Gå til innhold

Angående dette med grep


Anbefalte innlegg

Du har ikke tafset på E-3 altså?

Kanskje det diggeste grepet jeg vet om.

Det oser av godfølelse. Akkurat som når man plukker opp noe gammel manuelloptikk fra 70-tallet som ennå er i toppstand fra en skuffe i noens hjem og prøver å snu litt på fokusringen. Oooooh.. Og han var dum nok til å selge det for 150 kroner. :D

 

 

 

Jeg synes ikke grepet på D3 er noe bedre enn E-3. Og ja, jeg har holdt begge to i full størrelse (grep på E). Ikke dårligere, men heller ikke bedre.

Jeg har prøvet begge, og vil foretrekke E-3, dog har jeg ikke prøvet med grep. Jeg vet en del ikke er like komfortable med vertikalgrepet på E-3 kontra E-1, men jeg har aldri prøvd den komboen, så kan ikke uttale meg. Men det blir en digresjon.

 

Jeg ville tatt et 1Dmk3 foran et D3 anyday med tanke på grep, om det var eneste prio.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har egentlig ikke tenkt så mye på grepet før jeg kjøpte mitt første dSLR for noen måneder siden.

Godt eller dårlig grep kom aldri opp da jeg hadde Cosina'en, tidlig 90 og EOS 300V'en jeg hadde i 2001/02.

Etter prøving fant jeg de som passet meg best og smake(n)er som baken.

Fra best til bra: Nikon D80, Pentax K10/20D og Olympus E-510/520

Fra dårlig/smått til :yucky: : Nikon DXX?, Olympus E-410 og Canon 400/450D.

Fikk ikke testet Sony, kom aldri så langt.

Lenke til kommentar
Søstern min fikk seg et Canon 400D kamera nå. Det har alltid vært klager på hvor dårlig grep disse kameraene har. Men jeg forstår ikke, holder folk kameraet med kun høyre hånd mens venstre er i lomma? Jeg pleier alltid å holde venstre hånd under objektivet for støtte, uansett kamera, bortsett fra kompakte, mens høyre hånd kun trykker på utløseren og knapper der rundt. Om det så ikke hadde vært noe grep der i det hele tatt, slik som på gamle analoge speilrefleks, og det folk åpenbart var fornøyde med i flere tiår, hadde det ikke vært noe problem for meg. Hva skjer? 400D har ikke dårlig grep, eller det bør vel ikke være betydningsfullt, fordi kameraets vekt hviler og burde hvile på venstre hånd som holder objektivet? :hmm:

 

Folk er så bortskjemte at snart forventer man vel at det følger med sånne jetdyser under kameraet så kameraet han hoovere i luften og følge etter der man går. :p

 

Prøv å sett en 70-200 IS 2.8 på 400d'en din, så kan vi snakkes..

 

18-55 kit'et veier jo like mye som capen på større objektiver, så å komme med en slik uttalelse på grunnlag av den erfaringen er litt snau..

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar
Søstern min fikk seg et Canon 400D kamera nå. Det har alltid vært klager på hvor dårlig grep disse kameraene har. Men jeg forstår ikke, holder folk kameraet med kun høyre hånd mens venstre er i lomma? Jeg pleier alltid å holde venstre hånd under objektivet for støtte, uansett kamera, bortsett fra kompakte, mens høyre hånd kun trykker på utløseren og knapper der rundt. Om det så ikke hadde vært noe grep der i det hele tatt, slik som på gamle analoge speilrefleks, og det folk åpenbart var fornøyde med i flere tiår, hadde det ikke vært noe problem for meg. Hva skjer? 400D har ikke dårlig grep, eller det bør vel ikke være betydningsfullt, fordi kameraets vekt hviler og burde hvile på venstre hånd som holder objektivet? :hmm:

 

Folk er så bortskjemte at snart forventer man vel at det følger med sånne jetdyser under kameraet så kameraet han hoovere i luften og følge etter der man går. :p

 

Om 400D er det eneste kamereat du noensinne har holdt så kan det vel sikkert

oppleves godt å holde i, det er vel faktisk ganske så greit.

Men om du har holdt i andre kamera i en prisklasse over som f.eks 30D/40D så vil du nok oppleve hvor latterlig mye mer ergonomisk grepet og plassering av knapper er, det samme går igjen i tilsvarende prisklasser hos andre produsenter som Nikon og Olympus osv osv..

 

Så konklusjonen er at for å fastslå hvor bra grepet på 400D egentlig er bør

du ha et visst sammenligningsgrunnlag å måle ut ifra,

folk som har kjørt Opel Manta med dårlige dempere hele livet kan jo synes at det er en super comfy bil også.

Lenke til kommentar

Det kan vel kanskje tenkes at dette med grep er en litt individuell sak.. ettersom folket rundt om i verden er utstyrt med ganske forskjellige klubber.

 

Jeg testet hvertfall 400d opp mot diverse nikon kameraer i butikken før jeg kjøpte det. Og jeg syns helt ærlig at Canon sitt grep passet mine små barnehender best.

 

Men men, det er nå bare engang meg og min mening..

Lenke til kommentar

Ja, det var det med små barnehender da. Men jeg tror ikke jeg hadde fått leddgikt av å bruke 400D heller, for å si det slik. Jeg hadde tatt like dårlige bilder, og sannsynligvis hadde jeg kost meg omtrent like mye. I hvertfall uten noen annen referanse. Kanskje for mange referanser er dyrt og farlig for forstanden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...