Gå til innhold

Angående dette med grep


Anbefalte innlegg

Søstern min fikk seg et Canon 400D kamera nå. Det har alltid vært klager på hvor dårlig grep disse kameraene har. Men jeg forstår ikke, holder folk kameraet med kun høyre hånd mens venstre er i lomma? Jeg pleier alltid å holde venstre hånd under objektivet for støtte, uansett kamera, bortsett fra kompakte, mens høyre hånd kun trykker på utløseren og knapper der rundt. Om det så ikke hadde vært noe grep der i det hele tatt, slik som på gamle analoge speilrefleks, og det folk åpenbart var fornøyde med i flere tiår, hadde det ikke vært noe problem for meg. Hva skjer? 400D har ikke dårlig grep, eller det bør vel ikke være betydningsfullt, fordi kameraets vekt hviler og burde hvile på venstre hånd som holder objektivet? :hmm:

 

Folk er så bortskjemte at snart forventer man vel at det følger med sånne jetdyser under kameraet så kameraet han hoovere i luften og følge etter der man går. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et 400D er et lite engangskamera, og om man da setter en blyklump forran vil man få problemer med å holde skikkelig, jeg får iallefall ikke ordentlig tak rundt kameraet, som er mindre enn D50, som også var ganske lite.

 

Jeg liker kamera man kan holde med mer enn pekefinger og langefinger, 400D er ikke et av de... Samt at selve grepet er tynt og gir unaturlig bøy på fingrene, men det er etter at jeg er vant til D200, så det er mye "unaturlig-følelse" som spiller inn, og ikke bare det lillegrepet.

Lenke til kommentar

Det er primært de som har lange fingre som har problemer med grepet til Canon 350D, 400D og tildels 450D. Så jeg har ikke problemet med grepet på 350D'en min.

 

Men det er ikke å stikke under en stol at 30D har et bedre grep. Den beste kombinasjon av kompakt størrelse og godt grep har, etter min mening, Nikon D80 og Penktax K10D/K20D.

 

Tom

Lenke til kommentar
Søstern min fikk seg et Canon 400D kamera nå. Det har alltid vært klager på hvor dårlig grep disse kameraene har. Men jeg forstår ikke, holder folk kameraet med kun høyre hånd mens venstre er i lomma? Jeg pleier alltid å holde venstre hånd under objektivet for støtte, uansett kamera, bortsett fra kompakte, mens høyre hånd kun trykker på utløseren og knapper der rundt. Om det så ikke hadde vært noe grep der i det hele tatt, slik som på gamle analoge speilrefleks, og det folk åpenbart var fornøyde med i flere tiår, hadde det ikke vært noe problem for meg. Hva skjer? 400D har ikke dårlig grep, eller det bør vel ikke være betydningsfullt, fordi kameraets vekt hviler og burde hvile på venstre hånd som holder objektivet? :hmm:

 

Folk er så bortskjemte at snart forventer man vel at det følger med sånne jetdyser under kameraet så kameraet han hoovere i luften og følge etter der man går. :p

Uansett hvordan du holder venstrehånden, vil du holde kameraet stødigere dersom du har skikkelig grep med høyrehånden også. Med kit-objektivet er det ikke så stort problem, det er nesten bare luft uansett - men med optikk som veier litt mer, vil du kjapt finne ut at 400D ikke har noe særlig til grep...
Lenke til kommentar
Men det er ikke å stikke under en stol at 30D har et bedre grep. Den beste kombinasjon av kompakt størrelse og godt grep har, etter min mening, Nikon D80 og Penktax K10D/K20D.
Til mine hender er også Olympus E-510/E-520 meget bra. Jada, min GX-10 ligger bedre i hånden, men akkurat der tror jeg det nesten er mer vane enn at den egentlig er så veldig mye bedre. Uansett - søkeren da, den er det klasseforskjell på (i "min" favør).
Lenke til kommentar
Det er primært de som har lange fingre som har problemer med grepet til Canon 350D, 400D og tildels 450D. Så jeg har ikke problemet med grepet på 350D'en min.

 

Men det er ikke å stikke under en stol at 30D har et bedre grep. Den beste kombinasjon av kompakt størrelse og godt grep har, etter min mening, Nikon D80 og Penktax K10D/K20D.

 

Tom

 

Det kan jeg ikke si meg enig i.

Jeg har veldig lange fingre, og store hender, og for meg ligger 400D bedre i hånden enn Nikon D80 og Pentax K10D.

Grunnen er at jeg krøller lillefingern unger huset og får dermed ekstra støtte, på D80/K10D får jeg ikke det helt til, og siden rattet foran sitter under utløserknappen kommer langfingern i veien for det ved normal bruk.

 

Setter man på noe tunge greier på 400D blir det jo litt ubalanse, men det er sjelden man ser fotografer med 1D/D3 og 400mm tele som fotograferer med en hånd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

For meg er et godt grep en kombinasjon av;

a)

hvor stødig jeg kan holde kameraet.

b)

hvilke funksjoner jeg kan nå uten og endre fingrenes plassering vesentlig eller fjerne øyet fra søkeren.

c)

Søkerinformasjonen bør gi tilbakemelding på de settinger jeg kan endre.

 

For meg er et "godt grep" derfor mer enn bare hvor stødig kameraet ligger i hendene med ulike objektiver. En diskusjon om de ulike kameraers grep burde etter min mening derfor også omfatte punktene b og c over.

Lenke til kommentar
For meg er et godt grep en kombinasjon av;

a)

hvor stødig jeg kan holde kameraet.

b)

hvilke funksjoner jeg kan nå uten og endre fingrenes plassering vesentlig eller fjerne øyet fra søkeren.

c)

Søkerinformasjonen bør gi tilbakemelding på de settinger jeg kan endre.

 

For meg er et "godt grep" derfor mer enn bare hvor stødig kameraet ligger i hendene med ulike objektiver. En diskusjon om de ulike kameraers grep burde etter min mening derfor også omfatte punktene b og c over.

Syns punkt d) er like viktig.

 

d) hvor behagelig det ligger hånden og om det er behagelig å bruke i lengden

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Syns punkt d) er like viktig.

 

d) hvor behagelig det ligger hånden og om det er behagelig å bruke i lengden

 

Du har et poeng, men dersom kameraet ikke er behagelig å holde vil det vel neppe være stødig særlig lenge heller så punkt a burde vel kanskje vært omskrevet til noe sånt som;

 

a)

hvor stødig jeg kan holde kameraet i et behagelig grep.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...