Gå til innhold

Bytte vifte til Scythe Ninja?

Stylpe

Anbefalte innlegg

Jeg og Blib bygger HTPC, men håpte at Scyte Ninjaen vi valgte skulle være stillere enn den er. Jeg har prøvd å finne ut hvorfor viftestyring tilsynelatende ikke er aktivert, og mener jeg har funnet årsaken i at viften som er festet til Ninjaen har 3-pins kontakt, mens hovedkortet (Asus P5E-VM HDMI) har 4-pins kontakt (med støtte for PWM altså) og ikke kan styre vifter som ikke har den 4. pinnen (ut i fra denne artikkelen hvor de prøvde manuelt med SpeedFan, har også testet selv).

Så spørsmålet mitt er om jeg kan klaske på en ny vifte på kjøleren, f.eks. denne her eller tilsvarende? Ser ut som festemekanismen er forholdsvis enkel, bare noen bøyler. Tror dere det går bra?

Vurderer også å bare plugge vifta i case-fan porten, siden den er 3-pins og kan styres manuelt i bios og evt SpeedFan, men liker ikke denne typen jobbe-rundt-problemet løsning :p pluss at jeg er usikker på hvor glad biosen blir for dette, går sikkert alarmer i hytt og gevær fordi den tror cpu-vifta ikke går. Meh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge løsningene funker, du kan:

* Skru av overvåkning av CPU-vifta i bios og ta det manuelt case-fan

* Kjøpe vifta du linket til og bytte ut. Festeanordning til Ninja'n er ganske primitive og enkle.

Du kan jo også stille deg spørsmålet; Trenger jeg CPU vifta?

Personlig kjører jeg en Intel Core 2 Duo E6600 (default klokket) uten CPU-vifte. Med kun inn & utsugs vifter i kabinettet.

Lenke til kommentar

For å herme etter Ludvig: Ække det fali 'a? Vi har en E8400, og ikke grafikkort, dvs prosessoren gjør all filmdekodingen, så når vi skal se film i 1080p så forestiller jeg meg at prosessoren vil drives hardt. Får gjøre noen tester med Prime95 og sånn, så kan jeg heller komme tilbake her senere :)

Lenke til kommentar

Alt er avhengig av hvor mye luft du får flyttet med inn- og utsugs viftene. Men sjekk disse mothverandre:

E8400: http://processorfinder.intel.com/Details.aspx?sSpec=SLAPL

E6600: http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SL9ZL

E8400 "tåler" over 12 grader mer enn min E6600 + at begge er basert på 65W :) Mest sansynlig siden E8400 er basert på 45nm som er mer energigjerrig.

Har kun to vifter i kabinettet mitt og det inkluderer et vifteløst skjermkort. Alt går smooth, men dette er et midi-tower og ikke et typisk HTPC kabinett dog...

Edit: leif....

Endret av Largie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...