Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST!] Speedfan har ødelagt min bærbar :))

Anbefalte innlegg

Jepp, lastet ned speedfan idag fra http://www.almico.com/speedfan.php, har en Tecra A4. Bruker Comodo til Firewall og AntiSpyware, og så at Speedfan endret noe i registry, etter det hang windows xp`n min seg.

Når jeg nå skrur på maskinen, taster inn passordet mitt, trykker Enter ( Valid Password entered, ok...) , står bare maskinen med blank skjerm.

Endret av neidustoreinternett
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tatt ut batteriet i 5min nå, uten hell ( møtte bare prøve )

Fjernet statup passordet i BIOS for å lettere feilsøke nå også, samme problemet vedvarer.

Maskin starter, men etter første toshiba skjerm, blir skjermen blank ( fortsatt aktiv .. )

Leter etter en BIOS resett switch på maskina nå, finner ikke ..

Google sliter jeg litt med også, mye om pass. reset men..

Lenke til kommentar

Laster ned Hiren nå, skal ta en titt å se om noe fundamentalt med hdd innholdet er blitt ødelagt, men hvorfor skulle det skje ....

Speedfan gjorde noe som fikk maskinen i heng, etter reboot starter ikke windows innlasting kan det virke som... rart!

Edit:

IT-konsulent fylla ass :D

Lenke til kommentar

Hva med å teste ut TestDisk, gjenopprette MBR og re installere hele operativsystemet etterpå? Jeg regner med du har en separat partisjon for OS? Når alt er tilbake til normalt tar du et image av system partisjonen (inkluderer MBR) med Acronis True Image slik at du har full kontroll neste gang noe går galt.

Edit: Feilsøking i pre-rus pleier ikke alltid gi seg de beste utslagene, trust me..

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Privat arb. laptopp med skolearb og alt det der.. Kun en partisjon med os og data på.

Data ligger der, en utvei er å koble til laptopp hdd til en annen maskin å starte uttrekk (nå kommer skrivesløvheten frem) derfra. Men problemet er jo irriterende, sikkert startet når speedfan prober mine hovedkort elementer at det har skjært seg?

teste teste.

Takk for svar! Skal det være en whiskey? :)

Lenke til kommentar

Koselig situasjon da ja. ;) Du kan jo forsøke å komme inn i sikkerhetsmodus å ta backup av all data på den måten. Deretter kjøre systemgjenoppretting? Hvis du bruker Vista har du kanskje også et restore-point du kan benytte deg av? Har du en ekstern harddisk liggende kan du ta et fullt image (eller bare filer, mapper) av/fra den interne disken og over til den eksterne via et bootbart redningsmedie fra Acronis (krever Acronis programvaren samt en annen pc med brenner..) Sitter du på Xp har du kanskje en XP-plate liggende en plass? Da kan du forsøke å reparere operativsystemet ved hjelp av den. Et worst-case scenario er jo at du må røske ut disken, kopiere all sensitiv data fra den for så å sette den på plass, resette MBR og gjøre en full formatering med reinstallering. Men forsøk litt kreative varianter først, så kanskje det ordner seg. Det er i slike situasjoner man ser gleden av backup. =)

Takk for svar! Skal det være en whiskey? :)

Gjerne!

Lenke til kommentar

Xp Pro. Men jo, genial ide ang winxp cd og så reparere en windows installasjon!

Men er kommet et nytt mystisk problem, i BIOS satt jeg boot order til CD-ROM-LAN-HDD ...

Brent ut Hirens Boot CD ( som ISO, skal være bootbar den.. ) uten at Tecra`n leser fra den "No API..." står det i noen sekunder, derretter fortsetter den over LAN, og videre til HDD hvor den som sagt står.

Så for morro skyld lastet jeg Ultimate Boot cd også, brant ut en ISO boot cd, samme problem!

Lenke til kommentar

Den meldingen er jo litt vag, hører du noen aktivitet fra CD-leseren overhodet? Hva med å resette BIOS til "factory defaults" for så å sette "boot device priority" opp på ny. (CD-ROM -> HDD -> LAN) Hvis ikke det funker er det bare å begynne å feilsøke, men du har heldigvis et ganske begrenset problem foreløpig. Enten er det feil konfigurert bios, feil på CD-leser eller feil på platen. Kompaktibilitetsproblemer dem i mellom kan du luke ut etterhvert som du eliminerer årsaker. ;) Står det en nettverkskabel i maskinen?

Lenke til kommentar

Har funnet en interesang post!!

http://forums.computers.toshiba-europe.com...5&tstart=15

De nevner Tecra A4 der også.

Så herfra, blir det å prøve BIOS Flashing ( min ver. er utdatert uansett ) De snakker også om BIOS Reset, men jeg vet fortsatt ikke hvordan dette utføres! Noen som har no tips ?

MOD: Her var det mange poster, kanskje merge?

Lenke til kommentar

Du er nok litt på villspor mener jeg.

BIOS flashing bør du holde deg unna foreløpig . Ser ingen grunn til at du skal gjøre ting enda værre med å risikere dette.

Dette med installasjon av "speedfan" skulle ikke kunne gjøre noe krøll med BIOS i maskina di.

Derimot kan den ha lagt inn en system driver under boot som lastes som gjør at din windows-xp ikke lenger booter.

Er dette en laptop med SATA disk med intel chipsett kan du få den til å boote fra HDD ved å deaktivere AHCI for disk kontrolleren i BIOS settings.

Etter dette skal du kunne boote til safemode (F8 under oppstart).

Deretter åpne en cmd prompt å benytte SC.

SC query type= driver

Lister opp drivere som lastes under boot. Merk deg servicename.

Finner du den driverrn speedfan har lagt inn kan du fjerne denne med

SC delete "servicename".

når det gjelder aut. oppstart kan du fjerne det fra run seksjonen vha regedit.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar!

Her er en URL til et spec chart på laptoppen min:

http://www.ciao.co.uk/Toshiba_Tecra_A4__6518763

Edit:

Storage controller

Type: IDE

Edit2:

Hadde bare min BIOS hatt "restore to factory default" setting, for problemet nå er at jeg ikke kommer inn på maskinen i det hele tatt, ikke hdd, og heller ikke bootbar cd ( ingen floppy her )

Lenke til kommentar
Status nå er den samme, har tatt ut både batteri, RAM og hard disk

Når jeg hadde hard disken ute, og startet maskina sto det noe PXE preboot greier, kan hende speedfan har fucka noe i MBR på hard disken ?!

MBR på harddisken har aboslutt ingen betydning når har attt ut harddisken. PXE viser at maskinen forsøker å boote fra nettet (dette er en setting du styrer fra BIOS, har du resatt BIOS er denne satt til default [tydligvis: ON]).

Lenke til kommentar

Har vært boti flere laptoppers drev som ikke leser bootcd hvis de er multisession. Den ISOn du brant - valgte du å stenge (close) , no multisession .

Ellers er det "defaults" i BIOS som henter fabrikk instillinger .

Har du prøvd med HDD som boot pri 1 , og holde/trykke F8 å starte safemode ?

Edit:

Man får ikke disablet PXE (lan boot) på disse.

Man har 6.stk ulike boot order valg å sette opp.

FDD-HDD-CDROM-LAN

HDD-FDD-CDROM-LAN

FDD-CDROM-LAN-HDD

HDD-CDROM-LAN-FDD

CDROM-LAN-FDD-HDD

CDROM-LAN-HDD-FDD

Man kan override overnevnte bootpri ved å holde nede en tast under påslag/boot

Tast:

U = USB FDD

N = Network (LAN/PXE)

1 = Primær HDD

C = CDROM

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Har vært boti flere laptoppers drev som ikke leser bootcd hvis de er multisession. Den ISOn du brant - valgte du å stenge (close) , no multisession .

Ellers er det "defaults" i BIOS som henter fabrikk instillinger .

Har du prøvd med HDD som boot pri 1 , og holde/trykke F8 å starte safemode ?

ISO brenningen var ikke multisession. Maskinen har bootet fra CD før dette skjedde også .

syar2003: ok lite gjennombrudd nå, jeg trykker F8 og ser faktisk Safe mode menyen! Helt perfekt!

Fortsetter nå med å gå i consollet og prøve kommandoen for å se

( så utrolig bra å ha flere hoder på dette, trodde det ikke ville hjelpe å trykke F8 for det virket ikke som OS ville boote i det hele tatt jeg ... )

TIl info, ved prøving av Sikkerhetsmodus, henger maskinen seg etter å ha lastet inn den siste driveren...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...