn du vil fra et enkeltpersonsforetak uansett.. Det hele valget står egentlig på om man skal drive dette på heltid eller deltid. Skal man drive dette på heltid, da starter du selvfølgelig AS. Skal man drive på heltid, så bør man i hvert fall budsjettere med 100.000 første året uansett, det er utrolig hvor fort pengene forsvinner i oppstartfasen. Hvor mange store selskap er det egentlig som er NUF? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Hvor mange store selskap er det egentlig som er NUF? If skadeforsiking er et NUF, men vet ikke om mange andre nei. Ellers helt enig i alt du skriver. Et annet element er risiko. Hvis du skal gjøre ting som innebærer økonomisk risiko, kjøpe inn varer ol. Så bør du vurdere AS, slik at hvis ting går feil så er det bare selskapet som går konkurs og ikke deg personlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå