Gå til innhold

Passende straff for mennene bak luftpistol-massakren i Oslo?

Anbefalte innlegg

Er virkelig dette den saken som engasjerer deg mest i media nå?

Er jo en helt ubetydelig liten fillesak. Kan vel regnes sånn ca et steg verre enn 10 åringene som skyter med spytterør og sprettert på forbipasserende. Hva skal de få da, 5 år kanskje?

Gassdrevet pistol? "Plink", truffet i tinningen. Paff. Død. Eller kansje vedkommende bare blir lettere lobotomert?

Ingen kom alvorlig til skade, men, shit happens.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er for fengsling av mennesker som er fundamentalt farlige for sine omgivelser. Disse folka er ikke farlige for sine omgivelser. Det finnes flere måter å straffe på.

Min mening: med mindre du er farlig for samfunnet bør du få en straff som gagner samfunner og din egen utvikling. Samfunnsstraff er en fin båt. Få dem til å vaske toalettene i Trondheim og rake søppel o.l. Gratis arbeidskraft, og langt bedre enn å tømme statskassa for å investere i "hotellopphold" for dem i 10 år.

Lenke til kommentar
Eg trur ikkje ein luftpistol (ikkje nødvendigvis gassdrevet) og ei plastkule har energi nok til å ta livet av eit menneske, sjølv i worst case. Då må det være i form av at personen fell ned og dør av fallet elns.

Noen gang slått noen i tinningen / blitt slått i tiningen? Det skal svært lite til før blodet kommer. En luftgeværkule kan penentrere den. Ikke uten problem, men det kan skje.

Hva med øyet?

Lenke til kommentar

Luft/gassvåpen er ikke akkurat det farligste prosjektilvåpenet man kan bruke, langt i fra. En sprettert har vel for eksempel potensiellt langt større dødbringende og skadegjørende kraft.

Det som er det mest negative med softguns og lignende er at de ligner på ekte våpen. Den største trusselen i et skytevåpen er skaden den potensiellt kan utgjøre. Det er dette som gir (mis)brukeren makt. Dessuten er softguns lette å skaffe og lette å bruke.

Jeg er for å regulere "replikavåpen". Særlig små kopier av genuine våpen man kan gå med skjult. Det virker som slike stadig oftere blir brukt til å rane og terrorisere andre med.

Lenke til kommentar
Eg trur ikkje ein luftpistol (ikkje nødvendigvis gassdrevet) og ei plastkule har energi nok til å ta livet av eit menneske, sjølv i worst case. Då må det være i form av at personen fell ned og dør av fallet elns.

Noen gang slått noen i tinningen / blitt slått i tiningen? Det skal svært lite til før blodet kommer. En luftgeværkule kan penentrere den. Ikke uten problem, men det kan skje.

Hva med øyet?

Det er snakk om softgun, plastkuler. Ikkje luftgevær med bly(?)kuler.

Trur heller ikkje det kan medføre død om ein skulle treffe eit auge. Avhengig av om ein treff augelokk eller eple sjølvsagt, skada kan ein nok bli, det er klart.

Lenke til kommentar

Det står dei trudde det var ein gassdrevet pistol. Står ingenting om kva prosjektil det var.

No er media flinke til å lage mountains out of molehills, så det er ikkje godt å vite (ref. "Luftpistol-desperado").

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Det står dei trudde det var ein gassdrevet pistol. Står ingenting om kva prosjektil det var.

No er media flinke til å lage mountains out of molehills, så det er ikkje godt å vite.

Det skal jeg love deg! Overskriften på en av nettavisene jeg så var "Fem skutt i Oslo"!

Og.. Hehe.. massaker...

Lenke til kommentar
Var gjerningen begått i affekt skulle straffen vært X2 bare av den grunn.

Er det mentalt forstyrrelse som står bak er det forvaring som skulle vært straffen for da er dette en spesielt farlig person å ha gående løs i samfunnet, trikkedrapet anyone?

Hvorfor mener du at det burde vært dobbel straff for handlinger begått i affekt? Slik jeg ser er personer som bruker vold som en løsning etc. en større fare enn mennesker som skader noen i et raseriutbrudd el.

Om det er en mentalt forstyrret person burde det dømmes til tvangsbehandling. Praktisk talt det samme som forvaring, bare på et mentalsykehus istedetfor i fengsel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...