Gå til innhold

Passende straff for mennene bak luftpistol-massakren i Oslo?

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2560662.ece

Hvis DU kunne bestemme, hva skulle disse gærnigene fått som straff?

Jeg mener 10 år bak murene er passelig. Man skal være ganske korka i huet for å kjøre rundt i en bil og skyte mot folk. De setter borgernes sikkerhet i fare, og i verste fall kunne de truffet øyne. Straffene i Norge er altfor lave, og kjenner jeg sosialistene rett, slipper disse to unna med ett usselt år bak murene.

Skam dere, pøbler!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at han ville ha plukket opp et luftvåpen for å skyte på tilfeldige folk med etter 10 år bak lås og slå.

Er vi heldige kan det jo til og med hende at det får en prevantiv virkning ettersom man nå vet straffen for å skyte på folk selv om det er med luftvåpen.

Lenke til kommentar
Tviler på at han ville ha plukket opp et luftvåpen for å skyte på tilfeldige folk med etter 10 år bak lås og slå.

Er vi heldige kan det jo til og med hende at det får en prevantiv virkning ettersom man nå vet straffen for å skyte på folk selv om det er med luftvåpen.

Hvis han bare hadde måtte sitte inne en uke så tror du at han ville gjort det igjen?

Det vil heller ikke ha noen prevantiv effekt siden igjen som gjøre en slik handling tenker over konsekvensene på forhånd. Hadde de gjort det hadde de ikke begått handlingen.

Lenke til kommentar

Hvorfor må folk på liv og død synse slik?

For det første kjenner vi selvsagt ikke saken godt nok til å kunne uttale oss om hvilken straff som er passende. For det annet er det de færreste her som har strafferettslig og kriminalpolitisk innsikt nok til å kunne si noe vettugt om dette.

Når det er sagt, er 10 år åpenbart et barnslig høyt forslag.

Lenke til kommentar

Er virkelig dette den saken som engasjerer deg mest i media nå?

Er jo en helt ubetydelig liten fillesak. Kan vel regnes sånn ca et steg verre enn 10 åringene som skyter med spytterør og sprettert på forbipasserende. Hva skal de få da, 5 år kanskje?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
min straff: dødsstraff

hvordan? binde dem til en stol og spille runde rudbergs "ut mot havet" på full guffe (på repeat seff så den aldri slutter)

det burde hindre at slike ting skjer igjen, GUANTANAMO GO HOME! :!:

edit: skriveleif

Nå vart eg nesen frista til og reise ut å gjør det sjølv :!:

Elskar ut mot havet xD

Lenke til kommentar

Når det måles ut straff er det veldig vanlig at hevn og skremsels prinsippene er sentrale. I saker som dette (tar forbehold om at det kan være detaljer jeg ikke kjenner til) hvor handlingen antakelig er begått i en form for affekt eller mental forstyrrelse, er det ikke spesiellt viktig at straffen er avskrekkende på andre, da det er sjeldent at forbryterne tenker igjennom hva de er i ferd med å gjøre.

I tilleg til dette blir de aller fleste som er innom fengsler mer kriminelle av å være der. De lærer triks fra andre kriminelle, bygger større nettverk osv. Derfor er ikke fengselstraff hovedsaklig for å tvinge individet til å forandre seg, som for å beskytte samfunnet. Derfor er det egentlig svært vanskelig å si noe om riktig straffeutmåling da det optimale antall fengselsår vil være til personen akkurat ikke er farlig for samfunnet lengre. Dessverre er det ikke lett å praktisere dette på en ordentlig måte og derfor har vi den ordningen vi har i dag.

Dette ble kanskje en litt langt inlegg bare for å gjette på hvor lang tid som er riktig, men mitt svar må bli at det kan være allt fra 1 år til resten av livet, avhengig av hvordan personen oppfører seg i fengslet.

Endret av southparkman
Lenke til kommentar
Når det måles ut straff er det veldig vanlig at hevn og skremsels prinsippene er sentrale. I saker som dette (tar forbehold om at det kan være detaljer jeg ikke kjenner til) hvor handlingen antakelig er begått i en form for affekt eller mental forstyrrelse, er det ikke spesiellt viktig at straffen er avskrekkende på andre, da det er sjeldent at forbryterne tenker igjennom hva de er i ferd med å gjøre.

I tilleg til dette blir de aller fleste som er innom fengsler mer kriminelle av å være der. De lærer triks fra andre kriminelle, bygger større nettverk osv. Derfor er ikke fengselstraff hovedsaklig for å tvinge individet til å forandre seg, som for å beskytte samfunnet. Derfor er det egentlig svært vanskelig å si noe om riktig straffeutmåling da det optimale antall fengselsår vil være til personen akkurat ikke er farlig for samfunnet lengre. Dessverre er det ikke lett å praktisere dette på en ordentlig måte og derfor har vi den ordningen vi har i dag.

Dette ble kanskje en litt langt inlegg bare for å gjette på hvor lang tid som er riktig, men mitt svar må bli at det kan være allt fra 1 år til resten av livet, avhengig av hvordan personen oppfører seg i fengslet.

Var gjerningen begått i affekt skulle straffen vært X2 bare av den grunn.

Er det mentalt forstyrrelse som står bak er det forvaring som skulle vært straffen for da er dette en spesielt farlig person å ha gående løs i samfunnet, trikkedrapet anyone?

Lenke til kommentar

Haha "luftpistolmasakren" :rofl:

Hva var den værste skaden? et blåmerke? eller kansje det tilogmed ble ett sår?

Det er tragisk at slike småsaker kommer opp over flere sider i aviser, men sånn er det vel i disse agurktider

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Hva var den værste skaden? et blåmerke? eller kansje det tilogmed ble ett sår?

Ødelegge et øye, kræsje/komme ut på veien med sykkelen, som kan føre til andre ting...

greit nok, saken er blåst opp i agurk tida men det er helt klart disse idiotene som har gjort dette bør få opp til 2 år. Spesielt når man tenker på hva som kunne ha skjedd (ødelagt øye, ødelegger veldig mye av livet til den person.) og hvor skremmende d må ha vært å bli skutt på fra en bil som kjører forbi siden man vet jo ikke om det er ekte pistol eller hva da...

Ville gjerne sett at disse ble satt opp til 2 år bak murene for dette er forkastelig!

Endret av sureup
Lenke til kommentar

Jeg mener 10 år bak murene er passelig. Man skal være ganske korka i huet for å kjøre rundt i en bil og skyte mot folk. De setter borgernes sikkerhet i fare, og i verste fall kunne de truffet øyne. Straffene i Norge er altfor lave, og kjenner jeg sosialistene rett, slipper disse to unna med ett usselt år bak murene.

Skam dere, pøbler!

Drama queen.

Det finnes tydeligvis ingen grenser for hvor dårlige unnskyldninger man kan komme opp med for å bruke rødgrønne og sosialiser som syndebukk. Hva blir det neste... :wallbash:

Lenke til kommentar

Hva gjør at du tror at flertallet på dette forumet kan nok om saken til å kunne gi en rettferdig straff? I mediedekningen har får man ikke nok informasjon om sinnstilstanden til den mistenkte eller under hvilke omstendigheter hendelsen fant sted til at det er fornuftig å komme med egne betraktninger.

Jeg mener 10 år bak murene er passelig. Man skal være ganske korka i huet for å kjøre rundt i en bil og skyte mot folk. De setter borgernes sikkerhet i fare, og i verste fall kunne de truffet øyne.

Etter de sparsommelige opplysningene jeg har fått med meg fra mediedekningen er redselen de har påført offrene det som er verst. De fysiske skadene etter en slik opplevelse er vel i de aller fleste tilfeller veldig overkommelige, men det kan være en stor psykisk belastning knyttet til en opplevelse som denne, spesielt med tanke på at man ikke nødvendigvis kan se om det er et ekte våpen som blir brukt eller ei.

Straffene i Norge er altfor lave, og kjenner jeg sosialistene rett, slipper disse to unna med ett usselt år bak murene.

Å bruke "sosialist" som skjellsord er så latterlig og utrolig lite originalt. Internett flommer over av folk som forbanner sosialistene for alt som er galt i Norge, selv om vi har hatt både borgerlige og ikke-borgerlige regjeringer i de senere år. Tror de som bruker "sosialistene" som syndebukk for alt som har gått galt at årsakene ikke er mer komplekse og at de ikke muligens har utviklet seg over lengre tid enn de siste par årene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...